Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
Indhold
1. Køretøjets hjulophæng – stiv aksel eller uafhængig affjedring
2. Vigtige komponenter i affjedringssystemet
3. Hvordan ophængskomponenterne arbejder sammen
4. Almindelige problemer med affjedringssystemet
5. Regelmæssig vedligeholdelse og inspektion af affjedringssystemet
Bilens undervogn har til opgave at sikre, at køretøjet altid er i sikker kontakt med vejen. Samtidig sikrer den komfort under kørslen ved at kompensere for ujævnheder på vejen og dæmpe uønskede vibrationer. Talrige komponenter arbejder sammen med hjulophænget, for at overføre drivkræfter, styringskommandoer og bremseenergi optimalt.
Læs mere: Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser
Køretøjets hjulophæng – stiv aksel eller uafhængig affjedring
På chassisområdet anvendes uafhængige hjulophæng eller stive aksler. Den klassiske stive aksel anvendes i dag for det meste stadig som bagaksel til erhvervskøretøjer eller i form af en akselbro til terrængående køretøjer.
Mange moderne stel med uafhængig hjulophæng anvender i dag en akselbjælke, som alle stellets komponenter er fastgjort til. Akselbjælken eller understellet fungerer som forbindelsen mellem hjulophænget og køretøjets karrosseri.
Vigtige komponenter i affjedringssystemet
Et køretøjs stel, eller chassis består af mange individuelle komponenter. Afhængigt af køretøjets konstruktionstype kan visse komponenter findes i chassiset. Visse elementer og dele er forbeholdt bestemte typer hjulophæng.
Fjedre
Chassisets fjedre understøtter køretøjets vægt, absorberer kræfter og tillader samtidig, at affjedringen kan komprimeres. I en moderne bil med uafhængigt hjulophæng anvendes der oftest et hjulophæng i cylindrisk eller tøndeformet spiralform.
Støddæmper
Støddæmpere dæmper vibrationer i chassiset og blødgør affjedringen. Til dæmpning omdanner støddæmpere vibrationsenergien til friktionsenergi og varme. Dæmperne er monteret på bilen som gastrykdæmpere og olietrykdæmpere.
Bærearm
Som en del af hjulophænget styrer bærearmen hjulophænget og støtter hjulstyringen. Her er det bærearme, der udgør den bevægelige forbindelse mellem hjulbæreren og de øvrige chassisdele. Afhængigt af køretøjet absorberer de både sidekræfter og langsgående kræfter.
Trækstænger
Som en del af styresystemet gør trækstænger det muligt at føre hjulene i den rigtige retning. Føreren overfører sine styrebevægelser fra rattet via ratstammen til trækstangen. Trækstangen overfører styringsbevægelserne til forakslens hjulbærere.
Kugleled
Kugleled anvendes som en del af chassiset, når bevægelser i tre retninger påvirker komponenten. Lejer af gummi gør bevægelser mulige. Der anvendes enten kugleled mellem wishbone og hjulholder eller også på sporstangen.
Fjederben
Affjedringsbøjlerne er en kombination af fjedre og dæmpere. Afhængigt af hjulophængets udformning kan fjederbenet også have til opgave at styre hjulet. Fjederben består af en spiralfjeder, der er anbragt omkring støddæmperhuset.
Hjulnav
Hjulnavet forbinder de roterende hjul med de faste dele af hjulophænget. Integrerede lejer som hjullagre muliggør den roterende bevægelse. I biler med forhjulstræk føres drivakslen gennem forakslens nav til at drive hjulene.
Stabilisatorer
En stabilisator er en komponent i forskellige typer chassis, der reducerer karrosseriets svaj ved svingning i sving. Den er monteret på forakslen og er normalt et rundt stål i form af en torsionsfjeder. Stabilisatorstangen er forbundet med karrosseriet via lejer.
Koblingsstang
Som en del af chassiset forhindrer koblingsstangen, ligesom anti-rullebøjlen, at karrosseriet vælter. Den del, der er kendt som svingstang eller stabilisatorstang, absorberer kræfter, når belastningerne på hjulene på en aksel er forskellige.
Banjoaksel
En banjoaksel er en stiv aksel med et differentialegear integreret i akselhuset. Alle dele af akseldrevet er integreret i akslen. Denne type aksel var almindelig tidligere, men bruges nu kun på terrængående køretøjer og lastbiler.
Torsionsfjedre
Torsionsfjedre er torsionsstangfjedre, der skaber spænding, når de drejes rundt om deres egen akse. Denne type affjedring blev tidligere anvendt i personbiler og erhvervskøretøjer. Her er det fjederblade i et akselrør, der leverer fjederkræfterne efter vridning.
Bladfjedre
Bladfjedre har været brugt i biler siden begyndelsen. De er buede fjederblade af stål, der leverer fjederkræfterne. På køretøjer med en stiv aksel anvendes bladfjedre ofte som en fjederpakke til at ophænge bagakslen.
Hvordan ophængskomponenterne arbejder sammen
Køretøjers hjulophæng er et komplekst system, hvis dele arbejder koordineret med hinanden under kørslen. Den nøjagtige virkemåde for de enkelte komponenter varierer alt efter ophængningens type og teknologi. Hvis vejbanen f.eks. er ujævn, vil det højre hjul altid blive hængt op. Dæmperne overtager vibrationsdæmpningen, mens hjulstyrets geometri sikrer kontakt mellem alle dæk i alle styringsvinkler.
Almindelige problemer med affjedringssystemet
Affjedringen og alle affjedringsdele udsættes for store belastninger, hver gang køretøjet køres. Disse dele skal undertiden optage betydelige kræfter samt klare vægten af karroseri og motor. Desuden bliver komponenterne under bilen belastet af vådt føre og også af snavs og vejsalt om vinteren. Dette fører ofte til påvirkning af affjedringssystemet.
- Brud på en ophængningsfjeder under høj belastning
- Dæmpere er slidte og utætte
- Stabilisatorens lejer er slidte
- Bærearme er slidte
- Styrekugle er slidt og/eller slidt op
Regelmæssig vedligeholdelse og inspektion af affjedringssystemet
Ikke kun dele som motoren, men også chassiset skal regelmæssigt serviceres og kontrolleres. Hvis bilen f.eks. har en utæt vibrationsdæmper, vil dette blive opdaget under vedligeholdelsen. På denne måde kan følgeskader på chassiset udelukkes. Et skævt chassis vil også umiddelbart være synligt i forbindelse med den regelmæssige inspektion af bilen på værkstedet.
Tips til at forlænge ophængssystemets levetid
Der kan træffes forskellige foranstaltninger for at forlænge suspensionens levetid. Ud over vedligeholdelse ved en specialist på værkstedet, kan bilisterne visuelt kontrollere ophængskomponenterne, f.eks. når hjulene skiftes om foråret og efteråret.
- Reducer belastningerne på undervognen: Den bedste måde at forlænge undervognens levetid på er at holde belastningerne nede. Alle dele af chassiset holder længere, hvis bilen bl.a. flyttes med omhu og ikke hele tiden kører i off-road terræn.
- Køb dele af god kvalitet: Når du køber chassisdele, især dele til affjedring, er det bedre at købe dele af god kvalitet fra en butik. Hermed menes affjedringer fra de store producenter, som også oprindeligt er monteret i køretøjet.
- Regelmæssig vedligeholdelse af køretøjet: Hvis et køretøj vedligeholdes regelmæssigt, vil defekte dele af chassiset blive opdaget med det samme. Når de defekte komponenter er udskiftet, fungerer bilen igen efter hensigten, og der vil ikke opstå følgeskader.
Bilens chassis – en konklusion:
For at sikre et godt vejgreb og øget kørekomfort arbejder mange dele perfekt sammen inden for chassiset. Slid og defekter kan dog begrænse funktionen. Derfor skal du få bilens chassis serviceret regelmæssigt, så du også i fremtiden kan nyde godt af kørselssikkerhed og komfort.
Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel. Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at…
Læs mere
Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
OBD-diagnosesystemer gør det muligt at opdage fejl hurtigt ved at aflæse køretøjets egen diagnose. Takket være den konstante videreudvikling er priserne på sådanne diagnoseapparater faldet støt i de seneste år, hvilket gør dem overkommelige selv for hobbymekanikere. I denne vejledning…
Læs mere
Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
For at forhindre, at forbrændingsmotoren i bilen overopheder, er det nødvendigt med konstant køling. Vandpumpen sikrer et konstant flow i kølesystemet og en lav temperatur i motoren. Kølevandspumpen kan dog blive defekt, især hvis bilen har et højt kilometertal. I…
Læs mere
Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
Generatoren leverer strøm til alle elektriske foremål i bilen. Tidligere var det kun nødvendigt til forlygterne, men i dag er det uundværligt for en pålidelig strømforsyning til mange komponenter. Hvis den pålidelige strømgenerator er defekt, bemærkes det ofte først, når…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!