Menu toggle

Velkommen

Motor

Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Usædvanlige lyde fra motorrummet fører til bekymringer for de fleste bilister, da det ikke er ualmindeligt, at en usædvanlig støj fra motoren kan være tegn på et alvorligt problem med bilen.

I vores guide forklarer vi, hvad der kan forårsage, at motoren klaprer, knirker eller har tendens til at rasle. Du får også at vide, hvordan du selv kan finde ud af, hvad der er skyld i de usædvanlige lyde fra bilen, og hvad du skal gøre for at undgå motorskader.

Læs mere: Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner

Mulige årsager til lyde fra motorrummet

Hvis motoren i bilen laver usædvanlige lyde, er der flere forskellige mulige årsager. Det kan eksempelvis være et problem med ventiltrækket eller et problem med hjælpeenhederne, og i værste fald kan der være defekter i stempler og cylindre, som kræver hurtig handling for at forhindre motorskader.

  • Ventilspændingen justeres
  • Hydrauliske stempelknapper fungerer ikke korrekt
  • Olieforsyningen er utilstrækkelig
  • Kamaksel og ventiler er slidte
  • Slid på kraftudtagsremmen
  • Defekt generator eller kompressor til klimaanlæg
  • Komponenter på motoren er løse
  • Cylinder eller stempel er defekt

Det er ikke alle lyde fra motorområdet, der skyldes motoren. Bilisterne bør derfor være opmærksomme på, om støjen er afhængig af motorhastigheden eller af bilens hastighed. Men hvis der er tale om usædvanlige lyde afhængig af motorens hastighed, er det ofte tegn på et motorproblem.

Køretøjsspecifikke lyde fra motoren

Visse lyde forekommer hyppigere med nogle bilmodeller eller motorer end med andre. Modelspecifikke lyde er ikke ualmindelige. For eksempel laver visse BMW-køretøjer nogle gange hylende lyde efter start. Disse kan skyldes defekte remskiver i motorenheden. Motorer fra Volkswagen-koncernen er derimod ofte kendetegnet ved en raslende lyd, som skyldes en forstrækkelig timingkæde.

Hvis hjælpeenheden laver en lyd

Selve drevenheden er ikke altid årsagen til en usædvanlig støj. Motorens mange hjælpeenheder kan også larme, hvis de ikke fungerer optimalt. Det gælder blandt andet generatoren og servostyringspumpen, men også klimakompressoren eller vandpumpen. Slidte drivremme i hjælpeenhederne, eksempelvis kileremme eller kileribede remme, er også mulige årsager.

Andre dele kan forårsage støj

I nogle tilfælde lyder en irriterende støj, som om den kommer fra motoren, men i virkeligheden ligger årsagen et helt andet sted. For eksempel kan en raslende lyd i tomgang også komme fra koblingen, da lyden fra knækkede koblingsfjedre kan høres som om motoren rasler.

Nogle gange er der løse dele på bilen, som eksempelvis et varmeskjold på udstødningen, som kun vibrerer ved bestemte motorhastigheder og frekvenser. Det lyder nogle gange, som om støjen kommer fra motoren. Defekter i gearkassen eller drivlinjen kan også være årsag til støjen.

Usædvanlig støj på motoren – disse lyde findes

Hvis bilen laver usædvanlige lyde, lægger de fleste bilister mærke til dem med det samme. Ikke alle lyde er umiddelbart tegn på en defekt. En tikkende motor, når motorhjelmen er åben, kan f.eks. også skyldes den normale tikken fra brændstofindsprøjtningen. Andre lyde forekommer imidlertid langt hyppigere og bør have særlig opmærksomhed.

  • Klingende motor
  • Knirken fra motorrummet
  • Skramlende lyde
  • Motoren raslede

Lyde som klapren, raslen eller knirken bør tages alvorligt af enhver bilist. Der kan være et alvorligt problem med motoren, som i sidste ende kan føre til motorstop. Årsagen til støjen skal straks undersøges. Hvis du ikke er en erfaren mekaniker, bør du besøge et værksted så hurtigt som muligt.

Når motoren klaprer

Hvis motoren laver en metallisk klaprende lyd, er det ikke altid muligt at finde årsagen. Mulige årsager kan være slidte dynamolagre, men støjen kan også komme inde fra selve motoren. I dette tilfælde kan det være hydrostangerne på ventilerne, der er årsagen.

