Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation

Hovedbremsecylinderen sørger sammen med bremseforstærkeren for det nødvendige bremsetryk i bilens bremseledninger. Hver gang du træder på bremsen, udsættes komponenten for en belastning. Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, er den nødvendige bremsekraft ikke længere til rådighed. Find ud af alt om funktionen og udskiftningen af hovedbremsecylinderen i vores guide.

Hvad er hovedbremsecylinderens funktion?

En hovedbremsecylinder er en af hovedkomponenterne i det hydrauliske bremsesystem. Når føreren træder på bremsepedalen, omdanner bremsecylinderen pedalkraften til bremsetryk. Til dette formål bevæger et trykstempel sig inde i cylinderen. Det genererede tryk overføres til bremsestemplerne i bremserne via bremseledninger. Når føreren tager foden af pedalen, vender stemplet tilbage til sin oprindelige position ved hjælp af bremsetryk og fjederkraft.

Mere sikkerhed med tandembremsens hovedcylinder

Alle moderne biler har en såkaldt tandembremsecylinder til to bremsekredse. Med denne type hovedbremsecylinder er der anbragt to stempler i én cylinder. Trykket genereres uafhængigt for hver bremsekreds. Hvis en af de to bremsekredse bliver beskadiget, fortsætter hver af kredsene med at arbejde uafhængigt.

Defekt hovedbremsecylinder – dette er årsagerne

Som en del af bremsesystemet udsættes hovedbremsecylinderen for belastning under hver bremseproces. Når der trykkes på bremsepedalen, opbygges der et tryk i trykkamrene. Når bremsen slippes, reduceres trykket. Med mange kørte  kilometer kan dette føre til slid på mekaniske dele som stemplet og aktiveringsstangen. Dette er en almindelig årsag til, at hovedbremsecylinderen svigter. Lækager i hovedbremsecylinderen kan også føre til, at komponenten svigter. Strukturen inde i cylinderen indeholder muffer og tætninger. Disse forsegler bremsekredsenes trykstempler mod hinanden. Tætningerne forhindrer også bremsevæske i at lække gennem aktiveringsmekanismen. Med tiden kan tætningerne blive porøse eller slidte, så hovedbremsecylinderen bliver defekt.

Skader som følge af vejrlig eller manglende vedligeholdelse

I en bil er hovedbremsecylinderen placeret direkte i motorrummet sammen med bremseforstærkeren og bremsevæskebeholderen. Her udsættes komponenterne for vejrpåvirkninger som fugt, hvilket kan føre til rust og skader. Manglende vedligeholdelse af bremsesystemet eller for sjælden udskiftning af bremsevæsken kan også være årsag til en defekt i hovedbremsecylinderen. For gammel bremsevæske absorberer vand, hvilket nogle gange er årsagen til korrosion i hele systemet.

Almindelige årsager til defekter i hovedbremsecylinderen:

  • Slid på grund af mange kørte kilometer
  • Defekter i de indvendige tætninger
  • Skader på grund af vejrforhold
  • Rust på hovedbremsecylinderen
  • Vedligeholdelse af bremsesystemet er ikke blevet udført
  • Der er ikke blevet skiftet bremsevæske

Defekt hovedbremsecylinder – disse symptomer opstår

En defekt hovedbremsecylinder gør ofte opmærksom på sig selv gennem typiske symptomer. Denne ændring i bremseadfærd bemærkes normalt ret hurtigt af føreren. Defekten i hovedbremsecylinderen ledsages ofte af reduceret bremsekraft. Bilen har en længere bremselængde og standser ikke som normalt, når der trykkes på bremsepedalen. Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, vender pedalen nogle gange ikke tilbage til sin oprindelige position. En lang pedalvandring er også et af de typiske symptomer, hvor bremsevirkningen indtræder sent. En defekt og utæt cylinder fører nogle gange til tab af væske i bremsesystemet. Den lækker synligt eller mangler i ekspansionsbeholderen.

Oversigt over typiske symptomer:

  • Bremsevirkningen er mærkbart reduceret
  • Pedalens vandring er forlænget
  • Trykpunktet er udefineret
  • Bremsevæske lækker
  • Bremsepedalen vender ikke tilbage til udgangspositionen
  • Bremsevæsken i beholderen synker

Intet tryk, når man træder på bremsepedalen på grund af defekt hovedbremsecylinder

Når man bremser en bil, føles pedalen ofte anderledes end den burde, hvis hovedbremsecylinderen er defekt. Nogle gange overser føreren et klart defineret trykpunkt, eller føreren oplever at trykket i bremserne først er tilgængeligt senere. Bremsekredsløbene kan også reagere forskelligt, hvis der er en defekt i hovedbremsecylinderen. Hvis der er symptomer på en defekt, er den eneste løsning som regel at udskifte hovedbremsecylinderen.

Udskiftning af hovedbremsecylinderen og køb af passende reservedele

Hvis hovedbremsecylinderen er defekt, er det som regel bedst at udskifte hele delen. En reparation, der involverer adskillelse, er normalt kun umagen værd for eksotiske køretøjer, som der ikke findes passende reservedele til. Når du køber en hovedbremsecylinder, skal du sørge for, at den købte del passer nøjagtigt til bilen. Hovedbremsecylindere til biler med ABS-styring eller tromlebremser kan have et andet design. Som en del af bremsesystemet er hovedbremsecylinderen ansvarlig for sikkerheden under kørslen. Reparationer på bremsesystemet bør kun udføres af eksperter eller i samarbejde med en fagmand. Enhver fejl ved udskiftning af bremsekomponenter kan hurtigt føre til farlige situationer. Et specialværksted i regionen er det bedste valg, hvis man ikke har kendskab til bremsens opbygning.

Udskiftning af hovedbremsecylinderen

Udskiftning af hovedbremsecylinderen af en professionel udføres altid i overensstemmelse med alle sikkerhedsforskrifter. Proceduren kan variere afhængigt af bilmodellen. Udstrømmende væske skal opsamles og bortskaffes korrekt.

  1. Forberedelse til reparation: Før hovedbremsecylinderen kan udskiftes, skal reparationen forberedes. Det indebærer ofte afmontering af dele i motorrummet. Bremsevæsken suges ud eller drænes via ekspansionsbeholderen.
  2. Fjern hovedbremsecylinderen: Det næste skridt er at fjerne den defekte hovedbremsecylinder fra bilen. For at fjerne komponenten skal alle tilslutninger og forbindelsesslanger løsnes. Det samme gælder for komponentens skrueforbindelser.
  3. Sammenlign komponenten: Efter demontering af hovedbremsecylinderen kan komponenten fjernes fra motorrummet. Eventuel væske, der sidder fast på komponenten, skal opsamles med en klud. Derefter er det en god idé at sammenligne den defekte komponent med reservedelen.
  4. Montér reservedelen: Hvis pasformens nøjagtighed er sikret, installeres den intakte komponent i motorrummet. Delen skal fastgøres i henhold til producentens anvisninger. Monter derefter ledningerne og forbindelserne til reservedelen igen.
  5. Udluft bremserne: Efter indgrebet fyldes den manglende bremsevæske i systemet op. Dette bør gøres ved at skifte væsken helt. For at sikre, at bremsesystemet fungerer pålideligt, skal systemet derefter udluftes.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides