Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
Elbiler adskiller sig på mange områder fra køretøjer med forbrændingsmotorer. I betragtning af de mange specifikke køretøjsdele er det nærliggende at tro, at det netop er disse, der skal udskiftes særligt ofte. Om det er tilfældet, kan du finde ud af i denne artikel. Vi afslører også, hvilke dele der oftest er defekte ved bilsynet, og hvilke dele der ifølge ADAC ofte går i stykker.
Disse dele er ofte defekte på elbiler
Sammenlignet med biler med forbrændingsmotorer ser elbiler ud til at have en fordel, når det gælder reparationer og udskiftning af dele. Mange dele er slet ikke til stede på elbiler, som f.eks. en manuel gearkasse eller motorens oliekredsløb. Ikke desto mindre er der nogle dele, der skal repareres særligt ofte på elbiler. Det drejer sig om chassisdele, bremser og nogle gange batteriet.
- Chassis- og akselophængskomponenter
- Bremsekomponenter som f.eks. bremseskiver
- Batteri med tilhørende elektronik og ledningsnet
- Karrosseridele og tilbehør efter kollisioner
Slitage og levetid for dele på elbilen er ofte relateret til individuel brug. For eksempel slides dækkene på nogle elbiler særligt hurtigt, fordi førerne gerne vil nyde bilernes høje accelerationshastighed. Ifølge dækproducenten Bridgestone slides dækkene op til 30 procent hurtigere end på biler med forbrændingsmotor.
Defekt chassis på elbiler
Køretøjer med elektrisk drev er påfaldende ofte kendetegnet ved defekter i chassiset og især hjulophænget. Defekte og slidte bærearme eller styretøjsknogler er almindelige reklamationer på elbiler. Samlinger, lejer og bøsninger på elbilers chassis er nogle gange allerede defekte eller slidte, når de har kørt mindre end 80.000 km. Årsagen til de hyppige defekter og den dermed forbundne udskiftning af chassisdele i elbiler er let at fastslå. Det skyldes, at elbilernes vægt ofte er hovedårsagen. De er ofte en tredjedel tungere end forbrændingsmotorer. Alene batteriet i VW ID.4 GTX vejer 500 kg. Mercedes EQC har en batterivægt på 650 kg.
Defekte bremser på elbiler
Elbiler rammes oftere end gennemsnittet af defekter og fejl i bremserne. Det afspejles i det regelmæssige hovedeftersyn, som er obligatorisk for elbiler i Tyskland hver 24. måned. Rust på bremseskiverne siges for eksempel at forekomme op til 50 procent hyppigere i elbiler end i en gennemsnitlig bil. Defekte og rustne bremseskiver kan ikke levere fuld bremsekraft og skal ofte udskiftes tidligt i elbiler. For eksempel tiltrak selv unge elbiler sig negativ opmærksomhed under almindelige inspektioner i 2023 på grund af rustne bremseskiver. En af grundene til den høje fejlrate er, at bremserne i elbiler sjældent bliver brugt på grund af rekuperation.
Defekt drivbatteri i en elbil
Drivbatteriet er en af de vigtigste og dyreste komponenter i elbiler. Hvis batteriet er defekt, kan prisen for at udskifte det hurtigt overstige 10.000 euro. Traktionsbatteriet skal nogle gange udskiftes, især hvis det har været brugt i lang tid eller efter mange hurtigopladningscyklusser. Mange producenter tilbyder en garanti på 8 år eller 100.000 til 160.000 kilometer, og den gennemsnitlige levetid for et elbilbatteri er normalt mellem otte og ti år. Batteriet slides ikke lige hurtigt i alle modeller. Men styreenheder og elektronik til batteristyring kan også bryde sammen og skal udskiftes. Elbilens ledningsnet, som kan koste op til 3000 euro, bliver ofte offer for mårbid og skal udskiftes.
