Menu toggle

Velkommen

Motor

Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer

Dieselmotorer og benzinmotorer får deres energi fra flydende brændstoffer, men de adskiller sig væsentligt fra hinanden. Motorernes funktion adskiller sig også væsentligt mellem benzin- og dieselmotorer. Mens benzinmotoren antænder den gas, der komprimeres af stemplerne i cylindrene ved hjælp af et tændrør, fungerer dieselmotoren ved selvantændelse ved høj kompression. Få her et overblik over de forskellige brændstoffer og den aktuelle tekniske situation.

Forskellige brændstoffer – diesel og benzin i sammenligning

Brændstofferne diesel og benzin er begge fremstillet af råolie, men der er til tider store forskelle. F.eks. fremstilles diesel af de tungere komponenter i olien, mens benzin fremstilles af de lettere komponenter. Begge brændstoffer fremstilles på et raffinaderi, og der fremstilles også andre typer brændstof.

Forskellig sammensætning af benzin og diesel

Diesel indeholder en større andel kulstof og er tungere og mere olieholdig end benzin. Benzin er på den anden side lettere og mere brændbart. Sammenlignet med benzin fordamper diesel først ved en meget højere temperatur, og derfor er det vanskeligere at antænde den. En anden grundlæggende forskel er, at diesel indeholder mere energi end benzin.

Fordele og ulemper ved diesel eller benzin

Der er fordele og ulemper ved de forskellige typer brændstof. I lang tid var den lave pris på diesel i forhold til benzin en af fordelene. Årsagen hertil er den forskellige beskatning af denne type brændstof. Denne prisforskel er imidlertid nu næsten forsvundet, så diesel er kun lidt billigere end benzin.

Forskelle i brændstofforbrug og køb

Diesel har en stor fordel med hensyn til brændstofforbrug. På grund af det høje energiindhold kan dieselmotoren trække mere kraft fra den samme mængde brændstof end en benzinmotor. Derfor er dieselmotorer mere økonomiske end benzinmotorer. Det lavere forbrug er dog mere mærkbart på lange ture; på korte ture kan dieselmotoren ikke altid udnytte sin fordel.

Når du skal købe en ny bil, har brændstof nogle gange indflydelse på prisen på købet. Biler med benzinmotor er generelt billigere at købe end tilsvarende dieselbiler. På den ene side er en dieselmotor mere kompleks i sin konstruktion, og på den anden side er rensningen af udstødningsgasser ofte mere kompliceret på grund af strenge regler. Dette påvirker køretøjernes købspris.

 

Afgifter og forsikring afhængigt af brændstof

Der er også fordele og ulemper med hensyn til skatter og forsikringer. Køretøjsafgiften for dieselkøretøjer er generelt højere end for køretøjer, der kører på benzin. Der er bl.a. forskel i beregningen på baggrund af motorvolumen og forurenende emissioner. Dette stiller dieselmotorer ringere. Også i motorkøretøjsforsikringen er dieselbiler ugunstigt stillet i forhold til benzinmotorer, bl.a. fordi dieselbiler er dyrere.

Fordele ved benzinmotoren

  • Overtagelse er billigere
  • Motoren anses for at være mere raffineret
  • Forsikring og skat er billigere

Fordele ved dieselmotoren

  • Forbruget er lavere
  • Drejningsmomentet er højere
  • Skattefordele på brændstof

Tænding til dieselmotorer og benzinmotorer

Når det gælder tænding, er der store forskelle mellem dieselmotorer og benzinmotorer. Dieselmotorer er såkaldte selvantændingsmotorer, der ikke kræver egentlig tænding. I stedet komprimeres luften i cylinderen kraftigt via stemplet, hvilket får den til at varme op. Den diesel, der sprøjtes ind i cylinderen, antænder derefter sig selv i form af en selvantændelse.

For at starte den kolde motor er manuel forvarmning ved hjælp af et forvarmningssystem stadig nødvendig, især ved ældre dieselmotorer, men dieselmotorer har ikke noget tændingssystem. Benzinmotoren er helt anderledes. For at den blanding af luft og benzin, der føres ind i cylinderen, kan blive forbrændt, er det nødvendigt med gnisttænding. Denne tænding sker i benzinmotorer ved hjælp af et tændingssystem og tændrør til hver enkelt cylinder.

Kompressionsforhold for benzin og diesel

Dieselmotorer har et meget højere kompressionsforhold end benzinmotorer. En af grundene hertil er, at diesel i modsætning til benzin kun antændes ved et meget højere tryk. Blandingen i cylindrene komprimeres meget mere i dieselmotoren, hvilket bl.a. fører til et højere drejningsmoment i forhold til benzinmotoren. Det højere tryk kræver dog en mere robust konstruktion, hvilket gør dieselmotoren tungere.

Effekt og drejningsmoment

Dieselmotorer er kendt for deres høje drejningsmoment. Dette skyldes det højere kompressionsforhold og den højere og smallere cylinderform. Dette resulterer f.eks. i en bedre acceleration med diesel. Og dette selvom dieselmotoren har en lavere motoreffekt sammenlignet med benzinmotoren. Til gengæld kører dieselmotoren ved et lavere omdrejningstal og er mindre jævn i forhold til en benzinmotor.

Reparation og reservedele til diesel- og benzinmotorer

Alt efter om en motor er beregnet til diesel eller benzin, kan der være forskelle med hensyn til vedligeholdelse og reparation. Mange dieselmotorer har f.eks. et mere kompliceret udstødningssystem, og der er også forskel på indsprøjtningen i forhold til benzinmotorer. Desuden har dieselmotorer et system til efterbehandling af udstødningsgasser, der bruger injiceret karbamidstof til effektivt at reducere niveauet af skadelige nitrogenoxider. Det er ikke ualmindeligt, at dieselmotorer kræver flere dele der skal skilles ad, eller at montering og demontering generelt er mere kompliceret. Dette kan medføre højere omkostninger til indkøb, reparation og reservedele til dieselmotorer.

Vedligeholdelsesomkostninger – forskel på benzin- og dieselmotorer

Udgifterne til vedligeholdelse kan være helt anderledes for biler med benzinmotor end for biler med dieselmotor. Ofte er vedligeholdelsen af en benzinmotor billigere, fordi der er færre dele i motoren og udstødningskanalen end i en dieselmotor. Desuden har dieselmotorer ofte indsprøjtning af et karbamidstof i udstødningskanalen, hvilket også kræver vedligeholdelse. Nogle modeller med benzinmotor har dog kortere vedligeholdelsesintervaller end den samme model med dieselmotor. Derfor bør man altid sammenligne vedligeholdelsestidspunkter og -omkostninger.

Omkostninger til reservedele – diesel- og benzinmotor

På grund af motorens forskellige udformning og blandingsdannelse kan prisen på reservedele variere mellem benzin- og dieselmotorer. Selv om nogle reservedele, som f.eks. tændrøret, udelades i dieselmotorer, er andre komponenter ekstra i benzinmotorer. Dette gælder f.eks. for en lang række komponenter inden for udstødningsgasrecirkulation og udstødningsgasrensning. Desuden koster komponenter som f.eks. indsprøjtningsdyser til dieselmotorer ofte et større beløb pr. enhed. Reservedele til motor og drev er imidlertid let tilgængelige som brugte reservedele til både benzin- og dieselmotorer.

Køb reservedele til diesel- og benzinmotorer

For diesel- og benzinmotorer kræves der særlige reservedele til bilen afhængigt af brændstoffet. Når du køber reservedele, skal du altid være opmærksom på, om den pågældende komponent er beregnet til den pågældende diesel- eller benzinmotor. Lufttilførslen kan være forskellig, og det samme gælder komponenter i bilens elektronik. Cylindre og stempler er konstrueret helt anderledes til dieselmotorer end til benzinmotorer. Der er også forskelle mellem en bil til benzin og en model til diesel med hensyn til udledning af udstødningsgasser.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!