Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv

Bremsekaliberen er en vigtig komponent i ethvert moderne bremsesystem med skivebremser. Men komponenten, også kendt som bremsekaliber eller nævekaliber, kan blive slidt eller gå i stykker med tiden. I denne guide lærer du, hvordan defekte bremsekalibre bliver synlige, og hvad de mulige årsager er. Du får også værdifulde tips til, hvordan du udskifter bremsecaliberen i din bil.

Bremsekaliberens funktion i bilen

Som en del af bremsesystemet sørger bremsecaliperen for, at bremseklodserne presses præcist og med højt tryk mod bremseskiven. Bremsekaliberen styrer bremseklodserne og modtager bremsestemplet. Selve kaliberen er forbundet med bremsekaliberholderen via styrebolte og kan bevæges på denne måde.

Bremsekaliber overfører kraft under opbremsning

Når føreren træder på bremsepedalen, omdannes denne kraft til bremsetryk af hovedbremsecylinderen. Dette tryk overføres til bremserne via bremseledningerne ved hjælp af bremsevæske. Her bevæger bremsestemplet den bevægelige bremsekaliber på den respektive bremse. Bremsecaliberne presser således bremseklodserne fast mod bremseskiverne. Når bremsepedalen slippes, falder trykket i bremsesystemet. Styret af styrestifterne bevæger bremsekaliberne sig tilbage til deres oprindelige position. Afhængigt af bremsesystemet virker parkeringsbremsen også på de bageste bremseskiver via bremsekaliberne. Ofte er en lille motor til funktionen af den elektriske håndbremse integreret i bremsekaliberen.

Årsager til en defekt i bremsekaliberen

Bremsekalibre er robust konstruerede og anses for at være holdbare. Men i området omkring hjulophænget er de udsat for påvirkninger fra snavs, fugt og vejsalt. Det kan føre til slid og rust på bremsekaliberen, hvilket ofte er årsagen til de defekter, der opstår. En sporty kørestil eller følgerne af et uheld kan også af og til føre til skader på bremsekaliberne.

Almindelige årsager til defekte bremsekalibre:

  • Rust på grund af vejrpåvirkninger
  • Slid på grund af en sporty kørestil
  • Skader på grund af en ulykke
  • Fejl under reparation
  • Revner på grund af termisk stress

Symptomer på en defekt bremsekaliber

En intakt bremsekaliber sikrer en pålidelig bremseevne i alle køresituationer. Hvis en bremsekaliber er defekt, peger de typiske symptomer ofte på denne beskadigede del. For eksempel, når en bremsekaliber er defekt, har bilen ofte en tendens til at lave usædvanlige lyde og vibrationer under kørslen. Årsagen er, at bremseklodserne gnider mod bremseskiven på grund af den defekte bremsekaliber. Hvis bremsekaliberen på en bremse er beskadiget, fordeles bremsekraften nogle gange ujævnt til de enkelte hjul. Resultatet er, at bilen trækker til den ene side, når man bremser. Når man træder på bremsepedalen, opstår der heller ikke den sædvanlige bremsevirkning. Når parkeringsbremsen aktiveres, er der ikke nok kraft mellem bremseklodsen og bremseskiven. Hvis bremseklodserne slides ujævnt, er en defekt bremsekaliber en mulig forklaring.

Typiske tegn på en defekt bremsekaliber:

  • Støj eller vibrationer
  • Bremserne trækker til den ene side
  • Bremseeffekten er reduceret
  • Slid på bremsebelægningen
  • Bremsekomforten er dårlig

Udskiftning af bremsekaliber på en bil

Bremsekaliberen er en af de vigtigste komponenter i moderne bremsesystemer med bremseskiver. Der er dog ofte tegn på skader på bremsekaliberen, såsom revner eller alvorlig korrosion. I så fald skal bremsecaliperen udskiftes for at sikre fortsat sikkerhed under kørslen. Det er kun kyndige bilmekanikere, der bør udskifte sikkerhedsrelevante komponenter som f.eks. selve bremsekaliberen.

  1. Inspicér bremsen: Selve bremsekaliberen er ikke altid årsagen til bremseproblemer. Slidte styrestifter eller et defekt bremsestempel kan også være skyld i problemet. Derfor er en grundig diagnose af det komplette bremsesystem altid vigtig.
  2. Gør klar til afmontering: For at fjerne den defekte bremsekaliber løftes bilen op på en løfteplatform, eller den løftes op ved hjælp af en donkraft og støtteben. Derefter kan det pågældende hjul fjernes. Det giver god adgang til bremsen og sikrer den nødvendige plads til reparationen.
  3. Demonter bremseledningen: Det næste trin er at skrue bremseledningen af. Det kan medføre, at der løber bremsevæske ud, som skal opsamles. For at forhindre yderligere lækage kobles bremseledningen fra eller forsegles med et passende værktøj.
  4. Fjern bremsekaliberen: For at kunne afmontere bremsekaliberen skal bremsekaliberens skrueforbindelser først løsnes. For bremsekalibre med parkeringsbremse er det nødvendigt at hægte bremsekablet af. Fjern derefter bremsekaliberen fra bremsekaliberholderen og bremseskiven.
  5. Kontrollér komponenterne: Bremseklodsen bliver ofte beskadiget af en defekt bremsekaliber, eller klodserne slides ujævnt. Derfor bør bremseklodserne kontrolleres, når bremsecaliberen er afmonteret. Det samme gælder for styrestifterne, støvskærmene og bremsekaliberholderen.
  6. Monter bremsekaliberen: Den intakte bremsekaliber monteres i omvendt rækkefølge. Til dette formål indsættes bremseklodserne, og bremsekaliberen boltes fast til sin holdeanordning. Overhold producentens specifikationer med hensyn til tilspændingsmoment og skruelås.
  7. Monter bremseledningen: Når bremsekaliberen er monteret, skal bremsen forbindes til bremsesystemet igen. For at gøre dette skal du tilslutte bremseledningen på det angivne sted og stramme den til. Det samme gælder for parkeringsbremsen.
  8. Udluft bremsesystemet: Når alle komponenter er samlet, er det nødvendigt at udlufte bremsesystemet. Det gøres ved at løsne udluftningsskruen på bremsekaliberen og udlufte systemet i henhold til producentens anvisninger. Derefter skal den manglende væske efterfyldes, og bremsen kontrolleres igen.

Det skal du være opmærksom på, når du udskifter bremsekaliberen

Når du udskifter bremsekaliberen, er der et par ting, du skal huske på. For eksempel bør man ikke indånde bremsestøv, da det er sundhedsskadeligt. Man skal også undgå kontakt med eventuelt lækkende bremsevæske. Reparationsproceduren kan variere afhængigt af producenten og skivebremsens design. Bremsekaliberens design varierer afhængigt af køretøjsmodellen. De fleste standardkøretøjer har en flydende bremsekaliber med bevægelige lejer. Denne type bremsecaliber kaldes også en knytnævecaliber, fordi den omslutter bremseskiven som en knytnæve. Luksusbiler og sportsvogne har derimod ofte bremsesystemer med en fast caliber og flere stempler.

Kontrol af de komplette bremser og bremsestempler

Når bremsekaliberen udskiftes, bør alle andre komponenter i bremserne også kontrolleres. Da komponenterne i bremsesystemet alligevel er adskilt, er det særligt nemt at udskifte andre dele i den forbindelse. Bremsedele som stempler, bremseklodser, styrestifter og bremseskiver kan nemt kontrolleres for funktion og slid under reparationen.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides