Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
Indhold
1. Vandpumpens funktion i bilen
2. Vandpumpe defekt – udskiftning eller reparation?
3. Typiske symptomer på en defekt vandpumpe
For at forhindre, at forbrændingsmotoren i bilen overopheder, er det nødvendigt med konstant køling. Vandpumpen sikrer et konstant flow i kølesystemet og en lav temperatur i motoren. Kølevandspumpen kan dog blive defekt, især hvis bilen har et højt kilometertal. I vores guide viser vi dig, hvilke symptomer, der er på en defekt kølevandspumpe, og hvorfor pumpen går i stykker. Du får også værdifulde tips om, hvordan du udskifter vandpumpen.
Læs mere: Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
Vandpumpens funktion i bilen
Vandpumpen sørger for, at motoren altid får tilstrækkeligt med kølevand. Det er vigtigt, så motoren ikke overopheder. Næsten alle moderne biler med forbrændingsmotor har i dag et tilsvarende kølesystem med kølevand som kølemiddel. Den varme, der opstår under motordrift, kan således hurtigt afledes.
Pumpen sætter vand i cirkulation
Så snart motoren er i gang, sørger vandpumpen for en konstant cirkulation af kølevæsken. Kølevæsken strømmer således pålideligt gennem køleren foran på køretøjet. Her sænkes kølemidlets temperatur betydeligt. Den afkølede kølevæske sendes derefter tilbage til motoren. Hvis det er nødvendigt, integreres varmelegemets varmeveksler i kølekredsløbet.
Den mekanisk drevne kølevandspumpe
I de fleste moderne køretøjer er en kølevandspumpe monteret som en mekanisk drevet pumpe. Pumpen er ofte sat direkte til motorblokken og drives udefra af en rem. Afhængigt af køretøjsmodel og motor drives pumpen via kileribsremmen eller i nogle tilfælde også via tandremmen.
Kølevandspumpe med elektrisk motor
Udover vandpumpen med mekanisk drev findes der også varianter, der drives rent elektrisk. Her sørger en elektrisk motor for de nødvendige omdrejninger af pumpen, helt uafhængigt af forbrændingsmotorens hastighed. Vandpumpens ydeevne kan således tilpasses bedre til kravene i forbindelse med bilens drift.
Vandpumpe defekt – udskiftning eller reparation?
Hvis vandpumpen er defekt, opstår spørgsmålet: Udskifte eller reparere? Det klare svar er: Udskiftning af den defekte vandpumpe er klart at anbefale. Det er kun sjældent muligt at reparere en ødelagt kølevandspumpe. Desuden er mange komponenter i vandpumpen normalt slidt op, når den går i stykker.
Det er mindre tidskrævende at udskifte vandpumpen end at reparere komponenten. Desuden kan en egnet pumpe normalt fås relativt billigt som en reservedel. Kølevandspumpen kan dog være forskellig inden for samme modelgeneration, afhængigt af motoren. Dette bør tages i betragtning, når du vælger en ny eller en god brugt pumpe.
Typiske symptomer på en defekt vandpumpe
Hvis vandpumpen er defekt, opstår der ofte typiske symptomer. Hvis pumpen svigter helt, stiger temperaturen i kølesystemet hurtigt. Føreren af bilen informeres om dette via kombiinstrumentet. En advarselslampe kan også indikere overophedning. I så fald skal bilen standses, og motoren skal slukkes.
Vandpumpen er utæt
Udover en en helt ødelagt vandpumpe, kan der også forekomme utætte vandpumper. Det sker især i ældre køretøjer. I dette tilfælde annonceres vandpumpens svigt på et tidligt tidspunkt ved udsivning af kølevæske, som ofte fordamper straks på grund af de høje temperaturer. Et fald i kølevæsken i ekspansionsbeholderen er ofte et tegn på en defekt vandpumpe.
Vand under bilen eller støj
Hvis der er større utætheder i vandpumpen, kan der også opstå symptomer som f.eks. at kølevæsken drypper tydeligt, og at der kan være små vandbassiner med kølevæske under bilen. Der kan også forekomme lyde, selv før kølevandspumpen svigter. En defekt vandpumpe giver sig f.eks. til kende med en slibende eller hamrende lyd.
