Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompressoren udskiftes?
Indhold
1. Sådan fungerer kompressoren i klimaanlægget
2. Klimakompressor defekt – Udskiftning eller reparation?
3. Symptomer på en defekt kompressor til klimaanlæg
Et klimaanlæg i bilen sikrer behagelige temperaturer i de varme sommermåneder. Hvis den forventede køling ikke starter, selv om den automatiske aircondition er tændt, er det ofte fordi klimakompressoren er defekt. Find her ud af, hvilke symptomer der tyder på en defekt i klimakompressoren, og hvilke årsager der muligvis er bag. Vi fortæller dig også, hvornår en udskiftning eller reparation kan betale sig, og hvordan klimakompressoren udskiftes.
Læs mere: Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
Sådan fungerer kompressoren i klimaanlægget
Som det centrale element i klimaanlægget komprimerer klimakompressoren det kølemiddel, som den indeholder. Til det formål suger kompressoren det gasformige kølemiddel ind fra fordamperen. Under kompressionen stiger kølemidlets temperatur kraftigt. Kølemidlet, som er under højt tryk, kommer derefter ind i klimakondensatoren, hvor der udvindes varme, og kølemidlet bliver gasformigt. Kølemidlet vender tilbage til fordamperen via ekspansionsventilen.
Forskellige kompressorer til klimaanlæg
De fleste klimakompressorer drives via motorens enhedstræk, hvor kompressorakslen er koblet sammen med en magnetkobling. Der findes også såkaldte koblingsløse klimakompressorer. Disse modeller kræver ingen magnetisk kobling. Der findes også rent elektrisk drevne klimakompressorer, afhængigt af bilmodellen.
Klimakompressor defekt – Udskiftning eller reparation?
Når klimakompressoren er defekt, opstår spørgsmålet ofte: Udskiftning eller reparation? Begge tilgange har fordele og ulemper. Reparation af klimakompressoren sparer nogle gange penge, men det er normalt hurtigere at udskifte den. Som regel afhænger det af, hvor meget kompressoren er beskadiget. Det er dog normalt uundgåeligt at skulle demontere den.
Udskiftning af klimakompressoren
Det er både tidsbesparende og sikkert at udskifte en defekt klimakompressor med en passende reservedel. Ved udskiftning fjernes den defekte klimakompressor og udskiftes med en passende reservedel. En ny del er dog ofte en dyr løsning. Især for ældre køretøjer kan det derfor betale sig at købe en brugt reservedel.
Reparation af kompressoren af en professionel
Hvis klimakompressoren er i stykker, kan den sendes til et specialfirma til reparation. Nogle virksomheder har specialiseret sig i fornyelse og vedligeholdelse af dele af klimaanlægget, herunder klimakompressoren. Her bliver klimakompressoren inspiceret og skilt ad i sine bestanddele for efterfølgende at blive genopbygget.
Reparation af klimakompressoren selv
En defekt klimakompressor kan nogle gange let repareres, hvis det kun er visse dele, der er beskadiget. F.eks. kan driverpladen eller den magnetiske kobling være beskadiget. Et defekt leje eller en defekt spole kan også i nogle tilfælde udskiftes. Faglærte bilmekanikere udskifter undertiden selv disse dele for at spare omkostninger.
Symptomer på en defekt kompressor til klimaanlæg
Hvis klimakompressoren er defekt, er der ofte typiske symptomer, som viser, at der er noget galt. Hvis klimaanlægget i bilen ikke virker på trods af korrekt indstilling af den automatiske klimaanlægsindstilling, er en defekt klimakompressor en af de mest almindelige årsager. Desuden kan kølekapaciteten blive reduceret i tilfælde af en defekt, og vinduerne kan hyppigere blive duggede.
Fejlmeddelelse eller olielækage
I moderne biler kan en fejlmeddelelse undertiden indikere en fejl i klimaanlægget, hvis kompressoren er defekt. Der er dog ikke altid gemt en tilsvarende angivelse i fejlhukommelsen. For at sikre, at kompressoren altid er godt smurt, fyldes den med olie før montering. Olielækage fra klimakompressoren kan være et tegn på en skade.
Airconditionskompressor larmer
Et andet almindeligt symptom på en defekt kompressor kan være usædvanlige lyde fra bilens motorrum. Disse omfatter høje og slibende lyde, der kan indikere skader på lejer eller en fastsiddende kompressor. Støj efter start kan være tegn på manglende smøring eller snavs.
Oversigt over almindelige symptomer på en defekt kompressor til klimaanlæg:
- Klimaanlægget virker ikke
- Kølekapaciteten er reduceret
- Bilruderne dugger ofte
- Fejlmeddelelse i fejlhukommelsen
- Støj ved brug af klimaanlægget
- Olielækage ved klimakompressoren
Andre komponenter kan også være skyld i fejl
Symptomer som f.eks. fejl i klimaanlægget eller begrænset køling er ikke altid forbundet med en defekt klimakompressor. Andre komponenter i klimaanlægget kan også være skyld i problemet. Kondensatoren, fordamperen, en defekt ekspansionsventil eller endda manglende kølemiddel kan også være mulige fejlkilder.
Almindelige årsager til skader på klimakompressoren
Hvis klimakompressoren i bilen er defekt, er der forskellige mulige årsager. Især i ældre køretøjer kan fortsat slid være årsagen til fejlen. Klimakompressoren slides ved friktion, hver gang klimaanlægget bruges. Desuden kan kompressorens pakninger hærde og stivne.
