Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen

Låsesystemet forhindrer effektivt tyveri af bilen og uautoriseret adgang til interiøret. Det er grunden til, at visse låseanordninger og sikkerhedssystemer er blevet brugt lige siden begyndelsen af bilproduktionen. Læs her om låsesystemets komponenter, og hvordan de fungerer.

Bilens låsesystem

En bils låsesystem sikrer, at kun autoriserede personer kan få adgang til at bruge køretøjet. Uautoriserede personer bliver nægtet adgang. Låse på alle bilens døre og klapper har vist sig at være et effektivt middel til at gøre dette. Systemet forhindrer også, at køretøjer tages i brug uden tilladelse. Et låsesystem til motorkøretøjer består af mange dele.

  • Køretøjets nøgle
  • Låsecylinder
  • Dørlås
  • Tændingslås
  • Ratlås

Nøgle til køretøjet

Bilnøglen bruges til at låse bilens låse op og i. I mange biler startes motoren også med en nøgle. Ældre biler har nogle gange flere forskellige nøgler til tankdækslet, dørene, tændingslåsen eller handskerummet. I moderne biler kan alle låse låses med en fælles bilnøgle. Fjernbetjeningen til centrallåsen er ofte integreret i bilnøglen, og det samme er en knap til åbning af bagagerummet.

Låsecylinder

En låsecylinder er hjertet i en mekanisk betjent sikkerhedslås. Cylinderen består som regel af et cylinderhus og en roterende cylinderkerne. Låsecylinderen kan kun betjenes og drejes for at låse låsen op med den rigtige nøgle. Afhængigt af producenten og køretøjsgenerationen er bilnøglerne udstyret med riller, slidser eller huller til dette formål. Afhængigt af bilmodel og låsemekanisme betjenes låsen eller aktiveres centrallåsesystemet via låsecylinderen.

Dørlås

Betegnelsen dørlås henviser ikke til den lås, der bruges til at lukke døren, men til låsemekanismen. Dørlåsen sørger for, at bilens dør er forsvarligt låst. Nogle gange er det en kombination af en låsemekanisme til lukning af døren under kørslen og et egentligt låsesystem. Når bildøren er lukket, låser dørlåsen den sikkert og forhindrer utilsigtet åbning under kørslen. Oplåsning sker normalt mekanisk via en betjeningsstang eller et Bowden-kabel via dørhåndtagene.

Tændingslås

Tændingslåsen er en af de ældste sikkerhedsanordninger i bilindustrien. Den beskytter bilen mod uautoriseret brug ved at sikre, at motoren kun kan startes via tændingslåsen. Nøglen kan kun fjernes fra låsen, når tændingen er afbrudt. Hvis der er tale om en diesel, som ikke kræver tænding, afbryder tændingslåsen i stedet systemer som f.eks. brændstoftilførslen. Når nøglen er sat i, aktiveres tændingen gradvist ved at dreje den, og derefter startes motoren.

Rattlås

En ratlås forhindrer, at bilens rat kan drejes. Det gør låsen, der kaldes en ratlås, til en af de mest effektive og udbredte sikkerhedsanordninger til køretøjer. I personbiler er ratlåsen som regel kombineret med tændingslåsen, så den udgør en enkelt enhed. Når føreren fjerner nøglen fra låsen, glider en bolt ind i en rille i rattet. Moderne biler er nogle gange udstyret med en elektronisk ratlås, hvor styretøjet blokeres ved hjælp af elektriske aktuatorer.

Centrallås

Et centrallåsesystem gør det muligt for føreren af en bil at låse alle bilens døre op eller i på samme tid. Det sker enten ved at dreje nøglen i låsecylinderen på bildøren eller ved hjælp af en fjernbetjening, der hører til bilen. Forskellige komponenter gør denne praktiske funktion mulig.

  • Styreenhed til centrallås
  • Pumpe til centrallås
  • Styreenhed til centrallås
  • Fjernbetjening til centrallås

Betjeningsenhed til centrallås

Centrallåsens styreenhed styrer og overvåger alle centrallåsesystemets funktioner. Mange moderne biler har også ekstra styreenheder pr. dør, som kommunikerer med den centrale styreenhed. Derudover implementerer styreenheden de kommandoer, som føreren giver via fjernbetjeningen. Dørlåsene, bagagerumslåsen og alle aktuatorer styres også af styreenheden. Hvis styreenheden er defekt, er centrallåsens funktion ikke tilgængelig.

Pumpe til centrallåsesystemet

Mange centrallåsesystemer i ældre biler fungerer med et vakuumsystem. Der bruges undertryk til at åbne og lukke dørlåsene via centrallåsesystemet. Det nødvendige vakuum genereres af en vakuumpumpe. I nogle bilmodeller er denne pumpe i centrallåsesystemet også ansvarlig for dørenes lukkefunktion, den jævne lukning af bagagerummet, bagagerumsåbningen eller sædejusteringen. Pumpen er ofte defekt eller utæt, men den er let at udskifte med en reservedel.

Aktuator til centrallåsesystemet

Moderne centrallåsesystemer fungerer ofte helt elektronisk. I stedet for en besværlig låsning af dørene ved hjælp af vakuum eller andre pneumatiske systemer, bruges der elektriske aktuatorer. Det er servomotorer, dvs. små elektriske motorer, som betjener dørlåsemekanismen. Når føreren trykker på radiosenderen eller drejer nøglen i dørlåsen, aktiveres aktuatorerne. Nogle systemer gør det også muligt at låse enkelte døre indefra.

Fjernbetjening til centrallås

Mange moderne biler har en fjernbetjening, som føreren kan bruge til at låse bilen op eller låse den. Dette er altid muligt fra en vis afstand, hvor der skal være visuel kontakt med bilen. Fjernbetjeninger med infrarøde sendere kan kun dække korte afstande, mens radiofjernbetjeninger også fungerer på større afstande. Afhængigt af modellen er fjernbetjeningen til centrallåsesystemet enten separat eller integreret i bilnøglen i form af knapper.

Elektronisk startspærre

En elektronisk startspærre er en sikkerhedsanordning, der skal gøre det sværere eller umuligt at stjæle en bil. For at gøre dette afbryder startspærren tændingen, brændstoftilførslen eller blokerer startmotoren for at forhindre motoren i at starte.

  • Kontrolenhed til startspærren
  • Transponder til startspærre

Styreenhed til startspærre

Startspærrens styreenhed er den centrale enhed i det elektroniske sikkerhedssystem. Styreenheden overvåger alle sikkerhedssystemets funktioner og aktiverer startspærreanordningerne. Det sker automatisk, når tændingsnøglen fjernes fra tændingskontakten, eller når føreren forlader bilen med nøglen.

Elektronisk transponder

Et andet vigtigt element i den elektroniske startspærre er transponderen. Transponderen er en lille kommunikationsenhed, som normalt er integreret direkte i bilnøglen. Når bilnøglen sættes i tændingslåsen, identificeres den chip, der er installeret i nøglen, entydigt. Kun hvis denne identifikation er korrekt, frigiver den elektroniske startspærre bilen.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Mest læste guides