Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Styretøjet er en af bilens vigtigste betjeningsanordninger. Her muliggør moderne styresystemer præcise retningsændringer under kørsel eller manøvrering. I denne artikel vil du lære, hvordan bilens styretøj er opbygget, og hvordan det fungerer. Du får også et overblik over de forskellige styretøjsdele.
I bilen påvirker styretøjet kørselsretningen og gør brugen af køretøjet mulig. Ud over den ønskede retningsændring skal styretøjet i nutidens køretøjer opfylde mange andre krav. I bilindustriens historie er de installerede styresystemer derfor løbende blevet perfektioneret og tilpasset nye krav. Ud over en præcis retningsændring omfatter dette også en god retningsstabilitet af forhjulene. Styretøjets smidighed øger også komforten. Styresystemets princip har dog ikke ændret sig meget gennem årtierne. Retningsændringen bestemmes stadig af hjulenes drejning på styreakslen.
I biler er styreakslen som regel placeret foran på køretøjet. Her virker styringen udelukkende på forhjulene, hvorved køretøjets styrevinkel bestemmes. Kun nogle få biler har også styrende hjul på bagakslen for at forbedre køredynamikken. Føreren bestemmer, hvor bilen skal køre hen, ved at dreje på rattet. Rattet er solidt forbundet med ratstammen, som har direkte kontakt med styretøjet. Den eneste forskel er i biler med steer-by-wire-teknologi. Her er ratstammen kun forbundet med gearkassen, hvis den elektriske styring svigter.
Næsten alle moderne personbiler har i dag tandstangsstyring. Kernen i denne type styring er et styretøj med en særlig teknologi. Et tandhjul, der er forbundet med ratstammen, går i indgreb med en tandstang, der bevæger sig hen over rattet ved at dreje på ratstammen. Andre typer styretøj bruges sjældent i nutidens biler. En undtagelse er terrængående køretøjer, som kræver særligt robuste komponenter og styrearme. Styresystemer med spindler eller recirkulerende kuglestyresystemer findes stadig i nogle af de klassiske biler.
I dag har næsten alle nybyggede biler servostyring. Denne type styring gør det lettere at styre ved lave hastigheder, og når bilen skal manøvreres. Hjulene skifter retning med blot en lille indsats på rattet. Servostyring i køretøjer kan implementeres både elektrisk og hydraulisk. I mange tilfælde er personbiler udstyret med hydraulisk styring. En elektrisk eller mekanisk drevet servopumpe genererer det tryk, der er nødvendigt for styreassistancen.
Flere og flere biler bliver udstyret med elektrisk servostyring fra producentens side. I stedet for et hydraulisk system med en servopumpe overtager elmotorer her funktionen som styrehjælp. Afhængigt af konstruktionen virker kraften på ratstammen eller styretøjet. Elektriske servostyringssystemer indeholder færre komponenter, der en dag kan blive slidt og defekte. Derfor anses denne type servostyring for at være mere pålidelig i det lange løb. En blanding af begge systemer er elektrohydrauliske styresystemer med elektriske servopumper.
Moderne styresystemer i biler består af mange forskellige komponenter. For at styretøjet kan fungere pålideligt og præcist, skal alle komponenter være korrekt afstemt efter hinanden og fungere optimalt. I det følgende får du et overblik over de forskellige komponenter i styretøjet.
Styretøjet i en bil har den funktion, at det direkte implementerer førerens retningskommandoer. Denne indflydelse på kørselsretningen opnås ved at ændre hjulenes styrevinkel. I køretøjer med uafhængig affjedring er forhjulene uafhængigt fjedret på køretøjet. På grund af styretøjets specielle design med bevægelige trækstænger er det dog muligt at ændre styrevinklen til enhver tid.
Hvis føreren ønsker at ændre bilens retning, drejer han på rattet. Den drejebevægelse, som føreren udøver, overføres fra føreren til ratstammen. Denne er igen forbundet med styretøjet. Ratsøjlens cirkelbevægelse overføres således via styrehjulet til tandstangen i gearkassen. Om nødvendigt assisterer servostyringen førerens styrebevægelser, hvilket gør styretøjet særligt let at betjene. I styretøjet sørger samspillet mellem tandhjulet og tandstangen for, at den roterende bevægelse omdannes til en glidende bevægelse. Komponenterne i styretøjet bevæger sig i den retning, som føreren ønsker at styre bilen. Styretøjet overfører denne bevægelse til styreknoglerne eller styrehåndtagene, som flytter forhjulenes position. Det får straks bilen til at ændre kørselsretning.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901