Lavt forbrug og manglende vedligeholdelse
Det er ikke kun hyppig brug af klimaanlægget, der kan føre til en defekt, men også sjælden brug. Hvis klimaanlægget ikke er tændt i lang tid, bliver klimakompressoren ikke smurt regelmæssigt og kan derfor blive beskadiget. Hvis vedligeholdelsen af klimaanlægget forsømmes, kan der også opstå skader på klimakompressoren.
Manglende smøring og andre problemer
Manglende smøring af kompressoren fører ofte til, at den går ned i utide, f.eks. på grund af et lavt kølemiddelniveau eller en lækage. Skader på klimakompressoren kan også opstå som følge af andre defekter i klimaanlægget. Vejrpåvirkninger kan også fremme slitage og fremme en defekt.
Oversigt over årsagerne til defekter ved klimakompressoren:
- Slid på klimakompressoren
- Tætninger er hærdede
- Klimaanlæg anvendes kun i ringe grad
- Kølemiddelniveauet er for lavt
- Følgeskader som følge af andre fejl og mangler
- Smøring er utilstrækkelig
- Belastninger som følge af vejrpåvirkninger
- Klimaanlægget bliver ikke vedligeholdt
Udskiftning af klimakompressoren
Hvis klimakompressoren er i stykker, er det bedst at udskifte den helt med en intakt kompressor. Da klimaanlægget ikke kan anvendes med en defekt kompressor, skal udskiftningen foretages hurtigt. Der bør dog foretages en grundig diagnose af problemet på forhånd. Dette vil sikre, at andre komponenter, f.eks. airconditionkondensatoren, ikke er skyld i fejlen.
For at kunne foretage udskiftningen af kompressoren skal der være passende specialviden til rådighed. Desuden skal kølemidlet fjernes fra klimaanlægget med en særlig anordning og bortskaffes i overensstemmelse med lovgivningen. Dette gøres bedst på et værksted med det rette udstyr. Den nøjagtige procedure for udskiftning af kompressoren varierer afhængigt af køretøjet.
Udskiftning af klimakompressoren i 6 trin
- Forbered udskiftning: Det første skridt er at forberede udskiftningen af kompressoren. Til det formål er det nødvendigt at udtrække kølemidlet med en særlig anordning eller få det udtrukket. Dette er et job for en specialist. Afhængigt af køretøjsmodellen skal forskellige anordninger eller dele i motorrummet også afmonteres for at få adgang til klimakompressoren.
- Spænd kileremmen: I det andet trin slækkes kileremmen for at kunne udskifte klimakompressoren. I mange motorer kan remspændingsanordningen løsnes og fastgøres med et værktøj. Derefter fjernes kileremmen fra remskiverne på klimakompressoren. På nogle modeller kan dette bedst gøres nedefra ved hjælp af en løfteplatform.
- Fjern klimakompressoren: Efter at have fjernet enhedsremmen er det næste skridt at fjerne den defekte klimakompressor. For at gøre dette skal forbindelsesledningerne til klimaanlægget først afmonteres. Dette kan medføre, at der løber noget olie ud. Samtidig kan de elektriske forbindelser på klimakompressoren også fjernes. Når alle skruerne er løsnet, kan klimakompressoren fjernes fra bilen.
- Forbered den nye kompressor: Når den gamle klimakompressor er fjernet, kan den nye kompressor forberedes. Den leveres ofte med propper på tilslutningerne, som skal fjernes før installationen. Desuden skal oliestanden i kompressoren fyldes op i overensstemmelse med producentens specifikationer og med den specificerede olie.
- Monter klimakompressoren: Den forberedte kompressor kan installeres i bilen i næste trin. Hvis det er muligt, skal forbindelsesledningernes tætninger udskiftes med nye på forhånd. Derefter sættes klimakompressoren ind i motorrummet i omvendt rækkefølge, skrues fast og tilsluttes til alle forbindelser.
- Udskiftningen afsluttes: I det sidste trin spændes kileremmen, og udskiftningen er afsluttet. Hvis bilen allerede er ældre, er det fornuftigt samtidigt at udskifte spændingsskive og kilerem i dette trin. Klimaanlægget kan derefter kontrolleres for utætheder af en specialist og fyldes med det tilsigtede kølemiddel.
Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
Usædvanlige lyde fra motorrummet fører til bekymringer for de fleste bilister, da det ikke er ualmindeligt, at en usædvanlig støj fra motoren kan være tegn på et alvorligt problem med bilen. I vores guide forklarer vi, hvad der kan forårsage,…
Læs mere
Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
Knirkende lyde ved bremsning er ikke kun irriterende, de er også en kilde til bekymring for mange bilister. Det er dog ikke altid tilfældet, at bilens bremser er defekte, hvis de knirker højt. I denne vejledning lærer du om de…
Læs mere
Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
Brugte reservedele kan genbruges fra autoophuggere fra en lang række køretøjer. Nogle biler har allerede tilbagelagt mange kilometer, når de bliver skilt ad af autoophuggeren. Andre køretøjer har kun et lavt kilometertal, fordi de ender hos autoophuggeren på grund af…
Læs mere
Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
Bilens styretøj fungerer i al stilhed og giver sjældent problemer. Først når der er tydelige symptomer på et defekt styreapparat, bliver komponenten erkendt synlig. I vores vejledning får du at vide, hvilke symptomer der opstår ved et defekt styretøj, hvad…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!