Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
Indhold
1. Airconditionanlæggets funktion i bilen
2. Airconditionanlæggets funktion og komponenter
Et klimaanlæg er nu standard i alle moderne køretøjer. I bilen sørger klimaanlægget for køling om sommeren og øger komforten under kørslen. Derudover reducerer klimaanlægget luftfugtigheden og beskytter ruderne mod dug om efteråret. Bilens klimaanlæg omfatter også varmeapparatet, som spreder en behagelig varme i bilen i de kolde måneder. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om aircondition, varme og klimakontrol i din bil.
Airconditionanlæggets funktion i bilen
Airconditionanlægget sørger for, at temperaturen i bilens kabine altid er behagelig. Til dette formål er alle biler udstyret med et varmesystem, der sikrer behagelige temperaturer om vinteren. Moderne biler har også et klimaanlæg, der giver behagelig afkøling af interiøret, når udetemperaturen er høj. Et ventilationssystem er ansvarligt for at fordele den varme eller kolde luft i køretøjet. En eller flere ventilatorer genererer en luftstrøm, der strømmer fra luftdyserne ind i bilens kabine. Føreren påvirker luftfordelingen via forskellige betjeningselementer samt intensiteten eller den ønskede temperatur.
Aircondition i bilen og sikkerhed
Aircondition i bilen øger ikke kun kørekomforten, det forbedrer også sikkerheden under kørslen. Klimaanlægget sørger bl.a. for, at der kun tilføres tørret luft til kabinen. Det forhindrer, at ruderne dugger til, når luftfugtigheden er høj om efteråret, hvilket forbedrer førerens udsyn. Intens varme om sommeren reducerer hurtigt koncentrationen under kørslen. Nogle bilister oplever også problemer med kredsløbet, når temperaturen i bilen stiger. Hvis temperaturen i bilen derimod er behagelig, kan føreren koncentrere sig bedre. På den måde er klimaanlægget med til at forebygge ulykker.
Airconditionanlæggets funktion og komponenter
Klimaanlægget i en bil er et lukket system, hvor et kølemiddel cirkulerer under tryk. I princippet fungerer klimaanlæg i biler på samme måde som alle andre klimaanlæg, og der er næsten ingen forskel på, hvordan de fungerer. Bortset fra kompressoren, som er den vigtigste del, består airconditionanlægget i en bil af en kondensator, et airconditionfilter, en ekspansionsventil og en fordamper. Kølemidlet komprimeres af en kompressor og føres under tryk ind i kondensatoren. Kondensatoren udtrækker varme fra kølemidlet. Kølemidlet ledes derefter gennem airconditiontørreren og ekspansionsventilen til fordamperen. Fordamperen sørger for, at luften kommer ind i kabinen ved en betydeligt lavere temperatur.
Et overblik over de vigtigste komponenter i klimaanlægget
- Klimakompressor: Kompressoren, også kendt som klimapumpen, er hjertet i klimaanlægget. I biler drives disse kompressorer direkte af motoren ved hjælp af en rem og holdes på plads af et airconditionpumpebeslag eller en airconditionpumpekobling. Kompressoren komprimerer airconditionanlæggets kølemiddel under højt tryk, hvorved temperaturen stiger.
- Kondensator: Fra kompressoren føres kølemidlet – nu i gasform – ind i kondensatoren. Den er normalt placeret foran på bilen i nærheden af køleren. En ventilator med et løbehjul sørger for, at der om nødvendigt strømmer tilstrækkelig luft gennem kondensatoren. Dette får kondensatoren til at frigive den varme, der er indeholdt i kølemidlet, til omgivelserne.
- Airconditiontørrer: Airconditionsystemer i biler har en tørretumbler, der fungerer efter samme princip som filtertørreren. Airconditiontørreren filtrerer svævestoffer og forurenende stoffer som f.eks. slid fra kompressoren ud af kølemidlet. Filteret fjerner også fugt fra kølemidlet, som kan føre til korrosion eller en fejl i systemet.
- Ekspansionsventil: Ekspansionsventilen styrer strømmen af kølemiddel ind i klimaanlæggets fordamper. Der er et konstant tryk foran ekspansionsventilen, mens kølemidlet bag ventilen får lov til at slappe af i fordamperen. Nogle klimaanlæg har et gashåndtag i stedet for ekspansionsventilen, som kølemidlet ledes igennem.
- Fordamper: Fordamperen er en varmeveksler, der afkøler det indvendige rum. Når kølemidlet bag ekspansionsventilen ekspanderer ind i fordamperen, ændres det fra væske til gas. Under denne proces trækkes der varme ud af den luft, der strømmer gennem fordamperen. Det store overfladeareal sikrer en god køleevne.
Varmeapparatet og dets komponenter
Bilens varmelegeme sørger for behagelige temperaturer, når det er koldt udenfor. I biler med forbrændingsmotor genererer motoren varmeenergien til varmeapparatet. Biler med elmotor bruger et elektrisk varmelegeme, der drives af elektricitet fra batterierne. Et varmeapparat er et lovkrav for biler i Tyskland og skal være i orden. En kort test før hovedeftersynet anbefales derfor.
- Varmeveksler: Varmeveksleren overfører varmen fra kølevandet til passagerkabinen. Det varme kølevand strømmer igennem den, og en luftblæser passerer igennem den.
- Varmeblæser: Varmeblæseren er installeret i nærheden af kabinen og normalt bag instrumentbrættet. Her sørger blæseren for den nødvendige luftstrøm i bilen.
- Varmevekslerslange: Varmeveksleren forsynes med varmt kølevand via varmevekslerslangen. Returen til motoren sker også via en slange.
- Varmelegeme: Varmelegemehuset indeholder varmelegemet og afhængigt af modellen,og også blæseren. Afbrydere og reguleringsspjæld kan være integreret i huset.
- Blæsermodstand: Mange bilmodeller har en modstand til varmeblæseren. Det gør det muligt at skifte blæseren i forskellige trin.
- Varmeelement: Et varmeelement til den elektriske luftvarmer genererer varme ved hjælp af elektricitet. På den måde opvarmes bilen, selv om motoren endnu ikke er tilstrækkelig varm.
Styring af varme og klimaanlæg
Temperaturreguleringen i kabinen kræver et perfekt samspil mellem forskellige komponenter. Et komplekst system sørger for behagelige temperaturer i kabinen på alle tider af året. Føreren styrer den ønskede temperatur på instrumentbrættet. Afhængigt af modellen betjenes systemet via forskellige kontakter, skydere eller drejeknapper. For at spare energi bør klimaanlægget slukkes, når der ikke er behov for køling.
Moderne biler har et automatisk styresystem til klimaanlæg og varme. Her kan føreren frit vælge det ønskede klima, f.eks. temperaturen og nogle gange også luftfugtigheden. Det automatiske klimaanlæg styrer klimaanlægget i overensstemmelse hermed eller aktiverer varmefunktionen. Til dette formål måler en klimaanlægssensor klimaet i kabinen og leverer data til klimaanlæggets styreenhed.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!