Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen

Bilens kobling udsættes for stor belastning, hver gang den kører. Det er ikke overraskende, at den slidte del går i stykker på et tidspunkt. I vores guide kan du finde ud af, hvilke symptomer der opstår, når koblingen er gået i stykker, og hvornår det er tilrådeligt at tage på værksted. Vi fortæller dig også, hvad du skal være opmærksom på, når du kører, for at undgå skader på koblingen.

Læs mere: Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler

Sådan fungerer koblingen i bilen

Koblingen i en bil er forbindelsen mellem motoren og gearkassen. Når koblingen er lukket, presses en koblingsskive mod motorens svinghjul af trykket fra en membranfjeder og via koblingens trykplade. Når koblingspedalen trykkes ned, åbnes koblingen og afbryder kraftoverførslen mellem de to komponenter. Først derefter er det muligt at skifte gear og starte bilen.

Betjening af koblingen

Metoden til betjening af koblingen kan variere afhængigt af køretøjet. Den betjenes ofte af et koblingskabel, der overfører strøm fra koblingspedalen til koblingsmekanismen. Moderne biler har ofte en hydraulisk drevet kobling, og nogle modeller har også en elektronisk aktuator.

Koblingen på en manuel gearkasse er en klassisk sliddel

I køretøjer med manuel gearkasse er koblingen udsat for konstant slitage. Føreren skal bruge koblingen, hver gang han skifter gear, og når man starter med en manuel gearstang, skal man også træde på koblingspedalen. Det betyder, at materialet på koblingsforingen slides konstant, hver gang der skiftes gear, og hver gang køretøjet startes.

Koblingens levetid – hvor længe holder koblinger?

Normalt holder koblinger i biler i meget lang tid. Som regel skal komponenten først udskiftes efter mere end 100.000 kilometer. Forskellige faktorer kan dog fremme slid, så koblingsskader opstår hurtigere. I dette tilfælde er det ofte uundgåeligt at få koblingen udskiftet på værkstedet.

Defekt kobling – disse symptomer opstår

Hvis koblingen er gået i stykker, kan forskellige symptomer indikere fejlen. En slidt koblingsforing viser sig ofte ved, at koblingen slipper. På grund af slitage er friktionskoblingen mellem motor og gearkasse ikke længere korrekt etableret. Motorhastigheden stiger, uden at køretøjet accelererer yderligere.

  • Koblingen glider
  • Motoren hyler højlydt
  • Rokker ved start og acceleration
  • Støj ved kobling eller gearskifte
  • Gearet kan ikke sættes i gang
  • Koblingspedalen er træg
  • Brændstofforbruget øges
  • Lugt af brændt belægning

Defekt kobling – yderligere tegn på skader på koblingen

Afhængigt af typen af defekt kan der også opstå andre symptomer, når koblingen er gået i stykker. Disse omfatter ryk ved start eller acceleration. Usædvanlige lyde ved kobling og gearskifte kan også være tegn på en defekt kobling. Sådanne tegn kan forekomme, når koblingen ikke længere adskiller motoren og transmissionen korrekt.

Usædvanlig lugt eller ingen gear

I nogle tilfælde bruger motoren mere brændstof, hvis koblingen er defekt. En ubehagelig brændt lugt kan også være et tegn på en defekt kobling. Afhængigt af, hvilke dele af koblingen der er gået i stykker, kan der opstå andre problemer. I værste fald er det ikke længere muligt at sætte et gear i, eller koblingspedalen er træg.

Typiske årsager – dette er grunden til, at koblingen er defekt

Hvis koblingen er gået i stykker, er der forskellige mulige årsager til fejlen. På den ene side slides alle dele af koblingen med tiden. Dette gælder især for foringen på koblingsskiven, som belastes ved hvert gearskifte. Brugen af køretøjet og førerens kørestil har på den anden side også indflydelse på koblingens levetid.

  • Slid på grund af højt kilometertal
  • Kørsel med tunge laster eller påhængskøretøjer
  • Kørsel i stop-go trafik
  • Kørestilen er overdreven sporty
  • Føreren træder ikke koblingspedalen helt ned
  • Fodstøtter på koblingspedalen under kørsel („Koblingsrytter“)
  • Tryk på koblingspedalen ved trafiklys
  • Slipning af koblingen
  • Start med høj motorhastighed

Kørselsstil påvirker sliddet på koblingen

Ofte går koblingen i stykker eller slides for tidligt, fordi bilisterne ikke betjener en bil med kobling og manuel gearkasse korrekt. F.eks. slides komponenter som koblingsskiven overdrevent meget, hvis koblingspedalen ikke er trykket helt ned. En hurtig kørestil kan også være årsag til stort slid.

Kobling ødelagt på grund af dårlige vaner

Førerens fod må ikke hvile på koblingspedalen under kørsel, så koblingen altid er helt lukket. Pedalen bør heller ikke holdes trykket ned konstant ved trafiklys. I stedet bør man tage bilen ud af gear. Hyppig og kraftig acceleration eller såkaldt kavalergang kan også medføre, at koblingen går i stykker.

Slid på grund af belastning eller stop and go-trafik

Ud over den individuelle kørestil kan den respektive brug af køretøjet også føre til for tidlig beskadigelse af koblingen. F.eks. udsættes koblingens komponenter for større belastning, når en bil flyttes med en tung last. Det samme gælder, når du kører bilen med en anhænger. Stop and go-trafik om morgenen kan også fremme koblingsslitage og forårsage fejl på grund af hyppig start.

Skift defekt kobling

Hvis der er de første tegn på en defekt kobling, skal den testes og om nødvendigt udskiftes. Selv om koblingen ikke har nogen direkte indflydelse på kørselssikkerheden, bør den udskiftes omgående. Ellers kan der pludselig opstå yderligere problemer, eller køretøjet kan uventet gå i stå med en koblingsskade.

Procedure for udskiftning af koblingen

Hvis motoren og gearkassen er monteret på tværs, er fremgangsmåden anderledes end for en motor, der er monteret på langs. Som hovedregel skal motor og transmission dog altid være adskilt. Da dette ikke er let, udføres reparationen normalt på værkstedet. Kun erfarne og dygtige bilmekanikere udfører selv reparationer af koblingen.

Udskiftning af koblingen på baghjulstrækket

  1. Test koblingen: Før du påbegynder reparationen, skal du sikre dig, at koblingen faktisk er defekt. For at gøre dette kan bilen underkastes en kort test. Om koblingen slipper, testes nogle gange ved at trække håndbremsen og slippe koblingen. Hvis koblingen stadig er i orden, stopper motoren.
  2. Forbered dig på reparation: For at udføre reparationer på koblingen er det ofte nyttigt med en løfteplatform. Når bilen er løftet, er det ofte nødvendigt at løsne dele af beklædningen. Dette kan være nødvendigt for at komme lettere til transmissionsblokken eller kardanakslen.
  3. Træk gearkassen af: For at kunne fjerne gearkasseblokken fra motoren skal der først løsnes nogle beslag og skrueforbindelser.  I mellemtiden kan transmissionsenheden understøttes af et transmissionsstik. Når alt er gjort, kan gearkassen afmonteres.
  4. Skift kobling: Når gearkassen er trukket af motorblokken, frigøres gearkasseklokken fra koblingen, så koblingen kan udskiftes. Koblingen fjernes derefter og inspiceres. Det er ofte en god idé at installere et komplet koblingssæt, der omfatter alle komponenter samt koblingsskiven.
  5. Montering af koblingen: Den nye kobling eller det nye koblingssæt monteres nu i stedet for de defekte komponenter. Dette kræver ofte specialværktøj, f.eks. en centreringsbolt til montering af koblingen. Derefter kan transmissionsenheden sættes på igen, og reparationen kan afsluttes. Når alle komponenterne er monteret, udføres en test.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren

Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere

Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?

Lambdasonden måler iltindholdet i udstødningsgassen og sikrer, at motoren får en optimal blanding af luft og brændstof. Hvis lambdasonden er defekt, viser der sig ofte symptomer som øget brændstofforbrug eller dårlig motorydelse. I vores vejledning kan du finde ud af…
Læs mere

Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv

Med de stigende omkostninger til bilreparationer forsøger mange at selv at reparere og tune deres biler for at spare penge. Her konsulterer mange ofte instruktionsvideoer og blogs, der viser, hvordan man selv kan stå for reparationen eller tuningen.  Men det…
Læs mere

Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser

Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere

Mest læste guides