Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?

Indsugningsmanifolden er en af de vigtigste komponenter i bilens indsugningssystem. Her sørger komponenten for, at hver cylinder får tilstrækkelig med den nødvendige blanding af brændstof og ilt. Find nu ud af, hvordan en defekt indsugningsmanifold kan bemærkes, hvornår det er værd at skifte eller rense den, og hvorfor en simpel pakning kan være skyld i fejlen.

Funktion af indsugningsmanifolden i bilen

I forbrændingsmotorer udgør indsugningsmanifolden forbindelsen mellem cylinderhovedet og komponenterne i blandingstilberedningssystemet. Her har komponenten, der også kaldes indsugningsmanifold eller indsugningsspindel, til opgave at lede gassen til forbrændingskamrene. I moderne motorer kan udstødningsgasrecirkulation, en ventil eller hvirvelklapper integreres i indsugningsmanifolden.

Problem med indsugningsmanifolden – skifte eller rense?

Hvis der er problemer med indsugningsmanifolden, opstår spørgsmålet ofte: skifte eller rense? Det afhænger af, hvilken type defekt der er tale om. Hvis indsugningsmanifolden er revnet eller på anden måde beskadiget, hjælper det ikke at rense den. Det eneste, der hjælper her, er udskiftning med en passende reservedel, da reparation ofte ikke er mulig.

Rengør indsugningsmanifolden

I tilfælde af en snavset indsugningsmanifold er graden af forurening og dens konstruktion undertiden afgørende for den videre fremgangsmåde. Især i tilfælde af kraftig tilsmudsning på grund af recirkuleret udstødningsgas kan det betale sig at udskifte hele indsugningsmanifolden. Hvis indsugningsmanifolden indeholder hvirvelklapper, er det ofte kompliceret at rengøre den. Nogle specialfirmaer tilbyder professionel eftersyn og rengøring af alle typer indsugningsmanifold.

Typiske symptomer på en defekt indsugningsmanifold

Hvis indsugningsmanifolden er defekt, opstår der ofte typiske symptomer. F.eks. er et revnet indsugningsmanifold eller en defekt pakning ofte årsag til, at motoren trækker uønsket luft. Denne såkaldte sekundære luft betyder, at forholdet mellem luft og brændstof ikke længere er korrekt.

Motoren kører ujævnt på grund af defekt indsugningsmanifold

En defekt indsugningsmanifold fører ofte til ujævn motorkørsel. Den dårligt kørende motor viser sig også ved nedsat acceleration. Føreren af bilen opdager ofte først fejlen i indsugningsmanifolden når motoren er ved at miste kraft. Når man træder på speederen, trækker motoren ikke godt igennem og accelererer generelt ikke godt.

Udsving i motorens hastighed og usædvanlige indsugningslyde

Ud over de nævnte symptomer kan en snavset eller revnet indsugningsmanifold også forårsage vibrationer som følge af dårlig motorkørsel. Udsving i motorens omdrejningstal kan også være en indikation af en defekt indsugningsmanifold. Hvis den beskadigede indsugningsmanifold suger uønsket luft, opstår der ofte pibende lyde fra motorrummet.

Symptomer på en defekt indsugningsmanifold i oversigt:

  • Motoren kører ujævnt
  • Støj fra motorrummet
  • Accelerationen er reduceret
  • Tab af motoreffekt
  • Motorens hastighed svinger
  • Indsugningsmanifoldet er synligt revnet

Årsager til defekter på indsugningsmanifolden

Der kan være forskellige årsager til et problem i indsugningsmanifoldområdet. En almindelig årsag til defekte indsugningsmanifold er de belastninger, der skyldes temperatursvingninger og varme. I motorområdet udsættes manifolden for øget temperatur, hvilket fører til slid. Hurtige temperaturændringer fremkalder revner.

Forurening som følge af recirkulerede udstødningsgasser

Hvis udstødningsgassen fra motoren sendes tilbage til indsugningsrøret, som i moderne køretøjer, kan rørene blive snavsede eller endda tilstoppede. Årsagen er de forbrændingsrester og oliekomponenter, der er indeholdt i udstødningsgassen. Denne koksdannelse, som især forekommer i dieselmotorer med en udstødningsgasrecirkulationsventil, er vanskelig at fjerne.

Defekt pakning på indsugningsmanifoldet

Selve indsugningsmanifolden er ikke altid revnet, når der kommer for meget forbrændingsluft og dermed for meget ilt ind i cylinderne. Oftere trækker indsugningsmanifolden luft ind, fordi komponentens pakning er slidt. Indsugningsmanifoldens pakning, der er fremstillet af plast eller gummi, kan blive skæv eller endda skør på grund af ældning og varme. På denne måde bliver pakningen den usynlige årsag til, at der bliver suget for meget luft ind.

Hurtigt overblik over årsager til en defekt på indsugningsmanifolden:

  • Slid på grund af varme
  • Materialetræthed i rørene
  • Pakningen er skør og porøs
  • Skader som følge af vibrationer
  • Forurening som følge af recirkuleret udstødningsgas

Udskiftning af indsugningsmanifoldet

Hvis det efter en grundig diagnose viser sig, at indsugningsmanifolden er defekt, skal komponenten udskiftes. Dele af indsugningssystemet som f.eks.  indsugningsmanifold eller en indsugningsspindel er vanskelige at reparere. Det kan ofte betale sig at købe e god brugt indsugningsmanifold i stedet.

Proceduren for udskiftning af indsugningsmanifoldet kan variere afhængigt af køretøjet og den installerede motor. Erfarne bilmekanikere reparerer gerne selv disse dele i indsugningsrøret for at spare omkostninger.

Udskiftning af indsugningsmanifoldet i et par trin

  1. Forbered dig på udskiftning: Før udskiftning af indsugningsmanifoldet skal der udføres nogle indledende arbejder. Afhængigt af modellen kan det være nødvendigt først at fjerne luftfilteret eller lufttilførselsledningen. Alle elektriske forbindelser og andre tilslutningsslanger skal også afbrydes.
  2. Fjernelse af indsugningsmanifolden: Det næste trin i reparationen er at fjerne indsugningsmanifolden. For at gøre dette skal du løsne alle skrueforbindelserne på komponenten i motorrummet. Indsugningsmanifolden kan derefter fjernes.
  3. Forbered installationen: Forbered derefter monteringen af det nye indsugningsmanifold. Hvis indsugningsmanifolden ikke leveres med pakninger, skal der indsættes en pakning mere pr. kanal. Ved installering af en brugt indsugningsmanifold, skal hver pakning udskiftes med en ny pakning.
  4. Monter indsugningsmanifolden: Det sidste trin er at montere den intakte indsugningsmanifold. For at gøre dette skal du foretage monteringing i omvendt rækkefølge. For at kunne diagnosticere andre fejl i motoren skal du dog først kigge på indsugningskanalerne på cylinderhovedet. Efter installationen monteres alle komponenter, f.eks. luftfilteret, igen, og motoren testes.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides