Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
Indhold
1. Koblingens opbygning og funktion i bilen
2. Sådan er koblingen i bilen konstrueret
3. Dette er, hvad der sker, når du træder på koblingspedalen
Bilens kobling gør det muligt at starte blødt og skifte til næste gear. I biler med forbrændingsmotorer sørger koblingen for en pålidelig forbindelse mellem motor og gearkasse. Når man skifter gear, er det nok at træde på koblingspedalen for at afbryde kraften fra motoren til gearkassen. I denne tekst kan du finde ud af alt om koblingens opbygning og funktion i bilen.
Koblingens opbygning og funktion i bilen
I en bil sørger koblingen for forbindelsen mellem motoren og gearkassen. Når koblingen er lukket, overføres kraften fra motoren til gearkassen. Herfra overføres kraften til bilens hjul. Det er dog ofte nødvendigt at afbryde forbindelsen mellem motor og gearkasse, f.eks. hvis bilens hjul skal stå stille. Derudover kompenserer koblingen for de hastighedsforskelle, der opstår, når man skifter gear, og dæmper vibrationer.
Kobling adskiller motor og gearkasse
Koblingen afbryder forbindelsen mellem motor og gearkasse, når det er nødvendigt. Uden koblingens funktion ville det ikke være muligt at standse bilen med motoren i gang. Det er også kun muligt at starte bilen problemfrit ved at træde koblingen forsigtigt ned. Derudover muliggør koblingen problemfrie gearskift i biler med manuel gearkasse. Uden afbrydelsen af kraftoverførslen mellem motor og gearkasse ville dette ikke være muligt.
Sådan er koblingen i bilen konstrueret
Koblingen i en bil består hovedsageligt af tre dele. Det er motorens svinghjul, koblingsskiven og koblingens trykplade. Derudover er der et udløsningssystem, som er ansvarligt for at åbne og lukke koblingen. Afhængigt af køretøjet betjenes koblingen via et koblingskabel, et hydraulisk system eller ved hjælp af elektrisk assistance.
Motorens svinghjul er solidt forbundet med krumtapakslens udgangstappe. Trykpladen er til gengæld boltet fast til svinghjulet. Svinghjulet og trykpladen roterer altid i takt med motorens omdrejningstal. Mellem trykpladen og motorens svinghjul sidder koblingsskiven. Den er ikke forbundet med krumtapakslen, men med gearakslen.
Når koblingen er lukket, presses koblingsskiven fast mod motorens svinghjul af trykpladen. Da koblingsskiverne er udstyret med friktionsbelægninger, opstår der en friktionsforbindelse mellem svinghjulet og koblingsskiven. Hvis koblingen er åben, udøver trykpladen imidlertid ikke længere noget tryk på koblingsskiven. Koblingsskiven overfører ikke længere motorens drejningsmoment fra svinghjulet til gearkassen.
Kobling til automatisk gearkasse
Koblingsprincippet bruges ikke kun i manuelle transmissioner, men også i automatiske transmissioner. Mens mange automatgearkasser er designet med en momentomformer eller som en trinløs automatgearkasse, er koblingskomponenten til stede to gange i dobbeltkoblingstransmissioner. Med denne type kobling er den ene kobling ansvarlig for lige og den anden kobling for ulige gear. Skiftet til næste gear sker automatisk; der er ingen koblingspedal med denne type transmission.
Dette er, hvad der sker, når du træder på koblingspedalen
I modsætning til en bil med automatgear skal føreren af en bil med manuel gearkasse selv træde på koblingen og skifte gear. Til det formål er alle biler med manuelt gear udstyret med en koblingspedal. Når føreren træder på pedalen, åbner koblingen. Det sker via en mekanisme med en koblingsgaffel eller via et centralt udløserleje. Kraftoverførslen mellem motor og gearkasse afbrydes i dette øjeblik.
Mange moderne biler har en hydraulisk betjent kobling. I en sådan hydraulisk kobling er en koblingshovedcylinder koblet til koblingspedalen. Når koblingspedalen trædes ned, opbygges der et tryk via cylinderen, som overføres til koblingen via koblingsledningen. Her aktiverer en såkaldt koblingsslavecylinder koblingen, eller der anvendes et hydraulisk udrykkerleje.
Slid på koblingen
Koblingen i en bil er en klassisk sliddel. Komponenten belastes, hver gang bilen køres i gang. Det skyldes, at koblingen skal absorbere en masse kraft. Hver gang der skiftes gear, bliver koblingen også brugt. Det betyder, at især belægningerne på koblingsskiven bliver slidt med tiden. Andre komponenter i koblingen kan også gå i stykker eller blive slidt.
Levetiden for en kobling afhænger af mange faktorer. Ud over bilmærket og køretøjsmodellen omfatter disse også køretøjets kilometertal og brug. Det er kun sjældent, at en kobling skal udskiftes, før bilen har kørt 100.000 kilometer. I nogle tilfælde kan koblinger holde 200.000 kilometer eller mere. Især hyppige starter eller høj belastning gør, at koblingen slides hurtigere.
Indflydelse på koblingens levetid
Blandt bilister er der nogle tips til at forlænge koblingernes levetid. Det er ikke ualmindeligt, at koblingens levetid afhænger af faktorer, som den enkelte bilist selv kan påvirke. Det drejer sig bl.a. om den individuelle køreadfærd med bilen. For eksempel bør man undgå at træde koblingen i bund ved høje hastigheder for derved at beskytte koblingsskiven.
Hvis pedalen kun trædes delvist ned, kan det også føre til øget slid og kortere levetid for koblingen. I dette tilfælde sliber koblingen og er ikke helt åben. Ved stop for rødt lys bør pedalen heller ikke holdes nede i stedet for at tage bilen ud af gear. I dette tilfælde kan mekanismen til betjening af koblingen blive slidt hurtigere.
Hvis koblingen er defekt
Hvis koblingen er defekt, er brugen af bilen begrænset eller ikke længere mulig. En defekt i koblingen viser sig ofte ved, at bilen opfører sig usædvanligt ved start eller ved gearskift. Hvis koblingen f.eks. er defekt, vil der opstå symptomer som en rykvis start eller forringet acceleration.
Chauffører bemærker ofte en defekt, når koblingen glider, når de skifter op. Usædvanlige lyde ved gearskift eller en koblingspedal, der er svær at betjene, kan også være tegn på en defekt. I ekstreme tilfælde kan gearene ikke længere aktiveres, hvis bilens kobling er defekt.
Udskiftning af en defekt kobling er ret kompliceret og nogle gange forbundet med højere omkostninger. Som regel skal motoren og gearkassen adskilles fra hinanden for at kunne udskifte koblingen. Afhængigt af bilmodellen varierer indsatsen og materialeomkostningerne, så tilbuddet på reparationen kan være forskelligt i hvert enkelt tilfælde.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!