Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når opladningsindikatorlyset lyser op. Men andre symptomer kan også være tegn på fejl.
Læs mere: Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
Funktion af generatoren i bilen
Generatoren i bilen leverer den spænding, der er nødvendig for driften. Til dette formål drives komponentet, som også kaldes generator eller vekselstrømsgenerator, direkte af motoren via remskiver. Når motoren er i gang, er generatoren også i drift. Generatoren omdanner den mekaniske energi, der tilføres via remskiven, til elektrisk energi. Dette er nødvendigt for elektriske dele i bilen og for at oplade bilens batteri.
Hvis generatoren ikke leverer nogen eller kun lidt strøm, f.eks. ved stilstand ved lave motorhastigheder, træder batteriet til som spændingsbuffer. I dag anvendes trefasede generatorer hovedsagelig som generatorer i biler. En ladningsregulator er integreret direkte i generatoren. I moderne køretøjer med hybriddrift og 48-voltsteknologi er generatoren ofte konstrueret som en startgenerator. Denne komponent kombinerer generatoren og starteren.
Defekt generator – udskiftning eller reparation?
Når generatoren er defekt, opstår spørgsmålet ofte: Udskifte eller reparere? Begge procedurer er mulige. Nogle specialiserede virksomheder tilbyder reparation af generatorer, hvilket normalt kræver, at generatoren sendes ind. Dette kan f.eks. være nyttigt for klassiske biler, hvor det er svært at få fat i en generator. Ellers kan det ofte betale sig at udskifte generatoren selv, med en intakt generator. Hvis du ikke vil betale for en ny del, er det bedst at købe en brugt generator fra et autogenbrug
Typiske symptomer på en defekt i generatoren
Hvis generatoren er i stykker, er der ofte visse tegn, der peger på fejlen. Hvis generatoren svigter helt, oplades batteriet ikke længere. Uden strøm fra generatoren falder spændingen i batteriet støt og roligt. I så fald lyser opladningsindikatorlampen i instrumentbrættet.
- Indikatorlyset for opladning tændes
- Batteriet oplades ikke
- Motoren starter ikke
- Starter drejer kun langsomt
- Støj fra motorrummet
- Motoren går ud
Efter en generatorfejl er den tilgængelige energi i batteriet ofte ikke længere tilstrækkelig til at starte forbrændingsmotoren ved hjælp af starteren. Så drejer starteren nogle gange kun langsomt. Motoren kan også stoppe, hvis den spænding, der er nødvendig for tænding, ikke er til stede. Desuden kan der forekomme usædvanlige lyde, hvis der er en fejl, der kan resultere i en snarlig defekt, f.eks. hvis et leje i generatoren er slidt op.
Årsager til en defekt generator
De mulige årsager til en defekt i generatoren kan være mange. Alle generatorkomponenter udsættes for en vis mængde slitage. Især i et ældre køretøj kan generatoren derfor på et tidspunkt gå i stykker, uanset om det er i en Opel eller en VW. Nogle gange går generatorens ladningsregulator også i stykker. Det er mere sjældent, at remskiverne slides eller går i stykker.
Udskift bilens generator
Hvis der er typiske tegn, som tyder på en fejl i generatoren, skal den udskiftes. En original reservedel, som blev monteres i denne form på køretøjet, er bedst egnet til dette formål. Den nøjagtige reparationsprocedure kan variere afhængigt af bilmodellen. Det kan være nødvendigt med andre procedurer for en Opel end for en VW.
Skift generatoren i 6 trin:
- Kontroller generatoren: Det første skridt bør være at kontrollere, om generatoren er knækket. Andre dele kan også forårsage de typiske tegn, f.eks. beskadigede kabler eller et slidt batteri. Et multimeter kan være nyttigt til at måle spændingen.
- Fjernelse af tilbehør: For at fjerne den defekte generator skal der først demonteres en lang række komponenter i motorrummet, afhængigt af køretøjet. Køretøjets batteri skal også være afbrudt, før demonteringen af generatoren kan begynde.
- Spænd bæltet: For at kunne løsne enheden skal drivremmen først slækkes og fjernes fra remskiven. Hvis drivremmen eller remskiven allerede er slidt, er det et ideelt tidspunkt at udskifte disse med en ny del.
- Fjern generatoren: Før generatoren udskiftes med en intakt generator, skal alle forbindelseskabler afmonteres. Først derefter kan skrueforbindelserne og hele komponenten løsnes. Enheden kan derefter forsigtigt manøvreres ud af motorrummet.
- Sammenlign dele: Efter demontering af den defekte komponent skal den sammenlignes med den intakte komponent. Producenter som Opel og VW bruger undertiden forskellige enheder til forskellige motorer. Originale reservedele passer normalt uden problemer.
- Installation af generatoren: Hvis alt passer, kan reservedelen installeres i motorrummet. For at gøre dette monteres og tilsluttes generatoren i omvendt rækkefølge. Derefter spændes generatorremmen. Når alle dele er blevet monteret, er der intet i vejen for en test.
Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
En turbolader til udstødningsgas hjælper motoren med at producere mere kraft og forbedrer brændstoføkonomien. Mange producenter anvender derfor en turbolader i deres modeller. Det giver dog også bilen endnu en komponent, der kan gå i stykker. Det spørgsmål, der ofte…
Læs mere
Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
Bilens undervogn har til opgave at sikre, at køretøjet altid er i sikker kontakt med vejen. Samtidig sikrer den komfort under kørslen ved at kompensere for ujævnheder på vejen og dæmpe uønskede vibrationer. Talrige komponenter arbejder sammen med hjulophænget, for…
Læs mere
ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
ABS-pumpen er en af de centrale komponenter i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan det føre til, at ABS-systemet svigter. Find ud af her, om det er muligt at reparere komponenten, eller om udskiftning er den bedre løsning….
Læs mere
Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
Regelmæssig vedligeholdelse af bilen er vigtig for at holde din bil i god stand og køre problemfrit. Det kan også spare dig penge i det lange løb, fordi du undgår dyre reparationer. Samtidig minimerer det risikoen for, at bilen pludselig…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!