Disse hydrauliske stempler eller ventilløftere er monteret mellem knastakslen og ventilen, hvor de regulerer ventilspillet. De hydrauliske stempler er særligt følsomme over for udsving i olietilførslen. Hvis klapre-lydene ikke forsvinder kort tid efter start af motoren, bør ventilerne og de hydrauliske stempelklapper undersøges nærmere.

Knirken fra motorrummet

En hyppigt forekommende støj i forbrændingsmotorer er knirken. Støjen kan forekomme konstant under kørsel eller kan kun mærkes, når der accelereres. Knirkende lyde er ofte forårsaget af drivremmene. Hvis de remme, der er monteret her, er slidte og i dårlig stand, kan de ikke længere drive hjælpeenhederne som eksempelvis generatoren korrekt og glider over remskiverne.

Motorens raslen

En raslende motor opstår ofte, når der er problemer med timingkæden. Ofte er kæden blevet længere efter mange kørte kilometer, og det er derfor, at der kan høres en raslende lyd. Men det kan også være, at tandkædens spændingsanordning er slidt, så den ikke længere er spændt korrekt. Visse motortyper er mere tilbøjelige til at lave raslende lyde end andre.

Usædvanlige lyde fra motoren – hvad bilister kan gøre

Det er kun eksperter i bilmekanik, der selv bør foretage diagnoser eller reparationer, hvis motoren laver en usædvanlig lyd. Men det er stadig godt at hjælpe mekanikeren med at finde fejlen, så vedkommende hurtigere og mere præcist kan finde den rigtige årsag og udbedre fejlen.

  1. Tag en prøvetur: Ved kørsel på en flad og lige vej bør lydene i bilen analyseres nærmere. Er støjen afhængig af motorens omdrejningstal? Opstår det også, når koblingen er trykket ned? Hvis det er tilfældet, er det mere sandsynligt, at det kommer fra motoren end fra drevet. Men hvis motoren ikke kun lyder usædvanlig, men der også er advarselslamper tændt i instrumentbrættet, er det bedre at slukke motoren og bugsere bilen væk.
  2. Et kig under motorhjelmen: Et kig ind i motorrummet afslører ikke kun defekte motordele. Det er også nogle gange lettere at finde årsagen til støjen end under kørslen. For at gøre det kan en anden person i bilen trykke på speederpedalen. Kommer støjen fra generatoren eller direkte fra motoren? Det kan ofte undersøges ved at lytte.
  3. Kontroller væskestanden: Hvis oliestanden eller servovæskeniveauet ikke er korrekt, kan motoren eller servopumpen have tendens til at lave lyde. Manglende olieforsyning kan ikke kun være årsagen til en klaprende motor. I værste fald fører manglen på olie til et fastsiddende stempel og dermed til en stor motorskade på bilen. Hvis oliestanden er lav, skal motorolien påfyldes. Hvis de usædvanlige lyde fortsætter, bør du kontakte et værksted.
  4. Kontroller bæltet: En slidt drivrem er ofte årsag til usædvanlige knirkelyde. Når motoren er slukket, kan kileremmene på hjælpeenhederne undersøges for slitage. Nogle gange er det blot et spørgsmål om den nødvendige remspænding. På ældre biler kan remmen spændes igen; på en nyere bil kan det være nødvendigt at udskifte remspændet.
  5. Kontroller ventiler og knastaksel: Erfarne bilmekanikere kan inspicere ventiler og knastaksler efter at have fjernet ventildækslet. Mangler og mulige årsager til motorlyde kan undertiden findes her. Hvis det er nødvendigt, kan fagfolk selv justere ventilspillet eller udskifte ventilstempler; alle andre bør tage bilen på værksted.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde

Hvis du støder på en motor, der er helt ødelagt, eller du har brug for reparation af nogle dele, anbefales det ofte, at den bliver fuldstændig ombygget for at bringe den tilbage til ny stand. Nogle mekanikere ombygger motorer for…
Læs mere

Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?

Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte,…
Læs mere

EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen

Recirkulationsventilen til udstødningsgas er en lidt overset komponent i indsugningskanalen i mange dieselmotorer og visse benzinmotorer. Den sikrer, at en vis mængde udstødningsgasser føres tilbage til forbrændingskammeret. En defekt EGR-ventil kan forværre udstødningsgasværdierne og begrænse motorens funktion. Hvis der opstår…
Læs mere

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere