Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil

Mens trafiktætheden og dermed antallet af trafikulykker stiger, er antallet af trafikdræbte støt faldende. Det skyldes især moderne sikkerhedssystemer og optimeret design af moderne køretøjer. Her kan du finde ud af, hvilke sikkerhedskomponenter der gør kørslen mere sikker og beskytter dig i tilfælde af en ulykke.

Sikkerhedsseler

Sikkerhedsseler i biler har gjort det meget mere sikkert at køre bil. I tilfælde af en ulykke eller under en kraftig opbremsning på grund af bremsemanøvrer, bliver passagererne siddende sikkert i deres sæder. Takket være selerne kan passagererne ikke blive slynget ud af bilen eller hoppe akavet rundt inde i bilen.

Sikkerhedsseler er et af de vigtigste passive sikkerhedssystemer i en bil. I nutidens biler er selerne både på forsæderne og bagsædet designet som automatiske seler, der tilpasser sig passagererne. Ud over selerne er selestrammere også en del af selesystemet i mange moderne biler.

Disse selestrammere strammer selen, hvis der sker en ulykke. Det giver ekstra sikkerhed. Sikkerhedsseler til biler kan købes billigt brugt, ligesom selelåse og selestrammere. Der findes både sikkerhedsseler til forsædet og sikkerhedsseler til bagsædet. Når du køber brugte sikkerhedsseler, bør du altid sikre dig, at selebåndene er i perfekt stand.

Sikkerhed i passagerkabine og krøllezone

Karosseriets struktur bidrager væsentligt til passagerernes sikkerhed og hører derfor også med til sikkerhedssystemerne. Designfunktioner som sikkerhedspassagercellen og den såkaldte krøllezone sørger for særlig sikkerhed. Mens designerne af de første biler stadig mente, at et karrosseri, der var så stabilt som muligt, var særligt sikkert, har der senest siden 1960’erne fundet en nytænkning sted.

Nutidens biler har krøllezoner, der absorberer energien fra sammenstødet i tilfælde af en ulykke og dermed kan reducere effekten. Til dette formål deformeres zonerne foran og bagpå køretøjet på en bestemt måde, de krøller bogstaveligt talt sammen. I moderne køretøjer er den såkaldte passagercelle derimod designet til at være særligt stabil. Denne strukturelle enhed omslutter det indre af bilen og beskytter passagererne i særlig høj grad.

Sikkerhedspassagercellen er særligt stiv og giver den nødvendige overlevelsesplads til bilens passagerer. Dørene i moderne biler kan også absorbere energi, men har samtidig sidekollisionsbeskyttelse. På grund af deres design bliver karrosseridele på moderne biler ofte uopretteligt beskadiget selv ved mindre ulykker. Men bildele som f.eks. fordøre, bagdøre, motorhjelme eller bagklapper kan ofte købes billigt brugt.

Airbags i bilen

Airbagsystemet er en af de store milepæle inden for bilsikkerhed. Airbaggen er en luftpude, der åbner og puster sig op på en brøkdel af et sekund i tilfælde af en ulykke. Det forhindrer, at bilens passagerer slår hovedet mod f.eks. rattet eller instrumentbrættet. Tidligere kunne sikkerhedsseler alene ikke altid forhindre dette effektivt. Airbags kan også effektivt reducere virkningerne af en sidekollision i en ulykke.

I dag findes airbags i moderne biler derfor ikke kun i rattet eller instrumentbrættet, men også i bilens sæder, tagrælinger, fodrum eller døre. Hjertet i airbagsystemet er airbagstyreenheden, som samler en lang række køretøjsdata og i sidste ende aktiverer airbaggene efter behov. Airbagkontrollens sensorer er installeret i styreenheden såvel som andre steder. Det drejer sig bl.a. om accelerationssensorer samt crashsensorer eller tryksensorer til sideairbaggene.

Hvis ABS-styreenheden registrerer en ulykke, udløser den de nødvendige airbags. En airbag er dog kun effektiv i kombination med sikkerhedsselen. Brugte ABS-styreenheder kan nemt købes til de fleste biltyper, og det samme gælder komplette airbags, ligesom airbagsensorer, airbagrelæer, eller et brugt airbagkabelsæt.

Antiblokeringsbremsesystem ABS

ABS-systemet eller antiblokeringsbremsesystemet er et af de vigtigste aktive sikkerhedssystemer i en bil. Systemet modvirker ulykker på forhånd ved at forhindre hjulene i at blokere under opbremsning. På den måde forbliver bilen styrbar for føreren, selv under en nødopbremsning. Bilen glider ikke ukontrolleret hen over vejen, og samtidig kan føreren foretage korrigerende handlinger ved hjælp af en styrebevægelse.

For at forhindre, at hjulene blokerer, arbejder ABS-systemet ved gentagne gange at sænke og hæve bremsetrykket. En række komponenter er nødvendige til dette. For eksempel har biler med ABS hjulsensorer til at registrere hjulhastigheden, som også kaldes ABS-sensorer. Hvis et af hjulene låser, vil ABS-systemet registrere det via hjulhastighedssensoren. Dataene fra hjulhastighedssensorerne samt andre data behandles i ABS-styreenheden.

Styreenheden styrer til gengæld ABS-pumpen, som er den centrale enhed, der kombinerer pumpe, ventiler og deres styring. Herfra udløses pulseringen af bremsetrykket på de enkelte bremser efter behov. Alle dele af ABS-systemet, såsom ABS-styreenheden, ABS-sensorer eller andre ABS-bremsedele, kan også købes brugt. Man skal dog være opmærksom på, at de pågældende ABS-dele skal passe nøjagtigt til den pågældende bilmodel.

Elektronisk stabilitetssystem ESP

Ligesom ABS er Electronic Stability System eller Electronic Stability Program, forkortet ESP, designet til at forhindre ulykker i overhovedet at ske. I modsætning til ABS griber ESP dog ikke ind i bremseprocessen, men forhindrer, at bilen skrider ud eller slingrer. Det forhindrer også, at bilen under- eller overstyrer, så føreren får bedre kontrol over bilen i ekstreme situationer.

ESP-systemet sørger for automatisk nedbremsning af de enkelte hjul via bremserne. Ligesom ABS bruger det data fra sensorer til at registrere hjulets hastighed. Samtidig registreres rattets aktuelle position via ratvinkelsensoren, ligesom bilens sideacceleration eller bilens eventuelle rotationsbevægelser registreres via andre sensorer.

Systemet styres af ESP-kontrolenheden, som indsamler alle data. Hvis bilens bevægelse afviger fra den tilsigtede vej, eller hvis bilen begynder at skride ud, griber stabilitetssystemet ind. Det sker ved aktivt at bremse de enkelte hjul, selv uden at føreren træder på bremsepedalen. Komponenter som ESP-styreenheden, ESP-sensorer eller ESP-kontakter som ESP-afbrydere kan ofte fås billigt som brugte dele.

Sikkert interiør

Ved ulykker kan passagererne ikke kun blive skadet af eksterne faktorer, men også af selve køretøjet. Allerede i 1960’erne begyndte bildesignere derfor at fokusere på at gøre bilens indre mere sikkert. Det omfattede f.eks. design af sikre rat, der kunne kollapse i tilfælde af en ulykke.

Sikkerhedsrattet var forbundet med en sikkerhedsratstamme, som forhindrede rattet i at trænge ind i kabinen. Nakkestøtter på sæderne blev snart standardudstyr, og det samme gjorde bløde instrumentbrætter. Disse sikkerhedsrelevante komponenter kan også købes billigt brugt.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides