De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
Indhold
2. Sikkerhed i passagerkabine og krøllezone
4. Antiblokeringsbremsesystem ABS
Mens trafiktætheden og dermed antallet af trafikulykker stiger, er antallet af trafikdræbte støt faldende. Det skyldes især moderne sikkerhedssystemer og optimeret design af moderne køretøjer. Her kan du finde ud af, hvilke sikkerhedskomponenter der gør kørslen mere sikker og beskytter dig i tilfælde af en ulykke.
Sikkerhedsseler
Sikkerhedsseler i biler har gjort det meget mere sikkert at køre bil. I tilfælde af en ulykke eller under en kraftig opbremsning på grund af bremsemanøvrer, bliver passagererne siddende sikkert i deres sæder. Takket være selerne kan passagererne ikke blive slynget ud af bilen eller hoppe akavet rundt inde i bilen.
Sikkerhedsseler er et af de vigtigste passive sikkerhedssystemer i en bil. I nutidens biler er selerne både på forsæderne og bagsædet designet som automatiske seler, der tilpasser sig passagererne. Ud over selerne er selestrammere også en del af selesystemet i mange moderne biler.
Disse selestrammere strammer selen, hvis der sker en ulykke. Det giver ekstra sikkerhed. Sikkerhedsseler til biler kan købes billigt brugt, ligesom selelåse og selestrammere. Der findes både sikkerhedsseler til forsædet og sikkerhedsseler til bagsædet. Når du køber brugte sikkerhedsseler, bør du altid sikre dig, at selebåndene er i perfekt stand.
Sikkerhed i passagerkabine og krøllezone
Karosseriets struktur bidrager væsentligt til passagerernes sikkerhed og hører derfor også med til sikkerhedssystemerne. Designfunktioner som sikkerhedspassagercellen og den såkaldte krøllezone sørger for særlig sikkerhed. Mens designerne af de første biler stadig mente, at et karrosseri, der var så stabilt som muligt, var særligt sikkert, har der senest siden 1960’erne fundet en nytænkning sted.
Nutidens biler har krøllezoner, der absorberer energien fra sammenstødet i tilfælde af en ulykke og dermed kan reducere effekten. Til dette formål deformeres zonerne foran og bagpå køretøjet på en bestemt måde, de krøller bogstaveligt talt sammen. I moderne køretøjer er den såkaldte passagercelle derimod designet til at være særligt stabil. Denne strukturelle enhed omslutter det indre af bilen og beskytter passagererne i særlig høj grad.
Sikkerhedspassagercellen er særligt stiv og giver den nødvendige overlevelsesplads til bilens passagerer. Dørene i moderne biler kan også absorbere energi, men har samtidig sidekollisionsbeskyttelse. På grund af deres design bliver karrosseridele på moderne biler ofte uopretteligt beskadiget selv ved mindre ulykker. Men bildele som f.eks. fordøre, bagdøre, motorhjelme eller bagklapper kan ofte købes billigt brugt.
Airbags i bilen
Airbagsystemet er en af de store milepæle inden for bilsikkerhed. Airbaggen er en luftpude, der åbner og puster sig op på en brøkdel af et sekund i tilfælde af en ulykke. Det forhindrer, at bilens passagerer slår hovedet mod f.eks. rattet eller instrumentbrættet. Tidligere kunne sikkerhedsseler alene ikke altid forhindre dette effektivt. Airbags kan også effektivt reducere virkningerne af en sidekollision i en ulykke.
I dag findes airbags i moderne biler derfor ikke kun i rattet eller instrumentbrættet, men også i bilens sæder, tagrælinger, fodrum eller døre. Hjertet i airbagsystemet er airbagstyreenheden, som samler en lang række køretøjsdata og i sidste ende aktiverer airbaggene efter behov. Airbagkontrollens sensorer er installeret i styreenheden såvel som andre steder. Det drejer sig bl.a. om accelerationssensorer samt crashsensorer eller tryksensorer til sideairbaggene.
Hvis ABS-styreenheden registrerer en ulykke, udløser den de nødvendige airbags. En airbag er dog kun effektiv i kombination med sikkerhedsselen. Brugte ABS-styreenheder kan nemt købes til de fleste biltyper, og det samme gælder komplette airbags, ligesom airbagsensorer, airbagrelæer, eller et brugt airbagkabelsæt.
Antiblokeringsbremsesystem ABS
ABS-systemet eller antiblokeringsbremsesystemet er et af de vigtigste aktive sikkerhedssystemer i en bil. Systemet modvirker ulykker på forhånd ved at forhindre hjulene i at blokere under opbremsning. På den måde forbliver bilen styrbar for føreren, selv under en nødopbremsning. Bilen glider ikke ukontrolleret hen over vejen, og samtidig kan føreren foretage korrigerende handlinger ved hjælp af en styrebevægelse.
For at forhindre, at hjulene blokerer, arbejder ABS-systemet ved gentagne gange at sænke og hæve bremsetrykket. En række komponenter er nødvendige til dette. For eksempel har biler med ABS hjulsensorer til at registrere hjulhastigheden, som også kaldes ABS-sensorer. Hvis et af hjulene låser, vil ABS-systemet registrere det via hjulhastighedssensoren. Dataene fra hjulhastighedssensorerne samt andre data behandles i ABS-styreenheden.
Styreenheden styrer til gengæld ABS-pumpen, som er den centrale enhed, der kombinerer pumpe, ventiler og deres styring. Herfra udløses pulseringen af bremsetrykket på de enkelte bremser efter behov. Alle dele af ABS-systemet, såsom ABS-styreenheden, ABS-sensorer eller andre ABS-bremsedele, kan også købes brugt. Man skal dog være opmærksom på, at de pågældende ABS-dele skal passe nøjagtigt til den pågældende bilmodel.
Elektronisk stabilitetssystem ESP
Ligesom ABS er Electronic Stability System eller Electronic Stability Program, forkortet ESP, designet til at forhindre ulykker i overhovedet at ske. I modsætning til ABS griber ESP dog ikke ind i bremseprocessen, men forhindrer, at bilen skrider ud eller slingrer. Det forhindrer også, at bilen under- eller overstyrer, så føreren får bedre kontrol over bilen i ekstreme situationer.
ESP-systemet sørger for automatisk nedbremsning af de enkelte hjul via bremserne. Ligesom ABS bruger det data fra sensorer til at registrere hjulets hastighed. Samtidig registreres rattets aktuelle position via ratvinkelsensoren, ligesom bilens sideacceleration eller bilens eventuelle rotationsbevægelser registreres via andre sensorer.
Systemet styres af ESP-kontrolenheden, som indsamler alle data. Hvis bilens bevægelse afviger fra den tilsigtede vej, eller hvis bilen begynder at skride ud, griber stabilitetssystemet ind. Det sker ved aktivt at bremse de enkelte hjul, selv uden at føreren træder på bremsepedalen. Komponenter som ESP-styreenheden, ESP-sensorer eller ESP-kontakter som ESP-afbrydere kan ofte fås billigt som brugte dele.
Sikkert interiør
Ved ulykker kan passagererne ikke kun blive skadet af eksterne faktorer, men også af selve køretøjet. Allerede i 1960’erne begyndte bildesignere derfor at fokusere på at gøre bilens indre mere sikkert. Det omfattede f.eks. design af sikre rat, der kunne kollapse i tilfælde af en ulykke.
Sikkerhedsrattet var forbundet med en sikkerhedsratstamme, som forhindrede rattet i at trænge ind i kabinen. Nakkestøtter på sæderne blev snart standardudstyr, og det samme gjorde bløde instrumentbrætter. Disse sikkerhedsrelevante komponenter kan også købes billigt brugt.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!