10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
Indhold
I dag består en bil af et stort antal individuelle komponenter. Nogle af disse dele er velkendte for enhver bilist. Men der er også dele, som næsten ingen har hørt om. Vi har samlet 10 bildele til dig, som mange bilister ikke kender.
Luftstrømningsmåler
Luftmængdemåleren eller masseluftmængdemåleren er en ret iøjnefaldende komponent som gemmer sig i indsugningskanalen på forbrændingsmotorer. Det er derfor ikke overraskende, at de fleste bilister ikke er bekendt med denne del. I moderne biler har komponenten til opgave at indsamle præcise data om den forbrændingsluft, der suges ind udefra. Disse data er så tilgængelige for motorens styreenhed, der f.eks. beregner den nødvendige mængde brændstof, der sprøjtes ind. Dette omfatter oplysninger om luftmassen, lufttemperaturen eller det fremherskende tryk. Som en god brugt del kan luftmængdemåleren ofte fås til en favorabel pris.
Ventil til koldstart
En af de mindre kendte komponenter i biler er koldstartsventilen. Denne komponent er ofte placeret i motorrummet i nærheden af motoren eller i indsprøjtningsområdet. Her sørger koldstartsventilen for, at der sprøjtes en ekstra mængde brændstof ind, når motoren er kold. På den måde bliver blandingen af brændstof og luft rigere. Det forhindrer igen, at motoren starter dårligere end normalt, når den er kold. Hvis ventilen modtager et tilsvarende signal fra motorens styreenhed, sprøjter den den ekstra mængde brændstof ind i indsugningskanalen. Hvis delen er defekt, kan den købes som en billig brugt del.
ESP-kontrolenhed
ESP-kontrolenheden er en vigtig komponent til det elektroniske stabilitetsprogram, som mange moderne biler er udstyret med. Stabilitetsprogrammet er et elektronisk køreassistentsystem, der forhindrer bilen i at skride ud eller slingre i kritiske køresituationer. Til dette formål bremses bl.a. bilens enkelte hjul målrettet. Disse indgreb beregnes og udløses af ESP-styreenheden. Til dette formål er styreenheden forbundet med talrige sensorer, der f.eks. måler bremsetrykket, ratvinklen eller hjulhastighederne. Da styreenheden er ret dyr som ny del, bruger mange bilmekanikere gerne brugte enheder.
Fjederbenslejer
Fjederbensophænget er en af de vigtigste dele i mange moderne chassis. Alligevel er der mange bilister, som slet ikke kender denne komponent. Det er dog ikke overraskende, da fjederbenslejet ikke er synligt ved første øjekast. Denne komponent er placeret øverst på fjederbenets kuppel og er en del af forakslens ophæng. Her forbinder fjederbensophænget fjederbenet med karosseriet.. Komponenten er fleksibelt konstrueret og består hovedsageligt af gummi- og metalkomponenter. Takket være den fleksible fastgørelse via fjederbensbeslaget kan fjederbenets vinkel i forhold til karosseriet ændres under kørslen. Brugte fjederbensophæng fås ofte i perfekt stand til en rimelig pris.
Viskerkobling
Vinduesviskerens kobling er en del af mekanikken, der er ansvarlig for forrudeviskernes funktion. Hvad mange mennesker ikke ved: Vinduesviskerne drives ikke direkte fra vinduesviskermotoren, men sendes videre til vinduesviskerne via koblingen. Mange biler har også kun én vinduesviskermotor til begge vinduesviskere, så motorens kraft skal overføres til begge viskere via koblingen. Hvis forrudeviskerens kobling er knækket eller bøjet, kan den udskiftes med en brugt del, som normalt kan fås til en rimelig pris.
Tankstrop
En tankstrop holder bilens brændstoftank fast til karosseriet. Mange bilister kender ikke denne del af bilen, fordi de går ud fra, at tanken altid er boltet direkte og fast til karosseriet. Men det er ikke tilfældet med de fleste biler. I stedet er der som regel flere tankstropper rundt om tanken, som ofte er placeret under bilen i området omkring bagakslen. Tankremmen er et tyndt og fleksibelt metalbånd, der er viklet rundt om tanken og boltet fast til karosseriet i hver ende. Brugte tankstropper i god stand er billige erstatninger for rustne og defekte tankstropper.
Diesel-forvarmer
Dieselforvarmeren er en af de komponenter i bilen, som selv nogle dieselbilister ikke kender. Skjult dybt i motorrummet sørger dieselforvarmeren for, at dieselbrændstoffet forvarmes. Det sikrer dieselbrændstoffets flydeevne, selv ved lave udetemperaturer. Hvis dieselen ikke var forvarmet, kunne brændstoffet blive tyktflydende under kolde forhold og have tendens til at udskille paraffin. Det kan igen føre til tilstopning af filtre og komponenter i brændstofsystemet. Forvarmet brændstof kan også føre til mere økonomisk drift med bedre motorgang og forbrænding med lavere emissioner. Defekte dieselforvarmere er relativt nemme at udskifte og kan ofte købes billigt brugt.
Motor til forlygte
En anden komponent, som er stort set ukendt for bilister, er forlygtemotoren. Den lille elmotor er installeret i bilens forlygteområde og er en del af det forlygtenivelleringssystem, der er foreskrevet for moderne biler i Tyskland. Denne forskrift gør det muligt at justere forlygterne, så andre trafikanter ikke bliver blændet, hvis for eksempel bagenden af bilen er tungere lastet. Mange bilister bruger aldrig forlygteindstillingen og har derfor aldrig hørt om forlygtemotoren. Men hvis forlygtemotoren er defekt, f.eks. på grund af fugt, vil der være problemer ved næste hovedeftersyn. Derfor bør den defekte del udskiftes med en god brugt på forhånd.
Kabel til gearskifte
Gearstangens bowdenkabel er en del af den manuelle gearstang i mange moderne biler. I stedet for den klassiske kraftoverførsel ved hjælp af en gearstang bruges det mere fordelagtige kabelskift, fordi det ofte er mere jævnt. Mange bilister er lige så ubekendte med dette som med selve gearskiftets bowdenkabel. Med denne type gearstang er styreenheden med gearstangen forbundet til den manuelle gearkasse via to af Bowden-kablerne. Afhængigt af gearstangens position skifter gearkassen til det relevante gear. Bowdenkablerne kan blive slidt over tid, men kan nemt udskiftes med et godt brugt Bowdenkabel.
EGR-ventil
En EGR-ventil leder udstødningsgasser fra udstødningskanalen tilbage i motoren. At det kan lade sig gøre, er helt ukendt for mange bilister, og det samme gælder selve ventilen. I dieselmotorer er recirkulation af udstødningsgas primært beregnet til at sænke forbrændingstemperaturen og reducere udledningen af nitrogenoxider. I benzinmotorer er det meningen, at princippet skal føre til en reduktion i brændstofforbruget. EGR-ventilen etablerer forbindelsen mellem udstødningskanalen og indsugningssystemet i motorrummet. Den regulerer, om og hvor meget udstødningsgas der blandes i indsugningskanalen. Hvis komponenten er defekt, kører motoren måske ikke jævnt, eller udstødningsværdierne kan være dårlige. Så er det tid til at udskifte EGR-ventilen. For eksempel med en brugt del i god stand, som ofte er meget billigere end en ny del.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!