De mest almindelige årsager til en defekt elbil
Indhold
En elbil har færre dele end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor. Men går elbiler overhovedet i stykker og går de egentlig i stykker sjældnere? Slet ikke, for elbiler er også tilbøjelige til at gå i stykker. Allgemeiner Deutscher Automobilclub, forkortet ADAC, offentliggjorde for nylig sin skadesstatistik for år 2022, hvor man for første gang sammenlignede forbrændingsmotorer og rene elbiler. Vi viser dig de mest almindelige årsager til nedbrud i elbiler.
Motor og elektronik
En eller flere elmotorer sørger for elbilens hurtige fremdrift. Drivmotorerne er normalt installeret direkte i området omkring for- og bagakslen som en kompakt enhed. Drivmotoren styres af motorelektronikken, som normalt er udformet som en separat styreenhed.
Elmotor og højspændingssystem hyppig årsag til nedbrud
Ifølge statistikkerne er defekter i motoren, motorstyringen og højspændingssystemet blandt de fem hyppigste årsager til nedbrud i elbiler. Både drivmotoren og elektronikken kan bryde sammen og dermed være årsag til et nedbrud i elbilen. Køretøjet stopper så uventet eller kan ikke længere sættes i gang.
Alle komponenter såsom motorens styreenheder, gaspedalens styringsteknologi eller selve motoren kan udskiftes efter en fejl, og de kan også fås brugt. De kompakte drivenheder kan relativt nemt udskiftes med en intakt enhed. Arbejde på højspændingssystemet må kun udføres af autoriserede specialister.
Kølesystem defekt på elbil
Ligesom biler med forbrændingsmotorer har elbiler også et kølesystem. Dette system overtager den termiske styring af de installerede komponenter, dvs. at det sikrer de rette temperaturer. Elbilens drivbatterier eller den installerede elmotor kan køles på denne måde, hvis det er nødvendigt.
Ingen køling i tilfælde af fejl i kølesystemet
Hvis dele af kølesystemet i elbilen svigter, kan de installerede systemer ikke længere holdes på den korrekte temperatur. Under visse omstændigheder kan elbilen ikke længere bruges. Fejlen kan give sig udslag i tilsvarende fejlmeddelelser, sjældnere kan komponenter blive overophedede. En lækage af kølevæske fra kølesystemet kan også indikere en defekt komponent.
En eller flere kølevæskepumper er installeret som komponenter i elbilens kølesystem, og det samme er en eller flere radiatorer med elektriske blæsere. Slanger, ledninger, sensorer og nogle gange ventiler er også en del af kølesystemet. Udskiftning af den defekte komponent gør hurtigt elbilen klar igen. Alle dele kan udskiftes, hvis de er defekte, og de kan også byttes til brugte komponenter.
Låsesystemet virker ikke
Interessant nok viser statistikker, at låsesystemet i elbiler oftere bryder sammen end i biler med forbrændingsmotorer. Det kan skyldes, at nøglefri adgangssystemer med elektronisk låsning oftere er installeret i elbiler. Hvis komponenter i låsesystemet er defekte, kan bilen nogle gange ikke længere låses op eller startes.
Alle komponenter i låsesystemet til elbiler, såsom aktuatorer og kontrolelementer, kan udskiftes. På den måde afhjælpes defekten hurtigt. Brugte dele i god stand kan også installeres. Nøglefri adgangssystemer skal muligvis omkodes af producenten eller et værksted efter en defekt.
Hjulophæng og affjedring
Defekte komponenter i chassiset bliver ofte bemærket under den tekniske inspektion af elbiler. Men defekter i hjulophænget eller affjedringen opstår nogle gange pludseligt og fører dermed til et nedbrud med elbilen. En pludselig defekt kan f.eks. opstå, hvis komponenten går i stykker.
Høj bilvægt muligvis årsagen
Eksperter antager, at den højere nedbrudsrate for elbiler på affjedringsområdet hænger sammen med bilernes højere vægt. Defekter i hjulophænget eller affjedringen giver sig nogle gange udslag i usædvanlige slibelyde eller et tab af affjedringskomfort. Af og til viser det sig, at elbilens affjedring er lavere i den ene side.
Nogle modeller af elbiler har svagheder i forakselophænget, hvor især komponenter som bærearme kan være udsatte for defekter. Fjedre og støddæmpere kan også være defekte. Det anbefales ikke at køre videre med en defekt affjedringsdel. I stedet bør delen udskiftes med en ny eller en god brugt bildel.
Defekt styring i elbilen
Styresystemet i en elbil kan blive udsat for for tidligt slid og defekter under kørslen. Det kan f.eks. give sig udslag i usædvanlig styreadfærd. Årsagen kan være den samme som for affjedringen. Elbilens høje vægt lægger pres på styretøjets komponenter. I nogle specifikke modeller af elbiler udsættes trækstængerne f.eks. for øget slid og er særligt udsatte for defekter og svigt.
Mekaniske eller elektriske defekter i styresystemet
Elbiler bruger ofte elektriske servostyringssystemer, hvor styrebevægelsen understøttes af elektriske motorer. Fejlen i elbilers styretøj kan derfor både være af elektronisk og mekanisk eller elektromekanisk karakter. I fremtiden vil der endda slet ikke være nogen direkte kontakt mellem rattet og styretøjets mekanik i elbiler, da producenterne i stigende grad satser på fuldt elektriske styresystemer uden.
Indtil der opstår styring uden ratstamme i en elbil, kan de samme komponenter svigte som i en forbrændingsmotor. Det kan være styretøjet, kardanleddet eller defekte trækstangsender. Beskadigede styretøjskomponenter skal altid udskiftes med det samme i en elbil; hvis styretøjet er defekt, må bilen ikke længere bevæges. Mange komponenter til styretøjet på elbiler kan også købes billigt som gode brugte bildele.
Problemer med lavspændingssystemet
Hvad selv elbilister ofte ikke er klar over, er, at elbiler ligesom forbrændingsmotorer har et lavspændingssystem, dvs. et indbygget netværk med 12 volt jævnstrøm. Det eksisterer som et andet netværk ved siden af højspændingssystemet med højspændingsbatteriet og det elektriske drev. Hvad mange mennesker heller ikke ved: Elbilen kan ikke bruges uden et fungerende lavspændingsnetværk.
Defekt indbygget batteri er den hyppigste årsag til nedbrud
Det var overraskende, at en defekt i lavspændingsbatteriet viste sig at være den hyppigste årsag til nedbrud i elbiler ifølge ADAC’s nedbrudsstatistik. Batteriet til lavspændingssystemet svarer til startbatteriet i biler med forbrændingsmotorer. Nogle modeller har et blybatteri, mens nogle producenter også bruger et lithium-ion-batteri.
Hvis lavspændingssystemet har svigtet, f.eks. på grund af lav batterispænding, er der intet, der virker i elbilen. Bilen kan ofte ikke længere låses op, og ladestikket kan heller ikke længere låses op. Højspændingssystemet og dermed drevet kan som regel heller ikke aktiveres. Det hjælper ofte at udskifte lavspændingsbatteriet med et nyt eller en meget god brugt del.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!