Symptomer på en defekt vandpumpe i et overblik:
- Motortemperaturen stiger pludseligt
- Overophedning af kølesystemet
- Advarselsmeddelelse i køretøjets cockpit
- Advarselslampen for kølevæsketemperaturen lyser
- Støj fra pumpeområdet
- Tab af kølevand i kølesystemet
- Kølevand under bilen
Mulige årsager til defekten på vandpumpen
Hvis vandpumpen er defekt, er der flere mulige årsager. Især ved høje kilometertal er fremskreden slid ofte skyld i den defekte vandpumpe. Når motoren kører, drives vandpumpen altid, så den bliver slidt. Der er også risiko for brud på interne komponenter.
Tab af vand på grund af slidt tætning
Ud over slitage er materialernes ældning ofte den afgørende faktor for en defekt i vandpumpen. På grund af den konstante belastning, som de høje temperaturer medfører, kan vandpumpens pakninger blive skøre og porøse. Som følge heraf løber der mere og mere kølevæske ud. Skader på grund af snavs i kølevæsken eller forkerte additiver er også mulige.
Årsager til defekten på vandpumpen i oversigten:
- Slid af vandpumpen ved højt kilometertal
- Hjulet på indersiden er ødelagt
- Materialets ældning på tætninger
- Fremmedlegeme i kølevæsken
- Køletilsætningsstoffer uden fabrikantens godkendelse
Udskiftning af vandpumpen
Hvis vandpumpen er defekt, skal den udskiftes med en passende reservedel. Diagnosen og udskiftningen skal foretages hurtigt, da motorkølesystemet ellers ikke længere kan opfylde sin funktion. Dygtige bilmekanikere udskifter gerne selv vandpumpen. Den nøjagtige procedure for udskiftning af kølevandspumpen kan variere afhængigt af køretøjet og motoren.
Udskiftning af en vandpumpe med kileremstræk i 5 trin
- Diagnose: Før man begynder at udskifte vandpumpen, bør det kontrolleres, om der faktisk er en defekt i pumpen. Det er også muligt, at der er en defekt i termostaten, som frigør kølevæskekredsløbet til køleren, når driftstemperaturen er nået. Utætheder i vandpumpen kan ofte påvises ved at trykke på kølekredsløbet.
- Forbered dig på udskiftning: For at kunne udskifte vandpumpen skal der foretages forskellige forberedelser afhængigt af køretøjsmodellen. Dele i motorrummet skal ofte afmonteres for at nå vandpumpen. Hvis kølevandspumpen er drevet af en kilerem, skal remmen løsnes og fjernes fra pumpen.
- Fjern vandpumpen: Når alt er velforberedt, kan fjernelsen af den defekte kølevandspumpe begynde. Da der kan løbe kølevæske ud, skal der placeres en tilstrækkelig stor beholder nedenunder til at opsamle den. Løsn derefter skrueforbindelserne på kølevandspumpen. Fjern derefter vandpumpen.
- Monter kølevandspumpen: Når den defekte del er fjernet, kan den nye kølevandspumpe monteres. Inden dét gøres, er det en god idé at foretage en kort sammenligning mellem de to komponenter. Dette skal sikre, at den rigtige vandpumpe er installeret. Den nye vandpumpe monteres i omvendt rækkefølge af fjernelsen.
- Afslut udskiftningen: Når vandpumpen er monteret, spændes drivremmen igen. Remmen kan også udskiftes med en ny på samme tid. Påfyld derefter kølevæske som angivet af køretøjsfabrikanten, og aftap kølesystemet.
Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkraftstativer
Hvis du ikke har en løfteplatform i din garage, er du ofte nødt til at løfte din bil op med donkraft. Det er den eneste måde at udføre arbejde på undervognen eller chassiset på. Der er dog nogle få ting,…
Læs mere
De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
Et værksted i hjemmet kan bruges til grundlæggende vedligeholdelse og servicering af køretøjer. Det sparer dig for lange ture til mekanikeren og kan potentielt spare dig for mange penge. Det kan være en fordel at have et værksted eller en…
Læs mere
Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
Lambdasonden måler iltindholdet i udstødningsgassen og sikrer, at motoren får en optimal blanding af luft og brændstof. Hvis lambdasonden er defekt, viser der sig ofte symptomer som øget brændstofforbrug eller dårlig motorydelse. I vores vejledning kan du finde ud af…
Læs mere
Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
Drivakslen er en af de vigtigste dele af drivemekanismen i moderne køretøjer, fordi komponenterne overfører motorens kraft til hjulene under kørsel. Drivakslen er udsat for de største belastninger under bilen i området omkring chassiset. Det er derfor ikke overraskende, at…
Læs mere
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!