Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Hvordan fungerer motorsmøringen?
2. Hvad skal smøres i motoren?
Forbrændingsmotorer er afhængige af pålidelig motorsmøring. Inde i motoren sørger smøringen for at reducere friktionen mellem de enkelte motorkomponenter. Smøring sikrer også, at varme og smudspartikler fjernes fra forbrændingsmotoren.
Motorsmøresystemet i moderne firetaktsmotorer er designet som et tryksmøresystem. I modsætning til andre smøresystemer, som f.eks. smøring med frisk olie, er olien i et lukket kredsløb. En trykpumpe genererer det nødvendige tryk til at levere motorolien og smøre alle smørepunkter pålideligt.
I motorens oliekredsløb trækker en oliepumpe olien op fra oliesumpen. Via filteret når motorolien frem til smørekanalerne og smørepunkterne. Bevægelige dele inde i motoren får nogle gange olien til at forstøve. Smøreolien drypper derefter tilbage i olietanken. Ved tørsumpsmøring kan der bruges flere pumper.
I forbrændingsmotorer er smøring af alle bevægelige motordele obligatorisk. Næsten alle dele inde i motoren er bevægeligt forbundet eller drejeligt monteret på visse punkter. Under motorens drift opstår der friktion mellem komponenterne, som kan minimeres ved effektiv smøring. De bevægelige motordele forsynes med motorolie via smørepunkter eller ved hvirvling. Det gælder f.eks. knastakslens og krumtapakslens lejer. Plejlstangens lejer kræver også pålidelig smøring. Stemplerne i motorens cylindre skal også forsynes med olie til køling og for at minimere friktionen.
Der bruges forskellige smøresystemer i biler, afhængigt af motorens design. Forbrændingsmotorer som firetaktsmotorer har normalt et tryksmøringssystem som våd- eller tørsumpsmøring. Med denne type smøring leverer en oliepumpe motorolien til smørepunkterne. Den olie, der drypper ned i oliekarret, føres gennem et oliefilter og tilbage til smøresystemet.
Ved tryksmøring med våd sump opsamles den smøreolie, der drypper fra motoren, i oliesumpen. Her afkøles olien og returnerer til smørepunkterne via oliepumpen og oliefilteret. De fleste biler med firetaktsmotorer har vådsumpsmøring.
Tørsumpsmøring bruges ofte i motorer i sportsvogne. Ved denne form for smøring suger en pumpe olien direkte ud af oliesumpen. Smøreolien opsamles i et reservoir. På den måde er der nok olie til motoren under alle kørselsforhold.
Totaktsmotorer forbrænder smøremidlet sammen med brændstoffet i form af blandingssmøring eller frisk oliesmøring. Ved blandingssmøring blandes begge stoffer direkte i brændstoftanken. Ved friskoliesmøring eller automatisk forbrugssmøring med frisk olie blander en pumpe det nødvendige smøremiddel med brændstoffet.
Alle komponenter i smøresystemet udsættes for konstant belastning under bilens drift og kan bryde sammen. Defekter i smøresystemet skal altid tages alvorligt. I værste fald kan en utilstrækkelig olietilførsel til smørepunkterne føre til store motorskader.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901