Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
Bilens bremsesystem sørger for sikker opbremsning og standsning under alle kørselsforhold. Moderne køretøjer har et pålideligt bremsesystem til dette formål, som består af forskellige komponenter. Find nu ud af alt om strukturen, funktionen og komponenterne i bilens bremsesystem.
Opbygning og typer af bremsesystemer
I dag er et moderne bilbremsesystem designet som et hydraulisk system. Kun i gamle køretøjer som veteranbiler betjenes bremserne stadig med stænger eller kabler. Et pneumatisk betjent bremsesystem med trykluft bruges på den anden side normalt kun i lastbiler. Afhængigt af køretøjsmodellen kan bremsesystemets design og komponenter variere.
Hydraulisk bremsesystem i biler
Bremsesystemet i moderne biler består af et lukket bremsesystem med hydraulisk aktivering. Bremsevæske bruges til at overføre bremsekraften fra bremsepedalen til bremserne på hjulene. Det nødvendige tryk til at aktivere bremserne genereres af en hovedcylinder, når føreren træder på pedalen. Bremseslanger og -ledninger under bilens gulv sikrer en pålidelig overførsel af bremsetrykket til de enkelte hjulbremser. En bremsevæskebeholder sikrer, at der altid er nok bremsevæske til rådighed. Denne beholder fungerer også som udligningsbeholder for det hydrauliske bremsesystem. En hætte med skruelåg gør det muligt at efterfylde bremsevæske, hvis det er nødvendigt. Den såkaldte driftsbremse bruges udelukkende til at bremse bilen under kørslen. Afhængigt af bilen skal bremsepedalen også trædes ned for at starte motoren. En ekstra bremseanordning til at sikre bilen, når den holder stille, er dog obligatorisk. Denne parkeringsbremse kan aktiveres elektrisk eller med et bremsekabel.
Bremseforstærker og slidindikator
Mange biler er i dag udstyret med en bremseforstærker. Denne komponent i bremsesystemet reducerer den nødvendige pedalkraft ved opbremsning og gør det lettere for bremsevirkningen at indtræde. For at holde øje med sliddet på bremseklodserne er nogle biler udstyret med en slidindikator. Den fungerer ofte rent mekanisk og frembringer en høj hvinende lyd. Andre systemer arbejder med en elektronisk slidindikator.
Skivebremser eller tromlebremser
Personbiler er udstyret med enten skivebremser eller tromlebremser. I moderne biler bruges tromlebremser dog kun på bagakslen. Et skivebremsesystem har bremseskiver, der roterer sammen med det pågældende hjul. En bremsekaliber omslutter bremseskiven udefra og bremser den gennem friktion ved hjælp af en bremseklods. Tromlebremser presser belægningen mod bremsetromlen indefra.
Bremsesystem med to bremsekredse eller ABS
Alle nyere biler har to bremsekredse, en til forakslen og en til bagakslen. Dette system er obligatorisk. Hvis den ene bremsekreds er defekt, f.eks. fordi der lækker bremsevæske, sørger den anden kreds for den nødvendige bremsekraft. Moderne biler er uden undtagelse udstyret med det blokeringsfri bremsesystem ABS. Dette system forhindrer, at hjulene blokerer under opbremsning. Tilsvarende bremsesystemer har yderligere komponenter til dette formål, såsom ABS-sensorer og ABS-styreenhed.
Bremsedele og -komponenter
Bremsesystemet i nutidens biler består af mange komponenter. De forskellige dele af bremsesystemet arbejder i perfekt harmoni med hinanden. På den måde kan føreren igangsætte enhver bremseproces pålideligt og udføre den præcist. De vigtigste dele af bremsesystemet er listet i den følgende oversigt.
- Bremsepedal: Bremsepedalen bruges til fint doseret aktivering af bremserne. På næsten alle biler er bremsepedalen placeret i førerens fodrum til højre for gaspedalen.
- Hovedbremsecylinder: Hovedbremsecylinderen er forbundet med bremsepedalen. Når føreren træder på driftsbremsen, opbygger cylinderen tryk i bremsesystemet.
- Bremselysafbryder: Denne afbryder tænder bremselyset bag på bilen, når der bremses. Bremsekontakten er placeret i området ved bremsepedalen bag instrumentbrættet.
- Bremseskive: Bremseskiverne er en komponent i bremsesystemet med skivebremser. Bremseskiven roterer med hjulet og bremses af bremseklodsen ved hjælp af friktion.
- Bremseklodser: Bremsebelægningen sørger for den nødvendige friktion og dermed deceleration ved opbremsning. Bremseklodserne er fast forbundet med bremseklodsen eller bremseklodsbæreren.
- Bremsekaliber: Som en del af skivebremsen holder bremsekaliberen bremseklodserne. Under opbremsningen presser bremsecaliperen bremseklodserne mod bremseskiven.
- Bremseforstærker: Bremseforstærkeren gør det lettere at bremse ved at reducere den kraft, føreren skal bruge. Komponenten findes normalt bag pedalen i motorrummet.
- Bremseledninger: Bremsesystemets ledninger overfører bremsekraften til bremserne. Der er installeret fleksible bremseslanger, så hjulophænget forbliver bevægeligt.
- Bremsetromle: Bremsetromlen er en del af bremsesystemet på biler med tromlebremser. Tromlen roterer med hjulet og holder bremsekomponenterne.
- Bremsebakker: Tromlebremsens bremseklodsbærere kaldes bremsesko. Når der bremses, presser hjulets indvendige bremsecylindre bremsebelægningen mod tromlen.
Sådan fungerer et bilbremsesystem
Bilens hydrauliske bremsesystem betjenes af føreren via bremsepedalen. Det giver mulighed for en fint doseret bremseproces eller et hurtigt stop i en nødsituation. Når føreren træder på pedalen, opbygger hovedcylinderen, der er forbundet med den, det tryk, der kræves til opbremsningen. I et bremsesystem med skivebremser virker bremsetrykket på bremsestemplerne, som presser bremseklodserne mod bremseskiven via bremsekaliberen. Ved tromlebremser overføres trykket til bremsecylindrene inde i bremsen. Bremsebakkerne, der er monteret her, presser bremseklodserne fast mod indersiden af bremsetromlen ved hjælp af trykket fra stemplerne.
Parkeringsbremsens funktion
Håndbremsen eller parkeringsbremsen adskiller sig i sin funktion fra resten af bremsesystemet. Denne bremse bruges ikke til at reducere bilens hastighed under kørslen. I stedet sikrer den bilen, når den parkeres eller standses. Parkeringsbremsen betjenes med et håndbremsegreb eller en håndbremsepedal. I modsætning til driftsbremsen virker denne bremse kun på bagakslen. Ældre biler har et håndbremsekabel, nyere biler har en elektrisk bremse som parkeringsbremse.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!