Skader på elbiler efter ulykker
Skader på bilens dele er især problematiske, når elbiler har været involveret i ulykker. Ud over karrosseridele som døre, motorhjelme eller vinger er det ofte dele af det elektriske system, der bliver beskadiget. Skader på højspændingssystemet i elbiler er særligt problematiske. I 2021 gennemførte det tyske bilforsikringsselskab Allianz en undersøgelse om elbiler i ulykker. Til det formål brugte man skader fra 2018 til 2020. Eksperterne fandt ud af, at reparationsindsatsen er større, hvilket øger omkostningerne med op til 40 procent. For eksempel skal batteriet ofte udskiftes helt på grund af producentens specifikationer.
Det siger TÜV om defekte dele på elbiler
Testorganisationer som det tyske TÜV har et godt overblik over, hvilke dele på elbiler der særligt ofte er defekte. Hvert år udgiver TÜV-foreningen sin omfattende TÜV-rapport. Denne rapport indeholder blandt andet oplysninger om, hvor godt eller dårligt en bestemt model klarede sig i det foregående års hovedinspektioner. TÜV-rapporten 2024 indeholdt resultaterne af over ti millioner hovedinspektioner i 2022 og 2023. Med det store antal elektriske køretøjer, der nu kører på de tyske veje, giver rapporten også pålidelige tal for mange elektriske modeller. Et af de mest populære køretøjer kommer endda bagest i 2024-rapporten. Her skiller Tesla Model 3 sig negativt ud.
TÜV bekræfter problemer med chassis og bremser
Andre elbiler klarede sig bedre end Tesla på 111. pladsen med en fejlrate på 14,7 procent i TÜV-rapporten. Heriblandt Volkswagen e-Golf, som er nummer fire på listen med en fejlrate på kun 2,6 procent. Renault Zoe ligger på 49. pladsen med en fejlrate på 5,6 procent. TÜV-eksperterne beskrev elbilernes bremser og undervognskomponenter som særligt udsatte for problemer. Det stemmer overens med erfaringerne fra specialiserede værksteder. Også her tiltrak elbilerne sig generelt opmærksomhed på grund af defekter i undervognskomponenterne, som f.eks. slidte led i styretøjets knoer. Derudover kritiserede TÜV ofte akslerne og belysningen.
Elbilerne er forholdsvis unge
De fleste elbiler i Tyskland er relativt unge. Mens biler med forbrændingsmotorer ofte er ti år gamle eller mere, er elbiler som regel kun to til tre år gamle. Det er derfor svært at vurdere, hvilke dele der faktisk ofte vil blive ramt af defekter efter et par år. Støddæmpere eller styretøjsdele slides ofte senere, og manglende vedligeholdelse anses også for at være årsagen til hyppige defekter i elbilers chassis, akselophæng og belysningssystem. TÜV-eksperterne påpeger, at vedligeholdelsen også forsømmes, hvis der ikke er intervaller mellem væskeskift. I modsætning til forbrændingsmotorer bliver komponentfejl ikke opdaget ved olieskift eller kontrol af kølevæske.
Startbatteriet er den mest almindelige årsag til nedbrud ifølge ADAC
Interessante oplysninger om, hvilke elbilsdele der går særligt ofte i stykker, findes også i den årlige havarirapport fra den tyske bilklub ADAC. Hvert år offentliggør klubben sin statistik over de hyppigste problemer, som mekanikerne måtte tilkaldes for at løse. I ADAC’s havaristatistik for 2023 er elbiler nævnt for sig. Ifølge statistikken er problemer med startbatteriet den mest almindelige årsag til havarier, som mekanikerne bliver kaldt ud for. Interessant nok rammer det både elbiler og forbrændingsmotorer, som tilsammen tegner sig for 43,2 procent af alle nedbrudsårsager i 2022. 2,5 ud af hver 1.000 køretøjer, der blev registreret for første gang i 2020, havde et problem med startbatteriet, både for elbiler og forbrændingsmotorer.
Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
Elbilen anses for at spille en central rolle i et fremtidsorienteret og klimavenligt transportsystem. Men kan du selv reparere elektriske drev? Og hvilke dele er det bedre at lade være som lægmand? El-motor vs. forbrændingsmotor – hvor er forskellene? El-motorers…
Læs mere
Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
Batteriet er en af de centrale komponenter i enhver elbil. Når de permanent installerede batterier når slutningen af deres levetid, kan det hurtigt blive dyrt at udskifte dem. I vores guide kan du finde ud af, hvor længe et batteri…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!