Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning

ABS-pumpen er en af de centrale komponenter i moderne bremsesystemer. Men hvis ABS-pumpen er defekt, kan det føre til, at ABS-systemet svigter. Find ud af her, om det er muligt at reparere komponenten, eller om udskiftning er den bedre løsning.

Læs mere: Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler

Sådan fungerer ABS-systemet og ABS-pumpen

Antiblokeringssystemet i biler, eller ABS-systemet, er sandsynligvis en af de største nyskabelser inden for bremser. Ved at bruge den, var det for første gang muligt at standse et køretøj sikkert på ethvert tidspunkt uden at hjulene blokerer. I dag har alle moderne køretøjer et ABS-system som standard, som yder et vigtigt bidrag til bremsesikkerheden.

ABS-pumpen i motorrummet er ansvarlig for styringen og funktionen af ABS-systemet. Her udgør komponenten en central enhed bestående af en ABS-motor med pumpe, ventiler og styringselektronik. Hvis det bliver nødvendigt at anvende ABS, sætter enheden de nødvendige trin i gang. Bremsetrykket frigøres forsigtigt, og bremsevirkningen er pulserende, så hjulene ikke blokerer, og bilen forbliver styrbar.

Reparation eller udskiftning af ABS-pumpe?

Hvis ABS-pumpen er defekt, er der forskellige muligheder. Spørgsmålet er ofte: reparation eller udskiftning af bremsepumpen? Begge dele er mulige for at genoprette bremsesystemets funktion. Som regel kan ABS-pumpen dog kun repareres af et specialværksted.

En ABS-fejldiagnose udføres af en fagmand for at fastslå fejlen på ABS-pumpen. Pumpen kan også demonteres og sendes ind til analyse og reparation. Som et alternativ til reparation af ABS-pumpen kan delen også udskiftes med en ny eller brugt reservedel. Omkostningerne ved dette bør sammenlignes for at finde den bedste løsning.

Symptomer på en defekt i ABS-pumpen

Hvis ABS-enheden og ABS-pumpen er defekte, kan typiske symptomer tyde på dette. Mulige tegn på en defekt ABS-pumpe kan være, at ABS advarselslampen lyser. I moderne køretøjer lagres der også en fejlkode i fejlhukommelsen, som angiver, at den hydrauliske ABS-pumpe er defekt.

  • ABS advarselslampe tændes
  • Fejlkode ABS-hydraulikpumpe i fejlhukommelse
  • Bilens bremseadfærd er usædvanlig
  • Støj fra ABS-pumpens område
  • ABS virker ikke længere
  • Bilens hjul låser sig under bremsning

Nogle gange viser en fejl i ABS-pumpen også en usædvanlig bremseadfærd hos bilen. Bremskraften fordeles ikke efter hensigten, og køretøjets bremser har tendens til at blokere. Derfor vil det blokeringsfri bremsesystem ikke længere fungere korrekt. Usædvanlige lyde kan også være tegn på en defekt i pumpen.

Ikke alle symptomer skyldes nødvendigvis en defekt i ABS-pumpen. En defekt ABS-sensor kan også være skyld i visse tegn. Fejlmeddelelser og opblussen af ABS advarselslampen kan også have forskellige årsager. Under alle omstændigheder bør køretøjet bringes til et værksted, så snart de første tegn på en defekt i bremsesystemet viser sig.

Hvorfor ABS-pumpen er i stykker

Der kan være mange årsager til en defekt i ABS-pumpen. Motoren, der er monteret i styreenheden, skal udøve enorme kræfter for at generere det nødvendige tryk til bremsesystemet. Derfor kan den blive slidt op eller på anden måde gå i stykker, når køretøjet kører mange kilometer. Desuden kan elektronikken i ABS-kontrolenheden blive beskadiget, f.eks. ved en kortslutning.

En utæthed i bremsesystemet kan også føre til en defekt i ABS-enheden, hvis elektronikken beskadiges af bremsevæske. Væde og fugt kan også forårsage skader på ABS-systemets komponenter. En anden mulig årsag til svigt af ABS-boksen er manglende brug. Hvis bremserne og ABS-systemet aldrig bruges, f.eks. ved hyppig bykørsel uden bremsemanøvrer, kan komponenten sætte sig fast og ikke længere fungere.

Bremsevedligeholdelse og bremseservice

Bremserne bør kontrolleres regelmæssigt som en del af bremseservicen. Køretøjet bør ikke først bringes ind til inspektion, når bremsernes ydeevne begynder at blive dårligere. I forbindelse med bremseinspektionen på det specialiserede værksted kontrolleres og testes alle bremsekomponenter med den nyeste teknologi. Dette gør det nemt at afgøre, om bremsekontrollen og bremseydelsen fungerer efter hensigten. Desuden kontrolleres komponenter som f.eks. bremseslanger for fejl. Bremskraften måles på en prøvebænk.

Udskift defekt ABS-pumpe

Da bremsernes sikkerhed er et grundlæggende aspekt af bilens sikkerhed, må arbejde på bremsesystemet kun udføres af en specialist. Derfor er det bedst at få bremsereparationen udført på et specialværksted. Hvis ABS-pumpen er gået i stykker, fortsætter specialisten efter en checkliste. De enkelte trin kan dog variere afhængigt af køretøjsmodel og fabrikant.

Skift ABS-pumpe

  1. Løsn forbindelserne: I det første trin fjerner specialisten den defekte ABS-pumpe. For at gøre dette afbryder han forbindelseskablerne og tilslutningerne af bremseledningerne på ABS-enheden. Eventuel bremsevæske, der løber ud, opsamles.
  2. Fjern ABS-pumpen: Når forbindelserne er afbrudt, løsnes og fjernes enhedens fastgørelsesskruer. ABS-pumpen kan derefter fjernes og tages ud af motorrummet.
  3. Installer en ny ABS-pumpe: Efter demontering af den defekte komponent kan den enten sendes til reparation eller erstattes med en intakt enhed. Installationen udføres i omvendt rækkefølge. Herefter afblæses bremsesystemet og fyldes om nødvendigt.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler

Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi  komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel.  Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at…
Læs mere

Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?

Lambdasonden måler iltindholdet i udstødningsgassen og sikrer, at motoren får en optimal blanding af luft og brændstof. Hvis lambdasonden er defekt, viser der sig ofte symptomer som øget brændstofforbrug eller dårlig motorydelse. I vores vejledning kan du finde ud af…
Læs mere

Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser

Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere

Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen

Servostyringspumpen er en af de vigtigste komponenter i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er der undertiden ikke længere mulighed for at få hjælp til styringen. Men der kan også opstå andre problemer, hvis komponenten svigter. Vores vejledning om servostyringspumpen besvarer…
Læs mere

Mest læste guides