Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
Alle biler med forbrændingsmotor kører på diesel eller benzin, der forbrændes i motorens forbrændingskammer, hvilket sørger for fremdriften. Nogle bilister oplever dog, at deres køretøjs brændstofforbrug simpelthen er for højt.
Med de stigende benzinpriser er brændstofbesparelse igen kommet mere i fokus, ligesom flere og flere er bevidste om, at et unødvendigt højt forbrug er skadeligt for klimaet. Hvad kan du selv gøre for at hjælpe klimaet og samtidig spare penge? Det kan du finde ud af i vores guide om brændstof.
Læs mere: Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
Hvad du kan gøre som bilist
Et højt brændstofforbrug hænger ofte direkte sammen med førerens adfærd. Før chaufføren optimerer bilen, bør han undersøge sin egen adfærd. Små ændringer og tips kan nogle gange spare en masse brændstof.
- Kørestilen er for hurtig
- Kørsel med høj hastighed
- Kortdistancekørsel
- Køretøjets vægt er for høj
- Brug af klimaanlægget
- Automatisk start-stop slået fra
Tilpasning af køreadfærd
Mange bilister klager over deres bils høje brændstofforbrug, men samtidig afslører det, at de nok har en ret kvik kørestil. Konstant og kraftig acceleration og høje omdrejninger belaster nemlig ikke kun drevet og motoren. Denne kørestil øger også brændstofforbruget.
På samme måde bruger en bil meget mere brændstof, når den kører med høj hastighed. Især ved hastigheder på over 140 km/t kan brændstofforbruget øges betydeligt. Det skyldes den høje luftmodstand, som hæmmer fremdriften.
Korte afstande og køretøjets vægt
Hvis et køretøj ofte kører korte ture, stiger brændstofforbruget også. Det skyldes bl.a., at motorer skal indsprøjte mere brændstof, når de er kolde. Olien smører heller ikke motoren optimalt, når den er kold.
Et undervurderet tip til at spare brændstof er at reducere køretøjets vægt. Dette kræver på ingen måde komplicerede omregninger. Når alt kommer til alt, har føreren ofte ting med sig i bilen, som han eller hun ikke har brug for. oprydning af bagagerummet er derfor med til at spare brændstof.
Klimaanlæg og start-stop-teknologi
Klimaanlægget i bilen drives direkte af motoren. Hvis føreren bruger klimaanlægget, skal motoren samtidig levere strøm. Dette øger igen forbruget af diesel eller benzin, så hvis klimaanlægget ikke bliver brugt ofte, er det med til at spare brændstof.
Mange moderne biler er udstyret med et start-stop-system. Dette automatiske system slukker motoren, når køretøjet står stille, f.eks. ved trafiklys eller i stop-and-go-trafik. Nogle bilister finder det irriterende og slår det automatiske system fra, men det øger forbruget af benzin og diesel.
Hvordan bilen kan spare brændstof
Det er ikke altid en hurtig kørestil med høje omdrejninger, der er skyld i, at bilen forbrænder meget brændstof. Nogle gange skyldes det også selve køretøjet. Ud over en defekt i motoren eller drevet, er manglende vedligeholdelse ofte den afgørende faktor for overforbruget. Et øget brændstofforbrug kan skyldes:
- Vedligeholdelse blev forsømt
- Brændstof-systemet fungerer ikke optimalt
- Dæktrykket er indstillet forkert
- Dæk øger forbruget
- Der blev ikke foretaget olieskift
- Luftfilteret er snavset
Manglende vedligeholdelse øger brændstofforbruget
Hvis en bil sjældent eller aldrig bliver vedligeholdt, kan det øge brændstofforbruget. Fastsiddende og sløve komponenter øger den modstand, som motoren og de elektriske komponenter skal arbejde imod. Dette reducerer brændstofeffektiviteten.
Hvis brændstofsystemet og indsprøjtningen ikke fungerer optimalt, bruger bilen undertiden mere brændstof end nødvendigt. Dette gælder både for indsprøjtningssystemer med injektorer og for karburatorer. Derfor bør komponenterne og alle sonder kontrolleres én gang.
Dæk og lufttryk
Trykket i bilens dæk har også en direkte indflydelse på brændstofforbruget. Hvis dæktrykket er for lavt, forringes ikke blot kørslen i sving, men dækkets rullemodstand øges også. Brændstofforbruget stiger således selv ved et lidt lavt tryk.
Dækkene i sig selv kan også have en negativ indvirkning på brændstofforbruget. Vinterdæk kan f.eks. føre til et højere brændstofforbrug om sommeren på grund af deres større rullemodstand på varme veje. Nogle dæk giver også et højere brændstofforbrug på grund af deres konstruktion. Dette er anført på den europæiske dækmærkning for nye dæk.
Motorolie og luftfilter
Motorolien i bilen kan også have indflydelse på brændstofforbruget. Hvis den ikke er blevet skiftet i lang tid, kan den ikke længere smøre motoren optimalt. Desuden kan olien blive tykkere med tiden. Nogle gange fyldes den forkerte motorolie på, hvilket også kan forværre motorens drift og øge brændstofforbruget.
Et af de mindre kendte tips til brændstoføkonomi er at kontrollere luftfilteret. Hvis luftfilteret er tilstoppet eller meget snavset, er det svært for motorenheden at suge luft ind. Dette kan også medføre, at bilen bruger mere brændstof end nødvendigt.
Hvordan kan du som bilist spare mere på brændstof?
Mange bilister spørger sig selv, hvad de kan gøre for at bruge mindre brændstof. Hvis du følger alle tips i vores guide, er du godt på vej til at blive en brændstofbesparende bilist. Desuden bør du altid køre forudseende og, hvis du kører med manuel gearkasse, skifte gear tidligt for at undgå høje omdrejninger.
Ved at gøre bilen lettere kan du også spare brændstof i det lange løb. Når det kommer til selve køretøjet, er det vigtigste råd at tage til efterretning, at det skal vedligeholdes regelmæssigt. Det sparer ikke kun brændstof, men forhindrer også høje reparationsomkostninger. Hvis du ønsker at få den sidste procent af besparelsespotentialet, kan du overveje at skifte dine dæk til dæk med lav rullemodstand.
Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
Kontrollampen er en af de mange lamper i cockpittet på alle moderne biler. Kontrollampen, også kendt som MKL, advarer føreren om fejl i motorstyresystemet, problemer med tændingen eller fejl i motorens udstødningsgasefterbehandling. Dårlig forbrænding i motoren eller mangelfuld rensning af…
Læs mere
Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere
Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
Alle moderne biler har adskillige advarselslamper på instrumentbrættet for at advare føreren om potentielle problemer. En af de vigtigste lamper er bremseadvarselslampen. Denne lampe aktiveres, så snart der er et problem med køretøjets bremsesystem. Fejl i bremsesystemet opdages således ofte,…
Læs mere
Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?
Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!