Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
Indhold
1. Bremsekaliberens funktion i bilen
2. Årsager til en defekt i bremsekaliberen
Bremsekaliberen er en vigtig komponent i ethvert moderne bremsesystem med skivebremser. Men komponenten, også kendt som bremsekaliber eller nævekaliber, kan blive slidt eller gå i stykker med tiden. I denne guide lærer du, hvordan defekte bremsekalibre bliver synlige, og hvad de mulige årsager er. Du får også værdifulde tips til, hvordan du udskifter bremsecaliberen i din bil.
Bremsekaliberens funktion i bilen
Som en del af bremsesystemet sørger bremsecaliperen for, at bremseklodserne presses præcist og med højt tryk mod bremseskiven. Bremsekaliberen styrer bremseklodserne og modtager bremsestemplet. Selve kaliberen er forbundet med bremsekaliberholderen via styrebolte og kan bevæges på denne måde.
Bremsekaliber overfører kraft under opbremsning
Når føreren træder på bremsepedalen, omdannes denne kraft til bremsetryk af hovedbremsecylinderen. Dette tryk overføres til bremserne via bremseledningerne ved hjælp af bremsevæske. Her bevæger bremsestemplet den bevægelige bremsekaliber på den respektive bremse. Bremsecaliberne presser således bremseklodserne fast mod bremseskiverne. Når bremsepedalen slippes, falder trykket i bremsesystemet. Styret af styrestifterne bevæger bremsekaliberne sig tilbage til deres oprindelige position. Afhængigt af bremsesystemet virker parkeringsbremsen også på de bageste bremseskiver via bremsekaliberne. Ofte er en lille motor til funktionen af den elektriske håndbremse integreret i bremsekaliberen.
Årsager til en defekt i bremsekaliberen
Bremsekalibre er robust konstruerede og anses for at være holdbare. Men i området omkring hjulophænget er de udsat for påvirkninger fra snavs, fugt og vejsalt. Det kan føre til slid og rust på bremsekaliberen, hvilket ofte er årsagen til de defekter, der opstår. En sporty kørestil eller følgerne af et uheld kan også af og til føre til skader på bremsekaliberne.
Almindelige årsager til defekte bremsekalibre:
- Rust på grund af vejrpåvirkninger
- Slid på grund af en sporty kørestil
- Skader på grund af en ulykke
- Fejl under reparation
- Revner på grund af termisk stress
Symptomer på en defekt bremsekaliber
En intakt bremsekaliber sikrer en pålidelig bremseevne i alle køresituationer. Hvis en bremsekaliber er defekt, peger de typiske symptomer ofte på denne beskadigede del. For eksempel, når en bremsekaliber er defekt, har bilen ofte en tendens til at lave usædvanlige lyde og vibrationer under kørslen. Årsagen er, at bremseklodserne gnider mod bremseskiven på grund af den defekte bremsekaliber. Hvis bremsekaliberen på en bremse er beskadiget, fordeles bremsekraften nogle gange ujævnt til de enkelte hjul. Resultatet er, at bilen trækker til den ene side, når man bremser. Når man træder på bremsepedalen, opstår der heller ikke den sædvanlige bremsevirkning. Når parkeringsbremsen aktiveres, er der ikke nok kraft mellem bremseklodsen og bremseskiven. Hvis bremseklodserne slides ujævnt, er en defekt bremsekaliber en mulig forklaring.
Typiske tegn på en defekt bremsekaliber:
- Støj eller vibrationer
- Bremserne trækker til den ene side
- Bremseeffekten er reduceret
- Slid på bremsebelægningen
- Bremsekomforten er dårlig
Udskiftning af bremsekaliber på en bil
Bremsekaliberen er en af de vigtigste komponenter i moderne bremsesystemer med bremseskiver. Der er dog ofte tegn på skader på bremsekaliberen, såsom revner eller alvorlig korrosion. I så fald skal bremsecaliperen udskiftes for at sikre fortsat sikkerhed under kørslen. Det er kun kyndige bilmekanikere, der bør udskifte sikkerhedsrelevante komponenter som f.eks. selve bremsekaliberen.
- Inspicér bremsen: Selve bremsekaliberen er ikke altid årsagen til bremseproblemer. Slidte styrestifter eller et defekt bremsestempel kan også være skyld i problemet. Derfor er en grundig diagnose af det komplette bremsesystem altid vigtig.
- Gør klar til afmontering: For at fjerne den defekte bremsekaliber løftes bilen op på en løfteplatform, eller den løftes op ved hjælp af en donkraft og støtteben. Derefter kan det pågældende hjul fjernes. Det giver god adgang til bremsen og sikrer den nødvendige plads til reparationen.
- Demonter bremseledningen: Det næste trin er at skrue bremseledningen af. Det kan medføre, at der løber bremsevæske ud, som skal opsamles. For at forhindre yderligere lækage kobles bremseledningen fra eller forsegles med et passende værktøj.
- Fjern bremsekaliberen: For at kunne afmontere bremsekaliberen skal bremsekaliberens skrueforbindelser først løsnes. For bremsekalibre med parkeringsbremse er det nødvendigt at hægte bremsekablet af. Fjern derefter bremsekaliberen fra bremsekaliberholderen og bremseskiven.
- Kontrollér komponenterne: Bremseklodsen bliver ofte beskadiget af en defekt bremsekaliber, eller klodserne slides ujævnt. Derfor bør bremseklodserne kontrolleres, når bremsecaliberen er afmonteret. Det samme gælder for styrestifterne, støvskærmene og bremsekaliberholderen.
- Monter bremsekaliberen: Den intakte bremsekaliber monteres i omvendt rækkefølge. Til dette formål indsættes bremseklodserne, og bremsekaliberen boltes fast til sin holdeanordning. Overhold producentens specifikationer med hensyn til tilspændingsmoment og skruelås.
- Monter bremseledningen: Når bremsekaliberen er monteret, skal bremsen forbindes til bremsesystemet igen. For at gøre dette skal du tilslutte bremseledningen på det angivne sted og stramme den til. Det samme gælder for parkeringsbremsen.
- Udluft bremsesystemet: Når alle komponenter er samlet, er det nødvendigt at udlufte bremsesystemet. Det gøres ved at løsne udluftningsskruen på bremsekaliberen og udlufte systemet i henhold til producentens anvisninger. Derefter skal den manglende væske efterfyldes, og bremsen kontrolleres igen.
Det skal du være opmærksom på, når du udskifter bremsekaliberen
Når du udskifter bremsekaliberen, er der et par ting, du skal huske på. For eksempel bør man ikke indånde bremsestøv, da det er sundhedsskadeligt. Man skal også undgå kontakt med eventuelt lækkende bremsevæske. Reparationsproceduren kan variere afhængigt af producenten og skivebremsens design. Bremsekaliberens design varierer afhængigt af køretøjsmodellen. De fleste standardkøretøjer har en flydende bremsekaliber med bevægelige lejer. Denne type bremsecaliber kaldes også en knytnævecaliber, fordi den omslutter bremseskiven som en knytnæve. Luksusbiler og sportsvogne har derimod ofte bremsesystemer med en fast caliber og flere stempler.
Kontrol af de komplette bremser og bremsestempler
Når bremsekaliberen udskiftes, bør alle andre komponenter i bremserne også kontrolleres. Da komponenterne i bremsesystemet alligevel er adskilt, er det særligt nemt at udskifte andre dele i den forbindelse. Bremsedele som stempler, bremseklodser, styrestifter og bremseskiver kan nemt kontrolleres for funktion og slid under reparationen.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!