Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen

Servostyringspumpen er en af de vigtigste komponenter i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er der undertiden ikke længere mulighed for at få hjælp til styringen. Men der kan også opstå andre problemer, hvis komponenten svigter. Vores vejledning om servostyringspumpen besvarer mange spørgsmål og viser, hvilke symptomer og hvad der er årsag til en defekt.

Læs mere: Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?

Funktion af servopumpe og servostyring

Servostyring gør det meget lettere at køre bil. Det er derfor, at næsten alle moderne køretøjer i dag har servostyring. Den moderne servostyring kommer så at sige ind under armene på bilens fører og letter styringen. For at gøre dette forstærker styreapparatet styringskraften afhængigt af, hvordan føreren drejer rattet.

Hydraulisk eller elektrisk styretøj

Afhængigt af køretøjsmodel og styresystem kan servostyring være en hydraulisk eller elektrisk komponent. Den mest moderne er uden tvivl den elektriske servostyring, hvor elmotorer bestemmer styretøjets bevægelser.

Hydraulisk styring er standard

Der er dog stadig monteret et hydraulisk servostyringssystem i de fleste køretøjer i dag. Her sørger et hydraulisk system med hydraulikolie og en pumpe for den nødvendige styringshjælp. Denne såkaldte servostyringspumpe, eller blot servopumpe, drives enten af kileremmen eller elektrisk, afhængigt af bilmodellen. Den giver det nødvendige tryk.

Typiske symptomer på en defekt servopumpe

Der er ofte en række typiske symptomer, der opstår i forbindelse med en defekt servostyringspumpe. Hvis pumpen ikke fungerer korrekt, vil servostyringen heller ikke længere fungere korrekt. Føreren skal ofte bruge mere kraft for at styre, hvis servostyringspumpen er gået i stykker.

Andre symptomer på defekte pumper

Defekte servopumper er dog ikke altid årsag til fuldstændigt svigt af styresystemer. Nogle gange viser fejlfunktionen sig også ved symptomer som f.eks. en ændret styreadfærd eller et styreapparat, der føles trægt. Der kan også forekomme usædvanlige lyde ved betjening af køretøjet, f.eks. slibelyd eller en brummende lyd ved betjening af styretøjet.

Hvis der løber servoolie ud

Nogle gange kan symptomer som f.eks. tydelig lækage af servoolie også være tegn på en defekt servopumpe. Dette kan ske på grund af slitage eller også på grund af hærdede pakninger på pumpeenheden. I dette tilfælde vil servopumpen også være defekt. Et konstant fald i niveauet af hydraulikolie eller skum i ekspansionsbeholderen kan også være tegn på en defekt.

Overblik over symptomer på en pumpedefekt:

  • Styringsadfærd i vejkurver er ændret
  • Behov for øget styringsindsats
  • Olielækager fra servopumpen
  • Servo-olieniveauet falder
  • Slibende lyde fra motorrummet
  • Lyde som brummen ved styring
  • Skumdannelse i beholderen til servoolie
  • Fejlmeddelelse i den indbyggede computer

Andre fejl fører også til svigt i styretøjsassistentsystemet

Selve servopumpen er dog ikke altid defekt. Især med elektriske servopumper opstår der undertiden et problem på grund af korroderede forbindelser. Dette afbryder strømmen, så pumpen ikke kan opbygge tryk, og servoen virker ikke. Derfor bør der foretages en grundig diagnose, før reparationen udføres på værkstedet.

Almindelige årsager til defekte servopumper

Der er forskellige mulige årsager til en defekt i servopumpen. F.eks. er servopumper konstant i drift under hver biltur og udsættes derfor for et vist slid. Det er derfor især i ældre biler at pumpen svigter.

Olielækage og belastning af servopumpen

Servopumpen kan blive beskadiget af manglende vedligeholdelse, hvis der f.eks. ikke er blevet fyldt servoolie på. I ældre modeller skyldes olietabet ofte selve pumpen. Her kan pakningerne hærde, hvilket fører til udsivning af servoolie. Eksterne påvirkninger som mekanisk belastning eller rust forårsaget af vinter og fugtigt vejr reducerer også levetiden.

Oversigt over årsager til defekt af servopumpen:

  • Slid og slitage på ældre køretøjer
  • Belastet når pumpen er i drift
  • Servoolie blev ikke genopfyldt
  • Ældning af forseglingskomponenter
  • Skader som følge af ydre påvirkninger

Udskiftning af servopumpen

Hvis servostyringspumpen er i stykker, er den eneste løsning normalt at udskifte den med en passende reservedel. Dette er den eneste måde at sikre, at servostyringssystemet fungerer pålideligt i fremtiden. Hvis du fortsætter med at køre med den defekte komponent, kan problemet forværres. Styretøjsassistancen kan også pludselig svigte, hvilket ikke er ufarligt afhængigt af kørselssituationen.

Ombytning til en reservedel i stedet for reparation

De fleste moderne servopumper kan ikke repareres, så det er uundgåeligt at udskifte dem med en passende ny eller brugt del. Da en servopumpe ikke er alt for dyr, vil det derfor sjældent kunne betale sig at reparere komponenten.

Arbejdet med styringen er et professionelt anliggende

Alle dele af styresystemet, f.eks. styretøjet eller servostyringspumpen, er blandt de sikkerhedsrelevante komponenter i bilen. For at kunne udskifte komponenterne kræves der undertiden specialviden. Bilmekanikere med den rette ekspertise skifter nogle gange selv servostyringspumpen, ellers er et værksted den rette kontakt til udskiftningen.

Udskiftning af servopumpen i 6 trin

Dygtige bilmekanikere udskifter gerne selv servopumpen. I tilfælde af elektriske pumper til servoerne er det nogle gange kun de hydrauliske ledninger og de elektriske forbindelser, der skal udskiftes. På den anden side kan udskiftningen af en mekanisk drevet pumpe via kileremmen være mere omfattende. Den nøjagtige procedure for udskiftning af servopumpen kan variere afhængigt af bilmodellen.

Udskift defekt servopumpe

  1. Forbered dig på at skifte pumpen: For at kunne reparere servostyringen skal der foretages nogle forberedelser på forhånd. Som regel skal nogle beklædningsdele i motorrummet eller andre komponenter fjernes for at få adgang til servostyringspumpen. Afhængigt af køretøjsmodellen og pumpens placering skal kofangeren eller et af forhjulene fjernes.
  2. Afmonter kileremmen og forbindelserne: Som en del af servostyringssystemet drives servostyringspumpen af kileremmen i mange bilmodeller. Derfor skal remmen slækkes, før servostyringspumpen fjernes. Dette gøres på forskellige måder afhængigt af modellen. Tilslutningerne til servoolien skal også afmonteres eller afmonteres fra pumpeenheden. Eventuel udflydende olie skal opsamles i en egnet beholder og efter angivne forskrifter.
  3. Fjernelse af den defekte servopumpe: Når kileremmen og forbindelserne er blevet fjernet, kan servopumpen fjernes. Som regel skal forskellige skruer løsnes før demontering. Servopumpen kan derefter fjernes fra motorrummet.
  4. Saml komponenterne til den nye servopumpe: Afhængigt af pumpeenhedens konstruktion og omfanget af de leverede dele skal nogle komponenter overføres fra den gamle komponent til den intakte udskiftningsdel. Dette er normalt remskiverne, som sikrer forbindelsen til kileremmen. Remskiven skal afmonteres fra den defekte pumpeenhed og derefter monteres på den nye pumpe.
  5. Montering af servostyringspumpen: Når servostyringspumpen er færdig, kan den monteres i bilen. Dette gøres ved at montere enheden på den planlagte plads og tilslutte ledningerne. Nogle gange er det en god idé at bruge nye skruer til dette. Når kileremmen er slækket, kan den også udskiftes med en ny, hvis det er nødvendigt. Remmen monteres og spændes omhyggeligt, efter at servopumpen er blevet monteret.
  6. Fuldføre reparationen: For at afslutte reparationen fyldes servostyringssystemet med ny servoolie og afblæses. Den nye pumpeenhed kan derefter testes for funktion, og der kan foretages en prøvekørsel for at vurdere styretøjets effekt. Niveauet for hydraulikolien skal efterfølgende kontrolleres igen.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer

Reparationer og ændringer af bilen kan være sjove at lave selv og ofte kan de spare dig for høje reparationsomkostninger til værkstedet. Men det er ikke altid, at alt går glat, når bilen skal repareres, og nogle uheld kan koste…
Læs mere

Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtningsdyser

Indsprøjtningsdysen er en af de vigtigste komponenter i moderne indsprøjtningssystemer. Tidligere havde motorerne stadig en karburator eller en indsugningsmanifoldindsprøjtning, som sørgede for en antændelig blanding af luft og brændstof. I moderne forbrændingsmotorer med brændstofindsprøjtning indsprøjtes brændstoffet derimod direkte ind i…
Læs mere

Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den

For at forhindre, at forbrændingsmotoren i bilen overopheder, er det nødvendigt med konstant køling. Vandpumpen sikrer et konstant flow i kølesystemet og en lav temperatur i motoren. Kølevandspumpen kan dog blive defekt, især hvis bilen har et højt kilometertal. I…
Læs mere

Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter

Bilens undervogn har til opgave at sikre, at køretøjet altid er i sikker kontakt med vejen. Samtidig sikrer den komfort under kørslen ved at kompensere for ujævnheder på vejen og dæmpe uønskede vibrationer. Talrige komponenter arbejder sammen med hjulophænget, for…
Læs mere

Mest læste guides