Menu toggle

Velkommen

Motor

Dette er slagvolumen for en bilmotor

Slagvolumen er en vigtig værdi for en forbrændingsmotor. I bilmotorer angiver slagvolumen den tilgængelige volumen i cylindrene. I denne artikel kan du læse om, hvordan slagvolumen defineres, og hvor du kan finde oplysninger om slagvolumen. Vi afslører også, hvordan du nemt selv kan beregne slagvolumen.

Sådan defineres motorens slagvolumen

En forbrændingsmotors slagvolumen eller deplacement beskriver forbrændingskamrenes volumen. Det defineres af stemplets slaglængde og det effektive stempeltværsnit. Slagvolumenet angiver mængden af antændelig blanding pr. slag, der kan komprimeres og bruges til forbrænding. Slagvolumenet for en bilmotor beregnes på baggrund af de individuelle cylinderforskydninger. Til dette formål lægges værdierne for de enkelte cylindre sammen. I de fleste tilfælde angives slagvolumen i liter eller kubikcentimeter. Hvis en motor har fire cylindre med en slagvolumen på 500 cc hver, er det en 2-liters motor.

Slagvolumen er ikke lig med effekt

En motors effekt og drejningsmoment afhænger bl.a. af slagvolumenets størrelse. Motoreffekten kan dog ikke bestemmes udelukkende på baggrund af slagvolumen. Andre faktorer er også afgørende for ydelsen. Det er rigtigt, at motorer med stor slagvolumen også kan forbrænde mere brændstof og luftblanding i cylindrene. Om motorer med stor slagvolumen også har meget effekt, afhænger af visse egenskaber. Det kan f.eks. være det effektive middeltryk eller krumtapakslens tilsigtede hastighed. Forbrændingsprocessen eller formen på forbrændingskammeret og stempeloverfladen har også indflydelse på værdierne. Desuden afhænger ydelsen af faktorer som motortype eller turboladning.

Slagvolumen er en vigtig parameter

Størrelsen på slagvolumenet er en af de vigtigste parametre for forbrændingsmotorer. Enhver, der ønsker at købe en bil, er ofte interesseret i motorens slagvolumen såvel som motoreffekten. Ud over hestekræfter har motorens slagvolumen længe været et salgsargument.

Langtakts- og korttaktsmotorer

Forbrændingsmotorer opdeles i lang- og korttaktsmotorer. De afgørende faktorer er cylinderlængde og tværsnit. Korttaktsmotorer har et kortere stempelslag end langtaktsmotorer med samme slagvolumen. I stempelmotorer er dette det område, som stemplet bevæger sig mellem øverste og nederste dødpunkt.

Bilafgiften afhænger af motorens slagvolumen

I Tyskland beregnes bilafgiften på baggrund af motorens slagvolumen. En bils slagvolumen bestemmer, hvor meget skat der skal betales om året for køretøjet. Til dette formål omregnes den angivne slagvolumen til kubikcentimeter. Afgiften stiger for hver 100 cm³ slagvolumen. Bilens udstødningsstandard er også afgørende for beskatningen.

Beregning af slagvolumen for forbrændingsmotorer

Rumfanget af en forbrændingsmotor kan beregnes ved hjælp af en formel. Cylinderens slagvolumen beregnes på følgende måde: 3,1416 x (cylinderdiameter/2)² x stempelslag Da diameteren og slaglængden er angivet i millimeter, giver det mening at dividere resultatet med 1000. Den beregnede værdi svarer så til en cylinders slagvolumen i kubikcentimeter. For at få hele motorens slagvolumen ganges den beregnede cylinders slagvolumen med antallet af cylindre. Formlen til beregning af hele motorens slagvolumen er derfor: 3,1416 x (cylinderdiameter/2)² x stempelslag x antal cylindre

Sådan finder du motorens slagvolumen i registreringsattesten

I Tyskland er et køretøjs slagvolumen registreret i køretøjets dokumenter. Det gælder også for den nyere version af registreringsattesten. I den såkaldte registreringsattest del I findes oplysningerne om slagvolumen i felt P.1, hvor slagvolumen er angivet som en værdi i kubikcentimeter. Hvis feltet indeholder tallet 1000, svarer det til 1 liter slagvolumen. I alle ældre registreringsattester findes oplysningen om slagvolumen i feltet med tallet 8.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!