Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på brugte bremseforstærkere fra ophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 474

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 640

BMW

BMW

Dele til salg: 506

Citroën

Citroën

Dele til salg: 339

Ford

Ford

Dele til salg: 534

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 322

Mazda

Mazda

Dele til salg: 182

Nissan

Nissan

Dele til salg: 340

Opel

Opel

Dele til salg: 496

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 548

Seat

Seat

Dele til salg: 120

Skoda

Skoda

Dele til salg: 247

Toyota

Toyota

Dele til salg: 524

Volvo

Volvo

Dele til salg: 583

VW

VW

Dele til salg: 845

Bremseforstærker

Hvad er en bremseforstærker og hvordan virker den?

Bremseforstærkeren er en enhed, der hjælper bilister med at aktivere bremserne med mindre indsats. Den er normalt placeret mellem hovedcylinderen og bremsepedalen, og den bruger vakuumtryk til at forstærke kraften fra førerens fod på pedalen. Boosteren har en membran, der er forbundet med en stang, som går gennem firewall'en og fastgjort til pedalen. Når du træder på pedalen, presser membranen på væsken i hovedcylinderen og forstærker kraften, så dine bremser kan lægge mere pres på.

En bremseforstærker, alternativt omtalt som en ‘servobremse’ eller en ‘vakuumforstærker’, udfører, hvad navnet antyder: den hjælper med at ‘booste’ bremseydelsen. En bremseforstærker forenkler bremsningen for føreren ved at øge den påførte kraft uden at kræve, at føreren anvender yderligere kraft på fodpedalen.

Bremseforstærkerens komponenter

En bremseforstærker består af fem dele: bremsedelen, forstærkerstempel, returforstærker, kontrolventil, reaktionsventil og fjeder. Den består af to kamre adskilt af en membran, hvoraf den ene holder et konstant tryk i kammeret, mens den anden varierer trykket.

Forskellige typer bremseforstærker

Vakkuum bremseforstærker

Den mest almindelige type er vakuumbremseforstærkeren. Den bruger motorens vakuum i benzinmotorer med naturligt luftindsug til at øge mængden af ​​tryk på bremsepedalen.

Vakuum Pumpe

Nogle køretøjer erstatter motorens indsugningsmanifold med en vakuumpumpe.

Dette er nogle eksempler:

  • Biler med turboladede motorer
  • Dieseldrevne biler
  • El-drevne biler
  • Hybridbiler

Vakuumpumper kan drives mekanisk (via motoren) eller elektrisk (elektrisk bremseforstærker). Vakuumpumpen bruges også i store højder, hvor naturligt indsugning til køretøjet ikke kan generere nok vakuum til bremseforstærkeren.

Hydraulisk bremseforstærker

I stedet for at stole på vakuumtryk bruger denne bremseforstærker direkte hydraulisk tryk genereret af servostyringspumpen.

Kan jeg selv udskifte min bremseforstærker?

Det er ikke tilrådeligt at udskifte denne del på egen hånd, hvis du ikke er en uddannet mekaniker. Du skal fastgøre forstærkeren korrekt til firewall-beslaget, forbinde den til hovedcylinderen, håndtere vakuumledningen og indsugnings­manifolden og sørge for, at hver bolt og hver slangeklemme er sikret. Og det er kun en brøkdel af, hvad der er involveret i at fjerne og udskifte en bremse­forstærker!

Bremsesystemet er ikke noget, du har råd til at reparere på egen hånd for at spare penge. Der er ikke plads til fejl, og selv den mindste fejl kan koste dig meget mere, end du er villig til at betale. For at undgå dette, så få en dygtig mekaniker til at ordne den reparation.

Fejlfinding ved en bremseforstærker

En bremseforstærker kan give flere problemer. Sluk motoren og tryk og slip bremsepedalen flere gange for at kontrollere dens tilstand. Dette forhindrer, at der dannes et vakuum i boosteren. Start derefter motoren, mens du holder din fod fast på bremsepedalen. Der skal være en lille slip i foden, når motoren starter, hvilket indikerer, at boosteren fungerer godt.

Bremseforstærkerens levetid

En bremseforstærker skal kunne holde mindst 150.000 km. Der er ingen grund til, at en bremseforstærker i en velholdt bil ikke skulle kunne holde langt flere kilometer.

 

Hvis du oplever symptomer på en svigtende bremseforstærker, bør du få din bil tjekket af en mekaniker så hurtigt som muligt. Dette er den eneste måde at finde ud af, om din bremseforstærker skal repareres eller udskiftes, da der ikke er nogen specifik levetid for denne del.

Hvad er tegnene på at din bremseforstærker fungerer dårligt?

En genstridig bremsepedal

En stiv bremsepedal er ofte et tegn på bremseforstærkerfejl. En svigtende bremseforstærker mister sin evne til at forstærke den kraft, der genereres af din fod, hvilket kræver, at du skal yde en ekstra indsats, når du trykker på bremsepedalen.

Denne reducerede kraft på hovedcylinderen sænker det hydrauliske tryk i bremsevæsken, hvilket får det resultat, at det gør bremsning vanskeligere.

Væsentlig øget bremselængde

Hvis du har bemærket, at din bil ikke stopper så hurtigt, som den gjorde engang, kan du have et problem med bremseforstærkeren.

Højere bremsepedal

Bremsepedalen kan bevæge sig højere end normalt (dvs. den er “høj”), eller det kan tage længere tid for pedalen at vende tilbage til sin oprindelige position, efter du har sluppet den. Hver af disse tilstande kan opstå på grund af vakuumkammer-ubalance i en svigtende vakuumbremseforstærker.

Hørbare hvæselyde

Kan du høre en hvæsende lyd, når du aktiverer bremserne? Dette kan være en vakuumforstærker, der lækker gennem membranen eller, eller det kan være en vakuumslangelækage.

Advarselslamper lyser op

Hvis din bil er udstyret med en elektronisk bremseforstærker, kan dens svigt forringe det blokeringsfrie bremsesystem (ABS). Som følge heraf vil dine bremseadvarselslamper, såsom det blokeringsfrie bremsesystem, lyse.

Lækage

Væskelækager kan indikere en række forskellige problemer med dit køretøj. Hvis din bil er udstyret med hydrauliske forstærkere og lækker servostyringsvæske, er der en stor risiko for, at din hydro-forstærker-enhed snart vil svigte.

Elektroniske bremseforstærkere integreret i hovedcylinderen kan også udvikle væskelækager, hvilket forringer deres ydeevne.

Kan man køre med en defekt bremseforstærker?

Den mest almindelige indikator for en defekt bremseforstærker er en pedal, der er ekstremt svær at træde på. Fejl i bremseforstærkeren skal repareres hurtigt, da køretøjet ikke er sikkert at køre med, hvis bremseforstærkeren er defekt.

Hvad forårsager at bremseforstærkeren bliver dårlig?

Utilstrækkeligt vakuum

En af de mest almindelige årsager til en defekt bremseforstærker er en vakuumlækage i motoren. Dette sker typisk som følge af en blotlagt eller knækket slange. Det betyder, at der kommer luft ind i systemet og det er let at identificere, fordi motoren vil gå dårligt i tomgang og være svær at få til at bevæge sig hurtigere end normalt.

Indre lækage

Bremseforstærkeren er udstyret med en utrolig indvendig membran, der kan enten lække eller hærde. Denne tilstand opstår oftest i områder med høj temperatur, også i kolde eller lejlighedsvis tørre områder, hvilket bringer membranmaterialet i en uønsket position. Normalt kan membranen ikke skaffes som en enkelt komponent.

Når det kommer til intern lækage, er der kun to mulige scenarier. Enten er der en utæthed i slangen, der tillader luft at slippe ud, eller også er membranen af dårlig kvalitet.

Problemer med bremserør

Et bremserør er en komponent i bremsesystemet, der forbinder bremserne med bremseforstærkeren. Hvis du for nylig har udskiftet eller repareret din hovedcylinder og nu opdager, at dine bremser ikke fungerer korrekt, kan stødstangen være forkert justeret under reparationen.

Ventiler

Som med portene, kan fjedrene i forstærkerne blive slidte eller knække i den tid bilen anvendes. Funktioner kan åbne og lukke uafhængige af hinanden, hvis kraftbremserne svigter. Denne fejl kan let identificeres ved dens fløjtende lyde.

Fungerer bremserne også uden forstærker?

Ja, selvom du bliver nødt til at lægge betydeligt mere pres på pedalen, for at få bilen til at stoppe helt. Selvom forstærkningen mistes, forbliver der en mekanisk forbindelse i bremseforstærkeren. I øvrigt kan man ændre et køretøjs bremsesystem så det eliminerer forstærkeren

Kan man anvende en brugt bremseforstærker?

Der er ikke noget der burde forhindre dig i at købe og installere en brugt bremseforstærker. Det er muligt at finde en brugt, som allerede har været ombygget eller udskiftet. Men du bør dog være indstillet på at skulle udskifte den brugte med en ny, i tilfælde af fejl.

Hvor meget koster en ny bremseforstærker?

Den gennemsnitlige pris for at udskifte til en ny bremseforstærker er mellem €288 og €1107. Arbejdsomkostninger er typisk mellem €88 og €177, mens bildele kan koste så lidt som €88 eller så meget som €797 (eller mere). Så omkostningerne varierer afhængigt af din bils mærke og model og mekanikerens arbejdsløn.

Hvor meget koster en brugt bremseforstærker?

En brugt bremseforstærker koster omkring €113 til €204, afhængig af hvilken bilmodel du har.

Bremseforstærkeren er en kritisk komponent i bremsesystemet i dit køretøj. Derfor er det altid klogt at tjekke tilstanden af ​​din bremseforstærker. Sørg for jævnligt at få sørget for vedligeholdelse af din bil, for at sikre din sikkerhed på vejen.

Hvis du bemærker nogle af de nævnte symptomer, så kontakt Autoparts24 for at vi kan hjælpe dig med at finde eller anbefale den rigtige bremseforstærker til din bil.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 7255 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 1170 til salg af mærket VW hvilket svarer til 16 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 2307 af typen af mærket VOLVO hvilket svarer til 21 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 1411 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 558 DKK

Nyeste produkter

: