Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udskiftes

Udstødningssystemet i moderne køretøjer leder ikke kun udstødningsgasserne pålideligt ud, men er også med til at dæmpe lyden. Til det formål er der flere lyddæmpere integreret i udstødningssystemet. Da lyddæmperne under bilens underside er udsat for store belastninger, bliver de ofte defekte efter nogle få år. I denne vejledning får du at vide, hvordan bilens udstødningssystem er opbygget, og hvad du kan gøre, hvis en lyddæmper er defekt.

Læs mere: Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en defekt pakning, og hvad du skal gøre ved det

Struktur og funktion – hvordan bilens udstødning er opbygget

I dag består udstødningssystemerne i moderne køretøjer af mange komponenter, som sammenfattes under begrebet udstødning. Udstødningssystemet begynder i motorrummet, hvor forbrændingsgasserne udstødes fra forbrændingsmotoren. Manifolden, hvorigennem den udstrømmende udstødningsgas hurtigt kan ledes ud, er direkte forbundet med motorblokken.

Afhængigt af fabrikanten og køretøjsmodellen følger et Y-rør eller et fleksibelt rør bag manifolden som en del af udstødningssystemet. Herefter passerer udstødningsgassen normalt gennem katalysatoren, som i moderne køretøjer sørger for efterbehandling af udstødningsgassen. Katalysatoren kan effektivt reducere emissionerne af forurenende stoffer. Moderne dieselmotorer har et partikelfilter, der reducerer udledningen af sod.

Baglydæmper og midterlydæmper reducerer udstødningsstøj

På sin vej til køretøjets bagende passerer udstødningsstrømmen normalt gennem flere meter udstødningsrør og en række lyddæmpere. De reducerer den udstødningsstøj, der produceres, når forbrændingsmotoren kører. Kun få biler i dag har stadig en pre-silencer, og som regel er der her tale om ældre køretøjer.

I moderne køretøjer er katalysatoren normalt efterfulgt af den centrale lyddæmper. Denne er normalt udformet som en absorberende lyddæmper og bryder lydbølgerne op. Endelig følger den bageste lyddæmper, også kendt som lyddæmperen, bagest på køretøjet. En sådan baglydæmper er ofte udformet som en kombination af en reflekterende og en absorberende lyddæmper.

Den bageste lyddæmper bærer normalt køretøjets udstødningsrør eller det enkelte udstødningsrør. Den er udsat for særlige belastninger på grund af sin placering i det bageste område på køretøjets underside. Derfor forårsager den bageste lyddæmper oftere problemer end andre dele af udstødningssystemet.

Typiske symptomer på defekte lyddæmpere

Hvis en lyddæmper i udstødningssystemet er defekt, kan det mærkes ved forskellige symptomer. Ofte er der støjgener på grund af den ødelagte udstødning, og derfor bør den defekte komponent omgående udskiftes med en passende erstatning.

  • Bilen forårsager mere støj
  • Udstødningsgaslækage under bilen
  • Tab af effekt ved acceleration
  • Synlige skader på udstødningsrøret

Konsekvenserne af en defekt lyddæmper

Da udstødningsstøjen ikke dæmpes med en defekt lyddæmper, forårsager bilen mere støj. På grund af de usædvanlige lyde fra udstødningssystemets område bliver mange bilister hurtigt opmærksomme på den ødelagte udstødning.

Hvis den midterste lyddæmper eller den bageste lyddæmper er defekt, kan udstødningsgasser også slippe ud under bilens underside. Udstødningsgasser kan så trænge ind i køretøjets indre gennem f.eks. åbne sideruder. Da udstødningssystemet er et komplekst og koordineret system, kan en defekt endda føre til tab af motorkraft.

Synlige skader på udstødningen er også et tydeligt tegn på en defekt. Hvis komponenten er defekt, vil bilen ikke blive godkendt ved lovpligtigt syn. Derfor skal skader på udstødningen altid skal repareres.

Tre almindelige årsager til et defekt udstødningsrør

  • Materialets ældning: Udstødningssystemets materiale er udsat for konstant ældning, når bilen er i drift. Det skyldes varmen fra udstødningsgasserne og de konstante temperaturændringer fra varmt til koldt.
  • Vejsalt: I mange regioner er det almindeligt at bruge vejsalt på vejene om vinteren. Det, der er godt for kørselssikkerheden, viser sig at være en ulempe for udstødningen. Vejsaltet angriber overfladen på dele af udstødningssystemet og fremmer rust.
  • Korte ture: Hvis førerne ofte bruger deres biler til korte ture, kan det også forkorte udstødningens levetid. Da komponenter som f.eks. lyddæmperen ikke varmes tilstrækkeligt op, ophobes der kondensvand der. Dette fører til skader som f.eks. rust indefra.

Reparation af lyddæmperen på bilen

Udstødningssystemets lyddæmpere er udsat for store belastninger. Det er ikke overraskende, at de hurtigt bliver slidt op, så de skal udskiftes med nye dele. Den bageste lyddæmper er ofte den første, der er defekt. Samtidig er den bageste lyddæmper særlig nem at udskifte, og derfor sker det ofte, at erfarne bilister selv skifter den.

Reparation eller udskiftning af udstødningen – i fem trin

  1. Ophejsning af bilen: For at kunne udføre reparationer på udstødningen skal bilen være sikkert ophejst. Dette gøres bedst med ramper eller en løfteplatform.
  2. Afmonter den bageste lyddæmper: For at udskifte den bageste lyddæmper skal den gamle komponent fjernes. De fleste baglyddæmpere er forbundet til udstødningssystemet ved hjælp af en skrueforbindelse. I de fleste tilfælde skal der løsnes en klemme, og i nogle få tilfælde skal lyddæmperen skæres af med en sav eller en slibemaskine.
  3. Løsn lyddæmperen: Når lyddæmperen er blevet afmonteret, hænger den kun på bilens underside ved hjælp af lyddæmpergummi. Komponenten kan nu frakobles og blot lægges til side. Overgangen til resten af udstødningen bør kontrolleres og rengøres med en stålbørste.
  4. Monter den nye lyddæmper: Efter demontering af den defekte lyddæmper kan den nye lyddæmper monteres. For at gøre dette sammenlignes erstatningsdelen først med den gamle baglydæmper. Hvis den passer til den gamle komponent, hænges den op under bilen med nye udstødningsgummi og indsættes i udstødningsrøret.
  5. Tilslut udstødningen: Det sidste trin i reparationen er at justere og tilslutte lyddæmperen. For mange køretøjers vedkommende er det tilstrækkeligt at skrue klemmen på. Da de gamle klemmer ofte er helt rustne, bør der anvendes nye klemmer. Hvis udstødningen derimod er svejset, skal der laves en ny svejsesøm ved forbindelsen til lyddæmperen.

Reparere lyddæmperen eller svejse den?

Bilens lyddæmper er en af de dele af udstødningssystemet, der hyppigst er ramt af en defekt. Der opstår ofte huller eller revner i midten af lyddæmperen, men også ved ind- og udløbet. Hvis disse dele af udstødningen er defekte, kan det sjældent betale sig at reparere den med et udstødningssæt eller svejsning. Ofte er udstødningskomponenten allerede så slidt, at den går i stykker igen direkte på et andet sted.

Hvor meget koster det at reparere udstødningen?

Prisen for en reparation af udstødningssystemet afhænger af forskellige faktorer, f.eks. bilens producent og model. Det afhænger også af, om det kun er dele af udstødningen, der udskiftes, eller om der foretages en komplet udskiftning af udstødningen.

Ofte er det tilstrækkeligt at udskifte de lydabsorberende komponenter i udstødningssystemet, så udstødningen igen er tæt. Hos Autoparts24 finder du et stort udvalg af passende nye og brugte dele til udstødningen, så reparationer af udstødningssystemet kan udføres billigere.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides