Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på brugte cylinderhoveder fra ophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 138

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 98

BMW

BMW

Dele til salg: 59

Citroën

Citroën

Dele til salg: 77

Ford

Ford

Dele til salg: 105

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 39

Mazda

Mazda

Dele til salg: 41

Nissan

Nissan

Dele til salg: 43

Opel

Opel

Dele til salg: 77

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 112

Seat

Seat

Dele til salg: 41

Skoda

Skoda

Dele til salg: 58

Toyota

Toyota

Dele til salg: 110

Volvo

Volvo

Dele til salg: 89

VW

VW

Dele til salg: 225

Cylinderhoved: hvordan fungerer det, og hvordan fejlfinder og udskifter man det

Hvad er et cylinderhoved?

Et cylinderhoved er monteret på toppen af cylinderblokken og giver et forseglet kammer, så forbrændingsprocessen kan finde sted. Cylinderhovedet huser også ventiler, tændrør og injektorer, som er forbundet til krumtapakslen.

Et cylinderhoved er en struktur, der findes på toppen af ​​cylinderen til indre forbrænding. Hovedpakningen forbinder topstykket med cylinderen og danner forbrændingskammeret. Den indeholder også mellemrummene i topstykket der fjerner fyldt luft og udstødningen. 

Hvad gør den?

Topstykket lukker forbrændingskammeret af fra den øverste del af motoren, mens den nederste del af motoren kaldes motorblokken. Toppakningen optager pladsen mellem motoren og topstykket. Topstykket har også en væsentlig funktion i smøringen af ​​cylinderen. For at motoren skal fungere korrekt, skal cylinderen smøres korrekt. Derfor betragtes topstykket som en afgørende del af motoren. 

Hvordan udskifter man et cylinderhoved?

En cylinderhovedudskiftning er ikke en nem proces, men kender du til automatisering, kan du nemt udskifte den derhjemme. Følgende trin er nødvendige for korrekt udskiftning af cylinderhovedet:

Trin #1: Fjernelse

Først og fremmest skal du hæve fronten af ​​bilen ved hjælp af donkrafte og derefter fjerne det venstre sidehjul fra enheden. Du løsner kileremmen og tandremmen. Du fjerner også luftrenser og sensorer, som er fastgjort til topstykket. Herefter skal begge brændstofledninger løsnes. Tøm radiatoren og fjern dens slanger. Nu fjerner du tændrørsatsen for at få adgang til motor­hovedet. Fjern nu boltene og derefter motorhovedet. 

Trin #2: Forberedelse

Inden topstykket udskiftes, bruges en skrubbepude til rengøring for at fjerne fedtet fra overfladen. I forbindelse med rens af bremser bruges en gennemblødt klud. For at sikre den korrekte placering af ventiler, skal du justere knastgearet som i manuelt gear. Låseværktøjet holder det og du kan justere med afmærkning på blokken for at markere krumtapakslen position.

Trin #3: Hovedpakning

Du skal montere en ny cylinderpakning, før du udskifter cylinderhovedet. Det skal sikres, at pakningen er fastgjort til den korrekte position på cylinderen.

Trin #4: Nyt cylinderhoved

Nu kan du udskifte motorhovedet og derefter fastgøre det med bolte i den rigtige position. Efter dette skal du nu genmontere alle dele af motoren i omvendt rækkefølge, som du frakoblede før. Før du fjerner donkraften, skal du sikre dig, at alle forbindelser er placeret korrekt og tætnet.

Forskellige typer cylinderhoved

Forskellige typer cylinderhoveder er baseret på ventiler og porte. Såsom:

Loop flow type

Offset krydsstrømstype

Inline krydsstrømstype

I Loop flow type er indløb og udstødning placeret parallelt med hinanden. Ved forskudt krydsstrøm er indløb og udstødning placeret skråt i forhold til hinanden. På samme er på inline crossflow type begge ventiler for indløb og udstødning placeret overfor hinanden. Denne type giver bedre ydeevne.

Hvordan er et cylinderhoved bygget?

Før i tiden blev støbejern brugt til at forstærke topstykket, men nu bruges Al-legering til at reducere vægten og forbedre den termiske ledningsevne. En alternativ legering af 4,5% silicium, 0,5% magnesium og 0,5% mangan bruges til at forbedre topstykket, hvilket øger dets modstandsdygtighed mod korrosion i en længere periode. Men til tunge apparater som togmotorer og marinemotorer bruges stadig støbejern til deres fremstilling.

Ydermere placeres topstykket nu oven på motorerne og fastgøres ved hjælp af bolte. Toppakning forbinder topstykket med motoren. Den indeholder også mange andre væsentlige dele såsom ventilstyr, vandkøling og porte, der giver smøring og køling.

