Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
Indhold
1. Hvad er hovedbremsecylinderens funktion?
2. Defekt hovedbremsecylinder – dette er årsagerne
3. Defekt hovedbremsecylinder – disse symptomer opstår
4. Udskiftning af hovedbremsecylinderen og køb af passende reservedele
Hovedbremsecylinderen sørger sammen med bremseforstærkeren for det nødvendige bremsetryk i bilens bremseledninger. Hver gang du træder på bremsen, udsættes komponenten for en belastning. Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, er den nødvendige bremsekraft ikke længere til rådighed. Find ud af alt om funktionen og udskiftningen af hovedbremsecylinderen i vores guide.
Hvad er hovedbremsecylinderens funktion?
En hovedbremsecylinder er en af hovedkomponenterne i det hydrauliske bremsesystem. Når føreren træder på bremsepedalen, omdanner bremsecylinderen pedalkraften til bremsetryk. Til dette formål bevæger et trykstempel sig inde i cylinderen. Det genererede tryk overføres til bremsestemplerne i bremserne via bremseledninger. Når føreren tager foden af pedalen, vender stemplet tilbage til sin oprindelige position ved hjælp af bremsetryk og fjederkraft.
Mere sikkerhed med tandembremsens hovedcylinder
Alle moderne biler har en såkaldt tandembremsecylinder til to bremsekredse. Med denne type hovedbremsecylinder er der anbragt to stempler i én cylinder. Trykket genereres uafhængigt for hver bremsekreds. Hvis en af de to bremsekredse bliver beskadiget, fortsætter hver af kredsene med at arbejde uafhængigt.
Defekt hovedbremsecylinder – dette er årsagerne
Som en del af bremsesystemet udsættes hovedbremsecylinderen for belastning under hver bremseproces. Når der trykkes på bremsepedalen, opbygges der et tryk i trykkamrene. Når bremsen slippes, reduceres trykket. Med mange kørte kilometer kan dette føre til slid på mekaniske dele som stemplet og aktiveringsstangen. Dette er en almindelig årsag til, at hovedbremsecylinderen svigter. Lækager i hovedbremsecylinderen kan også føre til, at komponenten svigter. Strukturen inde i cylinderen indeholder muffer og tætninger. Disse forsegler bremsekredsenes trykstempler mod hinanden. Tætningerne forhindrer også bremsevæske i at lække gennem aktiveringsmekanismen. Med tiden kan tætningerne blive porøse eller slidte, så hovedbremsecylinderen bliver defekt.
Skader som følge af vejrlig eller manglende vedligeholdelse
I en bil er hovedbremsecylinderen placeret direkte i motorrummet sammen med bremseforstærkeren og bremsevæskebeholderen. Her udsættes komponenterne for vejrpåvirkninger som fugt, hvilket kan føre til rust og skader. Manglende vedligeholdelse af bremsesystemet eller for sjælden udskiftning af bremsevæsken kan også være årsag til en defekt i hovedbremsecylinderen. For gammel bremsevæske absorberer vand, hvilket nogle gange er årsagen til korrosion i hele systemet.
Almindelige årsager til defekter i hovedbremsecylinderen:
- Slid på grund af mange kørte kilometer
- Defekter i de indvendige tætninger
- Skader på grund af vejrforhold
- Rust på hovedbremsecylinderen
- Vedligeholdelse af bremsesystemet er ikke blevet udført
- Der er ikke blevet skiftet bremsevæske
Defekt hovedbremsecylinder – disse symptomer opstår
En defekt hovedbremsecylinder gør ofte opmærksom på sig selv gennem typiske symptomer. Denne ændring i bremseadfærd bemærkes normalt ret hurtigt af føreren. Defekten i hovedbremsecylinderen ledsages ofte af reduceret bremsekraft. Bilen har en længere bremselængde og standser ikke som normalt, når der trykkes på bremsepedalen. Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, vender pedalen nogle gange ikke tilbage til sin oprindelige position. En lang pedalvandring er også et af de typiske symptomer, hvor bremsevirkningen indtræder sent. En defekt og utæt cylinder fører nogle gange til tab af væske i bremsesystemet. Den lækker synligt eller mangler i ekspansionsbeholderen.
Oversigt over typiske symptomer:
- Bremsevirkningen er mærkbart reduceret
- Pedalens vandring er forlænget
- Trykpunktet er udefineret
- Bremsevæske lækker
- Bremsepedalen vender ikke tilbage til udgangspositionen
- Bremsevæsken i beholderen synker
Intet tryk, når man træder på bremsepedalen på grund af defekt hovedbremsecylinder
Når man bremser en bil, føles pedalen ofte anderledes end den burde, hvis hovedbremsecylinderen er defekt. Nogle gange overser føreren et klart defineret trykpunkt, eller føreren oplever at trykket i bremserne først er tilgængeligt senere. Bremsekredsløbene kan også reagere forskelligt, hvis der er en defekt i hovedbremsecylinderen. Hvis der er symptomer på en defekt, er den eneste løsning som regel at udskifte hovedbremsecylinderen.
Udskiftning af hovedbremsecylinderen og køb af passende reservedele
Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, er det som regel bedst at udskifte hele delen. En reparation, der involverer adskillelse, er normalt kun umagen værd for eksotiske køretøjer, som der ikke findes passende reservedele til. Når du køber en hovedbremsecylinder, skal du sørge for, at den købte del passer nøjagtigt til bilen. Hovedbremsecylindere til biler med ABS-styring eller tromlebremser kan have et andet design. Som en del af bremsesystemet er hovedbremsecylinderen ansvarlig for sikkerheden under kørslen. Reparationer på bremsesystemet bør kun udføres af eksperter eller i samarbejde med en fagmand. Enhver fejl ved udskiftning af bremsekomponenter kan hurtigt føre til farlige situationer. Et specialværksted i regionen er det bedste valg, hvis man ikke har kendskab til bremsens opbygning.
Udskiftning af hovedbremsecylinderen
Udskiftning af hovedbremsecylinderen af en professionel udføres altid i overensstemmelse med alle sikkerhedsforskrifter. Proceduren kan variere afhængigt af bilmodellen. Udstrømmende væske skal opsamles og bortskaffes korrekt.
- Forberedelse til reparation: Før hovedbremsecylinderen kan udskiftes, skal reparationen forberedes. Det indebærer ofte afmontering af dele i motorrummet. Bremsevæsken suges ud eller drænes via ekspansionsbeholderen.
- Fjern hovedbremsecylinderen: Det næste skridt er at fjerne den defekte hovedbremsecylinder fra bilen. For at fjerne komponenten skal alle tilslutninger og forbindelsesslanger løsnes. Det samme gælder for komponentens skrueforbindelser.
- Sammenlign komponenten: Efter demontering af hovedbremsecylinderen kan komponenten fjernes fra motorrummet. Eventuel væske, der sidder fast på komponenten, skal opsamles med en klud. Derefter er det en god idé at sammenligne den defekte komponent med reservedelen.
- Montér reservedelen: Hvis pasformens nøjagtighed er sikret, installeres den intakte komponent i motorrummet. Delen skal fastgøres i henhold til producentens anvisninger. Monter derefter ledningerne og forbindelserne til reservedelen igen.
- Udluft bremserne: Efter indgrebet fyldes den manglende bremsevæske i systemet op. Dette bør gøres ved at skifte væsken helt. For at sikre, at bremsesystemet fungerer pålideligt, skal systemet derefter udluftes.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!