Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof

Alle biler med forbrændingsmotor kører på diesel eller benzin, der forbrændes i motorens forbrændingskammer, hvilket sørger for fremdriften. Nogle bilister oplever dog, at deres køretøjs brændstofforbrug simpelthen er for højt.

Med de stigende benzinpriser er brændstofbesparelse igen kommet mere i fokus, ligesom flere og flere er bevidste om, at et unødvendigt højt forbrug er skadeligt for klimaet.  Hvad kan du selv gøre for at hjælpe klimaet og samtidig spare penge? Det kan du finde ud af i vores guide om brændstof.

Læs mere: Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre

Hvad du kan gøre som bilist

Et højt brændstofforbrug hænger ofte direkte sammen med førerens adfærd. Før chaufføren optimerer bilen, bør han undersøge sin egen adfærd. Små ændringer og tips kan nogle gange spare en masse brændstof.

  • Kørestilen er for hurtig
  • Kørsel med høj hastighed
  • Kortdistancekørsel
  • Køretøjets vægt er for høj
  • Brug af klimaanlægget
  • Automatisk start-stop slået fra

Tilpasning af køreadfærd

Mange bilister klager over deres bils høje brændstofforbrug, men samtidig afslører det, at de nok har en ret kvik kørestil. Konstant og kraftig acceleration og høje omdrejninger belaster nemlig ikke kun drevet og motoren. Denne kørestil øger også brændstofforbruget.

På samme måde bruger en bil meget mere brændstof, når den kører med høj hastighed. Især ved hastigheder på over 140 km/t kan brændstofforbruget øges betydeligt. Det skyldes den høje luftmodstand, som hæmmer fremdriften.

Korte afstande og køretøjets vægt

Hvis et køretøj ofte kører korte ture, stiger brændstofforbruget også. Det skyldes bl.a., at motorer skal indsprøjte mere brændstof, når de er kolde. Olien smører heller ikke motoren optimalt, når den er kold.

Et undervurderet tip til at spare brændstof er at reducere køretøjets vægt. Dette kræver på ingen måde komplicerede omregninger. Når alt kommer til alt, har føreren ofte ting med sig i bilen, som han eller hun ikke har brug for. oprydning af bagagerummet er derfor med til at spare brændstof.

Klimaanlæg og start-stop-teknologi

Klimaanlægget i bilen drives direkte af motoren. Hvis føreren bruger klimaanlægget, skal motoren samtidig levere strøm. Dette øger igen forbruget af diesel eller benzin, så hvis klimaanlægget ikke bliver brugt ofte, er det med til at spare brændstof.

Mange moderne biler er udstyret med et start-stop-system. Dette automatiske system slukker motoren, når køretøjet står stille, f.eks. ved trafiklys eller i stop-and-go-trafik. Nogle bilister finder det irriterende og slår det automatiske system fra, men det øger forbruget af benzin og diesel.

Hvordan bilen kan spare brændstof

Det er ikke altid en hurtig kørestil med høje omdrejninger, der er skyld i, at bilen forbrænder meget brændstof. Nogle gange skyldes det også selve køretøjet. Ud over en defekt i motoren eller drevet, er manglende vedligeholdelse ofte den afgørende faktor for overforbruget. Et øget brændstofforbrug kan skyldes:

  • Vedligeholdelse blev forsømt
  • Brændstof-systemet fungerer ikke optimalt
  • Dæktrykket er indstillet forkert
  • Dæk øger forbruget
  • Der blev ikke foretaget olieskift
  • Luftfilteret er snavset

Manglende vedligeholdelse øger brændstofforbruget

Hvis en bil sjældent eller aldrig bliver vedligeholdt, kan det øge brændstofforbruget. Fastsiddende og sløve komponenter øger den modstand, som motoren og de elektriske komponenter skal arbejde imod. Dette reducerer brændstofeffektiviteten.

Hvis brændstofsystemet og indsprøjtningen ikke fungerer optimalt, bruger bilen undertiden mere brændstof end nødvendigt. Dette gælder både for indsprøjtningssystemer med injektorer og for karburatorer. Derfor bør komponenterne og alle sonder kontrolleres én gang.

Dæk og lufttryk

Trykket i bilens dæk har også en direkte indflydelse på brændstofforbruget. Hvis dæktrykket er for lavt, forringes ikke blot kørslen i sving, men dækkets rullemodstand øges også. Brændstofforbruget stiger således selv ved et lidt lavt tryk.

Dækkene i sig selv kan også have en negativ indvirkning på brændstofforbruget. Vinterdæk kan f.eks. føre til et højere brændstofforbrug om sommeren på grund af deres større rullemodstand på varme veje. Nogle dæk giver også et højere brændstofforbrug på grund af deres konstruktion. Dette er anført på den europæiske dækmærkning for nye dæk.

Motorolie og luftfilter

Motorolien i bilen kan også have indflydelse på brændstofforbruget. Hvis den ikke er blevet skiftet i lang tid, kan den ikke længere smøre motoren optimalt. Desuden kan olien blive tykkere med tiden. Nogle gange fyldes den forkerte motorolie på, hvilket også kan forværre motorens drift og øge brændstofforbruget.

Et af de mindre kendte tips til brændstoføkonomi er at kontrollere luftfilteret. Hvis luftfilteret er tilstoppet eller meget snavset, er det svært for motorenheden at suge luft ind. Dette kan også medføre, at bilen bruger mere brændstof end nødvendigt.

Hvordan kan du som bilist spare mere på brændstof?

Mange bilister spørger sig selv, hvad de kan gøre for at bruge mindre brændstof. Hvis du følger alle tips i vores guide, er du godt på vej til at blive en brændstofbesparende bilist. Desuden bør du altid køre forudseende og, hvis du kører med manuel gearkasse, skifte gear tidligt for at undgå høje omdrejninger.

Ved at gøre bilen lettere kan du også spare brændstof i det lange løb. Når det kommer til selve køretøjet, er det vigtigste råd at tage til efterretning, at det skal vedligeholdes regelmæssigt. Det sparer ikke kun brændstof, men forhindrer også høje reparationsomkostninger. Hvis du ønsker at få den sidste procent af besparelsespotentialet, kan du overveje at skifte dine dæk til dæk med lav rullemodstand.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist

Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere

Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det

Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere

Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?

Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte,…
Læs mere

Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?

Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere

Mest læste guides