Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på brugte motorstyringsenheder fra ophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.439

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 1.057

BMW

BMW

Dele til salg: 1.035

Citroën

Citroën

Dele til salg: 915

Ford

Ford

Dele til salg: 1.041

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 863

Mazda

Mazda

Dele til salg: 407

Nissan

Nissan

Dele til salg: 677

Opel

Opel

Dele til salg: 1.117

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.408

Seat

Seat

Dele til salg: 488

Skoda

Skoda

Dele til salg: 1.054

Toyota

Toyota

Dele til salg: 1.478

Volvo

Volvo

Dele til salg: 882

VW

VW

Dele til salg: 3.174

motorstyringsenhed

Hvad er en motorstyringsenhed? (også kaldet injektionscomputerboks)

En elektronisk styreenhed (ECU), alternativt kaldet et motorstyringsmodul, er et elektronisk system til bilen, der styrer en kombination af sensorer for at sikre optimal motorydelse. Grundlæggende fungerer den som køretøjets computer ved at angive motorens ydeevne og køreegenskaber. I dag er stort set alle moderne biler udstyret med et motorstyringsmodul.

Hvad er det egentlig at motorstyreenheden gør?

Motorkontrolmodulet (ECM/ Engine Controle Module) fungerer ved konstant at overvåge et stort netværk af sensorer i bilens elektriske systemer for at sikre, at de fungerer normalt. I tilfælde af fejlfunktion i drift, forsøger ECM at justere den, og i tilfælde af at den er uden for dens kontrol, sender ECU’en (Engine Control Unit) en fejlkode, der udsendes som et kontrollys på køretøjets instrumentbræt. Ideelt set påvirker ECM primært køretøjets elektroniske brændstofindsprøjtning ved at bruge gashåndtagets positionssensor, som danner grundlaget for dets funktionalitet. I det væsentlige overvåger ECM fire dele af køretøjets ydeevne; luft-brændstofblanding, tændingstidspunkt, variabel ventiltid og tomgangs­hastighed. Derudover gør integrationen af ​​ECU’en med positionssensorerne det muligt at bestemme krumtapakslens rotationshastighed (RPM).

Kan man selv udskifte den?

For det meste vil motorkontrolmodulet ikke fungere. I tilfælde af at du oplever funktionsfejl, er det første du skal overveje er, om du skal gøre-det-selv eller søge en specialists tjenester. Det hele afhænger af, hvor enkelt det er at udskifte en.

Du kan nemt udskifte en elektrisk kontrolenhed (ECU) på egen hånd. Udskiftningsprocessen er ret enkel, da ECU’en er placeret i motorrummet, et let tilgængeligt område. Alt du skal gøre er at købe en ECM fra autoparts-24.com og komme i gang med reparationen.

Ting du skal vide og huske når du udskifter delen

 

For at udskifte den elektroniske kontrolenhed er det bydende nødvendigt at starte med at fjerne den dysfunktionelle del. Fremgangsmåden er angivet nedenfor;

  • Rengøring af alle kontaktpunkter og udsatte terminaler.
  • Demontering og nulstilling af stik for at fjerne eventuel korrosion.
  • Tjek efter at alle stik er intakte og tætte.
  • Brug af spændingstestere sikrer, at ledningerne ikke forårsager indbyrdes kortslutninger

Efter at have fjernet den beskadigede motorkontrolenhed, følger udskiftningsprocessen som beskrevet nedenfor,

 

Trin 1: Start med at frakoble batteriet ved hjælp af en topnøgle.

Trin 2: Find den elektroniske kontrolenhed. Placeringen af ​​ECM varierer alt efter køretøjets model, mærke og produktionsår. Standardplaceringen er dog motorrummet eller under et af forsæderne.

Trin 3: Løft låsetappen af for at afbryde den elektriske forsyning til ECM.

Trin 4: Skru de bolte ud, der holder den gamle ECM, fjern komponenten

og udskift med den nye.

Trin 5: Fastgør boltene på ECM’en, tilslut de elektriske ledninger og tilslut batterikablerne igen.

Trin 6: Start motoren og lad den køre i tomgang i omkring fem minutter.

 

Det er også nødvendigt at sikre, at den udskiftede motorkontrolenhed var forprogrammeret før installationen. Dette er afgørende for at opdatere den nødvendige software og give bilen optimal ydeevne.

Forskellige typer/generationer af delen

Den elektriske kontrolenhed er en generaliseret betegnelse for bilens elektriske system. Typer af motorkontrolmodulet inkluderer drivlinjekontrolmodul, transmissionskontrolmodul, bremsekontrolmodul, centralt kontrolmodul, et centralt tidsmodul, enhedskontrolmodul, affjedringskontrolmodul og generelt elektronisk modul.

Forskellige underdele af den elektriske enhed (ECU)

I centrum af designet af ECU er kernen, som er ansvarlig for at behandle alle signaltransmissioner. Derudover er ECU’en indlejret med Random Access Memory (RAM) til at gemme informationen. De andre komponenter inkluderer input (spændingsforsyning), output såsom ventiler og injektorer, kommunikationsforbindelser og tilhørende software.

Identifikation af problemer eller symptomer på svigt/problemer

Skade på ECU’en er nærmest uundgåelig. Men hvis man forstår tegnene på en beskadiget ECM, er det nemt at finde en løsning på problemet. Nogle af de almindelige symptomer på fejl i den elektroniske kontrolenhed (ECU) er blinkende lys i kontrolmotoren, dårlig brændstoføkonomi, motorfejl eller bilen går i stå, dårlig motorydelse, motorens fejler ved start. Hvis du bemærker sådanne tegn, er det vigtigt, at du finder ud af årsagen til fejlen.

Hyppigt forekommende problemer med delen (fejlfinding)

Fejlfinding af årsagen til ECM-fejlen hjælper med at forhindre efterfølgende skade på den udskiftede del. I den sammenhæng kan man sige at nogle af de almindeligste årsager til ECM-fejl er termisk stress, kortslutning i aktuatoren eller magnetkredsløbet, vibrationer, langvarig udsættelse for vand af enheden forårsager korrosion, hvilket resulterer i dårlig funktion.

 

Oven i dette er de andre årsager til ECM-problemer døde batterier, dårlig start, lav spænding og dårlige startere. I det væsentlige afhænger ECU’en af ​​spændingen fra batteriet; derfor fører en fortsat forsyning af spænding under 6 volt til sidst til beskadigelse af delen. Derudover kan dårlig opstart føre til kortslutning af ECU’ens elektriske celler.

Normal levetid

Ideelt set er ECM beregnet til at holde hele køretøjets levetid. Med en bils gennemsnitlige levetid på 11 år, formodes den elektroniske kontrolenhed at have en lignende levetid. Dette er dog muligvis ikke tilfældet på grund af uforudsete omstændigheder såsom ekstreme varmeforhold.

Andre dele, der skal udskiftes eller repareres ved udskiftning af motorstyringsenheden (ECU)

I de fleste tilfælde udløses den elektroniske kontrolenhedsfejl af en anden underliggende faktor. For at forhindre gentagelse af skaden er det derfor nødvendigt at udskifte andre bildele. De bildele, der skal udskiftes, er batteri, brændstofindsprøjtninger, systemledninger, tændingskontakt, sikringer til indgang og udgang på ECU.

Sådan sikrer du dig, at du køber den rigtige del til din bil

Electronic Control Unit (ECU) har en enorm variation afhængigt af bilens mærke, model og produktionsår. Derfor skal du finde en, der er kompatibel med dit køretøj. Det kan være ekstremt dyrt at udskifte en elektronisk kontrolenhed med en ny. Derfor er det bedre at vælge en brugt. Selvom du går efter en brugt del, er det vigtigt at sikre, at det er fra en originaludstyrsproducent (OEM).

 

Ved at vælge en brugt OEM ECU, vil du være sikker på, at den passer perfekt til og kan integreres med din bils system. Varen du skifter til, vil derfor være af samme kvalitet for præstation som den forrige. Derudover har OEM’er (originale reservedele) normalt en garantidækning i tilfælde af skade. Derfor, når du søger efter BRUGTE ORIGINALE DELE, skal du ikke lede længere, autoparts-24.com har dem.

Konklusion

ECM spiller en integreret rolle i et køretøjs optimale funktion. Den er ansvarlig for at modtage og sende signaler til alle sensorer i bilen. Når den elektroniske kontrolenhed bliver defekt, forstyrrer det motorens ydeevne. Dette kan dog afhjælpes ved udskiftning med en brugt OEM elektronisk styreenhed.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 16344 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 3904 til salg af mærket VW hvilket svarer til 24 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 6825 af typen af mærket VW hvilket svarer til 29 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 2178 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 1267 DKK

Nyeste produkter

: