Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Hvad er et solid state-batteri til elbiler?

Solid-state-batteriet er den seneste udvikling inden for e-mobilitet. Selvom elbiler har gennemgået en betydelig teknologisk udvikling i den seneste tid, synes batteriteknologien ofte at være utilstrækkelig. Dette er nu ved at ændre sig med brugen af solid state-batterier i elbiler. Med flere positive egenskaber kan den nye teknologi blive et stort gennembrud. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om solid state-batterier til elbiler.

Solid-state-batterier er klar til at erstatte konventionelle litium-ion-batterier

I bilindustrien ser man solid-state-batteriet som en game changer inden for elektromobilitet. Det er næppe overraskende, da den nye teknologi har mange fordele. Den største fordel er den højere energitæthed sammenlignet med konventionelle litium-ion-batterier. Med hensyn til sikkerhed og levetid forventes den nye batteriteknologi også at overgå alle tidligere installerede lithium-ion-batterier.

Hvad er et solid state-batteri?

Et solid-state-batteri er et batteri, hvor der bruges en fast elektrolyt i stedet for en flydende elektrolyt. Elektrolytens opgave er at sikre transporten af ioner mellem anoden og katoden. Samspillet mellem elektroderne og elektrolytten sikrer i sidste ende strømmen i batteriet. De nye faste elektrolytter gør det muligt at bruge andre elektroder og er også beregnet til at øge sikkerheden i det genopladelige batteri.

Hvad er et solid state-batteri?

Solid-state-batteriet til elektriske køretøjer er det seneste fremskridt inden for solid-state-teknologi. I modsætning til tidligere lithium-ion-batterier fungerer denne type bilbatteri med faste elektrolytter og bliver snart standard. Men videreudviklingen til serieproduktionsmodenhed fortsætter med at give producenterne forhindringer. For eksempel skal produktionsprocessen omorganiseres fuldstændigt for at kunne producere de nye batterier i store mængder.

Hvorfor er solid state-batterier bedre?

Solid-state-batteriet har mange fordele for elbiler. De omfatter først og fremmest den øgede energitæthed i batterier med fast elektrolyt. På den måde kan et solid-state-batteri lagre mere elektricitet med samme batteristørrelse. Det øger igen rækkevidden for elbiler med det rette udstyr. Alternativt kan et køretøjsbatteri med samme kapacitet kræve betydeligt mindre plads, end det er tilfældet i dag. Ud over deres høje energitæthed har de nyeste generationer af faststofbatterier andre fordele. For eksempel kan brugen af forskellige materialer sikre kortere opladningstider for elbiler. Teknologien giver også ekstra sikkerhed, når den installeres i elektriske køretøjer. Sammenlignet med konventionelle batterier med flydende elektrolytter siges den faste elektrolyt i solid-state-batteriet at øge brandsikkerheden.

Hvad betyder solid-state-batteriet for elbiler?

Udviklingen af produktionsklare solid-state-batterier kan blive en milepæl for elbiler. Især den forbedrede energitæthed vil vise sig at være en afgørende fordel. Dermed kan elbiler få en meget længere rækkevidde, uden at det er nødvendigt at genoplade batteriet på vejen. Den korte rækkevidde anses for at være en af de største ulemper ved nutidens elbiler. Ud over større kapacitet lover producenterne kortere opladningstider for den nyeste generation af solid-state-batterier. Takket være den højere opladningshastighed vil en elbil kunne oplades lige så hurtigt som en bil med forbrændingsmotor. Denne kortere opladningstid og større rækkevidde vil gøre elbiler mere attraktive og lettere at markedsføre.

Hvilket firma bygger solid state-batterier?

Solid state-batterier udvikles og fremstilles af forskellige virksomheder. Batteriproducenterne går ofte sammen med bilproducenterne. Det gør det muligt at foretage praktiske forbedringer af batterierne, og batteri og teknologi kan harmoniseres bedre. Bilfirmaerne selv er mere involveret i videreudviklingen af teknologien end tidligere, og nogle af dem driver deres egne forskningscentre. Forskellige virksomheder har skabt sig et navn inden for produktion af solid state-batterier. Blandt dem er den taiwanske batteriproducent ProLogium, som blandt andet arbejder sammen med Mercedes-Benz. Toyota samarbejder med det japanske firma Idemitsu, mens Volkswagen har slået sig sammen med QuantumScape. Ford og BMW samarbejder med Solid Power om udvikling af batterier.

Hvornår kommer solid state-batterierne?

Solid state-batterier til mobilitetsapplikationer er allerede tilgængelige i dag. Produktionen af de første faststofceller til biler som prototyper er også allerede begyndt. Serieproduktion følger snart for mange producenter. Volkswagen planlægger serieproduktion af solid-state-batterier fra 2026, mens Toyota sigter mod serieproduktion af innovative solid-state-batterier fra 2027.

Hvornår kommer solid-state-batterierne?

Det vides endnu ikke, hvornår solid-state-batterier til biler kan produceres billigt i store mængder. Især til brug i elbiler er der altid problemer, der skal overvindes. Forskere beskriver udviklingsarbejdet med batterier af denne type som vanskeligt. Sammenlignet med konventionelle litium-ion-batterier er udviklingen mindre avanceret. Men udviklingen af konventionelle battericeller har også taget årtier.

Hvilken bil har et solid-state-batteri?

Nogle bilproducenter bruger allerede innovative solid state-batterier i køreklare prototyper. Til dette formål installeres solid-state-batteriet normalt i en eksisterende seriemodel i stedet for det påtænkte lithium-ion-batteri. For eksempel meddelte bilproducenten BMW for nylig, at de snart ville præsentere en demonstrationsbil med et specielt udviklet solid state-batteri. Andre bilproducenter har allerede udført de første testkørsler med solid state-batterier. Bilproducenten Nio rapporterede for eksempel, at de havde kørt mere end 1000 kilometer på én gang med et solid-state-batteri. Producenten ønsker at starte serieproduktion af denne nye type batteri allerede i 2024. Prisen på solid-state-batteriet forventes dog ikke at blive særlig gunstig.

Hvornår kommer den første bil med et solid state-batteri?

Det er ikke klart, præcis hvornår de første masseproducerede biler med solid state-batterier vil kunne købes. De fleste bilproducenter er stadig tavse om, hvornår de vil være klar til serieproduktion. Bilproducenter som Mercedes-Benz siger, at solid-state-batterier vil gå i serieproduktion i løbet af de næste par år. Bilproducenten Nissan vil lancere den første elbil med solid-state-teknologi på markedet fra 2028, mens Toyota vil producere sine nye solid-state-batterier fra 2027, hvor installation i serieproducerede biler synes tænkelig. Den kinesiske bilproducent Nio kunne udstyre sin ET9-model med et solid-state-batteri allerede i 2025. Den nye batteriteknologi er dog allerede ved at blive installeret i eldrevne busser. Mercedes-Benz udstyrer f.eks. sine elektriske busser med solid state-batterier efter anmodning.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides