Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
Indhold
1. Forskellige standarder for udstødningsemission i hele verden
2. Hvordan motordesign påvirker emissionsklassen
Forbedring af miljøbeskyttelse og reduktion af forurening står højt på dagsordenen i mange lande. Definerede forureningsklasser for biler garanterer overholdelse af visse emissionsgrænser. Du kan finde alle vigtige oplysninger om dette emne her.
Forskellige standarder for udstødningsemission i hele verden
Reglerne for udstødningsemission og de tilhørende forureningsklasser findes i mange dele af verden. I EU er der for eksempel faste grænser for forurenende stoffer som kulilte, nitrogenoxider, kulbrinter eller de partikler, der udledes. De forurenende stoffer i udstødningsgassen bestemmes i kørecyklusser og fastsættes pr. kilometer.
Euro-udstødningsstandard som Euro 5 eller Euro 6
Medlemslandene i Den Europæiske Union følger en fælles linje, når det gælder forureningsklasser. De respektive gældende standarder for udstødningsemission i EU besluttes derfor i fællesskab og håndhæves af staterne. I EU er der forureningsklasserne Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 og forureningsklassen Euro 6. Gyldigheden af forureningsklassen afhænger af den første registrering af de pågældende køretøjer. For eksempel gjaldt Euro 1-standarden for nye køretøjer fra introduktionsdatoen i januar 1993. Euro 2-udstødningsstandarden gjaldt for biler fra begyndelsen af 1996, og Euro 3 gjaldt fra 01. Euro 4 gjaldt for nye registreringer fra 2006, efterfulgt af Euro 5a i 2011 og Euro 6 fra 2015.
Standarder for udstødningsemission i USA
I USA har der eksisteret forskellige forureningsklasser for køretøjer siden 1990’erne. Men reglerne og forskrifterne for forurenende emissioner fra personbiler kan variere fra stat til stat. Problemet med miljøforurening forårsaget af udstødningsgasser har været kendt i lang tid, især i Californien. I 1994 indførte Californien den nationale udstødningsstandard Tier 1. I 2004 blev den erstattet af den strengere Tier 2-standard, og siden 2017 har Tier 3 været på plads. Andre stater har fulgt disse standarder i årenes løb. Grænserne for nogle forurenende stoffer er sat lavere i USA end i Europa. Det gælder f.eks. værdien for nitrogenoxid i dieselkøretøjer.
Standarder i andre lande
Der findes også standarder for udstødningsemissioner fra køretøjer med forbrændingsmotorer i andre dele af verden. I Kina er der f.eks. forskellige emissionsstandarder for diesel- og benzinbiler. Den første standard for køretøjer trådte i kraft i 2008. En forordning om udstødningsemission, der var gyldig i hele landet fra 2010, var baseret på den europæiske standard Euro 4. I Kina fulgte yderligere standarder og klasser svarende til den europæiske Euro 5a fra 2013. Bestemmelser baseret på Euro 6 har været i kraft siden 2020. Lande som Japan har også deres egne regler for udstødningsemission. Landet indførte sine første standarder i 1994, som blev tilpasset i 2000. Nye standarder fulgte i 2005 og 2009, og fra 2019 gælder test i henhold til WLTP.
Hvordan motordesign påvirker emissionsklassen
I udviklingen af nye køretøjer og motorer er der i stigende grad fokus på forurenende emissioner og den ønskede forureningsklasse. Køretøjsproducenterne satser blandt andet på nye teknologier inden for motordesign. For eksempel gør optimering af forbrændingskamrene og kompressionsforholdet det muligt at reducere udledningen af forurenende stoffer. Innovationer inden for motorstyring bidrager også til en forbedret emissionsadfærd. Det omfatter optimeret elektronisk indsprøjtning og et matchende tændingssystem med korttænding eller deaktivering af enkelte cylindre efter behov. Derudover har behandlingen af udstødningsgassen en afgørende indflydelse på forureningsklassen. Det omfatter både recirkulation af udstødningsgassen og katalysatorer eller partikelfiltre.
Hvilken forureningsklasse har min bil?
Som bilejer er du sikkert interesseret i din egen bils forureningsklasse. Det er nemt selv at finde ud af det ved hjælp af bilens papirer. Ældre køretøjer, der har været indregistreret i længere tid, har et tilsvarende nøgletal i øverste venstre hjørne af registreringsattesten. Siden 2005 er registreringsattesten del 1 i henhold til europæiske standarder blevet brugt i stedet for køretøjets registreringsattest. Nøglenummeret for forurenende emissioner i køretøjsdokumenterne gør det muligt at bestemme den forurenende klasse. I forureningsklasserne 1 til Euro 4 kan forureningsklassen bestemmes ud fra de sidste to cifre i nummeret. Fra Euro 5 til Euro 6 indtastes et længere emissionskodenummer. Derudover noteres forureningsklassen direkte i felt 14 på registreringsattesten eller i felt 1 på den gamle registreringsattest.
Konsekvenser for bilafgifter og miljøzoner
Personbilers forurenende emissioner har ofte en direkte indvirkning på de omkostninger, der er forbundet med bilen, f.eks. bilafgifter. Der er endda risiko for kørselsforbud i byerne, hvis bilen ikke lever op til udstødningsstandarderne. For eksempel har mange tyske byer oprettet miljøzoner, der kræver et tilsvarende miljømærke. Selv elbiler med et E-nummer skal have et sådant mærkat for at få lov til at køre ind i miljøzonerne. Afgiften på motorkøretøjer kan også afhænge af køretøjets forurenende emissioner. Ud over motorkapaciteten påvirker udstødningsstandarden og overholdelsen af visse CO2-grænser også afgiftens størrelse. Afhængigt af køretøj og motor kan emissionerne og den tilhørende klassificering i forureningsklassen dog forbedres. Det kan f.eks. gøres ved at installere en koldkørselsregulator eller eftermontere en katalysator.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!