Forskellige underdele eller komponenter

Indsugnings- og udstødningskanaler: Luftbrændstofblandingen kommer ind i cylinderen gennem indløbskanaler, mens udstødningsgassen frigives gennem udstødningskanalen.

Indsugnings- og udstødningsventil: i denne komponent får køretøjerne luft ved hjælp af indløbet, og udstødningsventil og udstødningsgasser frigives automatisk til udstødningssystemet.

Knastaksler: Åbning og lukning af ventiler styres af knastakslen. Det fungerer ved hjælp af tandkæden.

Injektorer: indsprøjtning af brændstof i forbrændingskammeret sker gennem injektorer.

Gløderør: De hjælper med at starte køleprocessen.

Identifikation af problemer eller symptomer på svigt/problemer

De mest almindelige problemer relateret til dieselmotorens topstykker er overophedning eller høj temperatur, dårlig motoreffektivitet, lavt niveau af motorkølevæske og røg udstødt af udstødningen.

Hyppigt forekommende problemer med delen (fejlfinding)

Et af de mest almindelige problemer relateret til dieselmotorens cylinderhoveder er overophedning. Den høje temperatur er forårsaget af en stigning i trykket genereret inde i motoren. For at forhindre dette problem skal du sørge for, at din radiator/køler er komplet og i en passende stand. Et andet problem relateret til fejl i topstykket er motorens dårlige funktion. Dette problem kan opstå på grund af revner i motorens cylinderhoved. Måske har du ikke lige har bemærket, at dit køretøj muligvis derfor skal genstartes ofte. 

Det revnede cylinderhoved kan også forårsage olielækage fra bilen. Undersøg din motor for om der er eventuelle revner i cylinderhovedet. Lækage kan forekomme på grund af et lavt niveau af motorkølevæske. Topstykket kunne være revnet og forårsag denne lækage, og det kan resultere i langvarige skader. 

En anden indikation på et revnet topstykke er intens røg, der driver ud fra udstødningsrøret. Løs dette problem for at forhindre skader på motoren.

Normal levetid

En motor med flere cylindre holder længere. Kørte kilometertal har betydning for hvor længe en motor vil holde. De fleste topstykker holder normalt omkring 35.000 km, før de skal udskiftes.

Andre dele, der skal udskiftes eller repareres ved udskiftning af cylinderhovedet

Det er vigtigt at udskifte andre dele (tændrør, dets ledninger og tændspoler), når cylinderhovedet udskiftes. De mest fremtrædende problemer bag udskiftning eller reparation af cylinderhoveder kan være revnede hoveder og lækage i ventilen. Den bedste måde at løse et cylinderhovedproblem på, er at få cylinderhovedet professionelt repareret eller udskiftet.

Sådan sikrer du dig, at du køber den rigtige del til netop din bil

Hver eneste del af en bil har sit eget unikke originale varenummer, det vil sige OE-nummer.

Sørg for at bestille nøjagtigt det samme reservedels-nummer, så du kan være sikker på, at du faktisk køber den rigtige del til netop din bil.

En markedsplads er troværdig, hvis den viser sine kontaktoplysninger og tillidssymbol tydeligt. Besøg autoparts-24.com for at finde den nøjagtige del af din bil. For at afgive din ordre kan du indtaste nummerpladen på dit køretøj og derefter vælge den korrekte vare, du ønsker at købe. Efter at have valgt dele, kan du betale via en række forskellige kanaler som PayPal og kreditkort. En bankoverførsel kan dog også accepteres for ret høje beløb. Når du har afgivet din bestilling, vil forsendelsen blive videresendt til det sted, du ønsker. 

Forsendelsen er kun gratis for dig, når præcis det land, der skal leveres til, er valgt i landelisten på hjemmesiden. Vi kan dog give dig et tilbud, hvis dit lands navn ikke er på listen. Autoparts24 giver også ret til at returnere en købt vare, og du kan i så fald åbne en retursag under din profil hos Autoparts24.

Konklusion

Cylinderhoved er en af ​​de vigtigste dele af bilen, som er placeret på forbrændingsmotoren og forbundet med hovedpakningen. Den kan udskiftes derhjemme, hvis du har grundlæggende viden om automatisering. Du skal fjerne den gamle cylinder og sætte den nye cylinder på plads. Den er lavet af Al-legering for bedre termisk ledningsevne. Hvis du opdager et problem i dit topstykke, så prøv at reparere det så hurtigt som muligt, ellers kan det resultere i stor skade på dit køretøjs topstykke.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 1652 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 278 til salg af mærket VW hvilket svarer til 17 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 1174 af typen af mærket VW hvilket svarer til 18 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 1901 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 1720 DKK

Nyeste produkter

: