Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Kølesystemets funktion – det er sådan, varmen ledes bort fra motoren
2. Motorkøling i forskellige kørselssituationer
3. Luftkøling kontra vandkøling
4. Oversigt over vigtige komponenter til motorkøling
Forbrændingsmotorer genererer ikke kun energi i form af drivkraft under drift, men også en masse varme. Denne skal afledes ved køling, så motorens komponenter ikke beskadiges af overophedning. Desuden gør kølesystemet det muligt for motoren at fungere inden for det optimale temperaturområde og dermed sikre lave emissioner. Du kan finde alle vigtige oplysninger om motorkøling her.
For at sikre effektiv køling er alle moderne forbrændingsmotorer udstyret med et kølesystem til motoren for at sikre effektiv køling. Dette er næsten altid et vandkølesystem. Kølevandet ledes via fine kanaler gennem motorblokken og cylinderhovedet for at føre varmen væk fra motoren og sænke motortemperaturen. Når kølevæsken i køleren er afkølet, ledes den tilbage til motoren.
Bilens kølesystem fungerer forskelligt afhængigt af kørselssituationen og tilpasser kølekapaciteten i overensstemmelse hermed. Det gør det muligt altid at køre motoren ved den optimale driftstemperatur. Ved hurtig kørsel på landeveje eller på motorvejen kommer der meget luft ind i køleren foran i bilen. Nogle gange er denne luftstrøm allerede tilstrækkelig til at kunne aflede varmen.
Hvis køretøjet derimod sidder fast i en trafikprop eller i stop-and-go-trafik, sikrer en ekstra ventilator, at der kan strømme nok luft gennem køleren. Det samme gælder, når der skal afledes en særlig stor mængde varme fra motoren. Det kan f.eks. være tilfældet om sommeren, når temperaturen stiger udenfor. Motortemperaturen kan også stige usædvanligt meget, når man kører op ad bakke.
Hvis temperaturen uden for køretøjet derimod er særlig lav, f.eks. om vinteren, bruges ventilatoren ikke. Kølekredsløbet til køleren aktiveres også først, når motoren har nået sin driftstemperatur. Hvis motoren uventet overophedes, kan det være nyttigt at tænde for varmen i bilen og åbne vinduerne. På den måde afgives yderligere varme via varmeveksleren i varmelegemet.
Ud over motorkøling ved hjælp af et kølekredsløb kan køling også ske ved hjælp af luft. Den mest kendte bil med luftkøling er nok Volkswagen Beetle. Porsche fortsatte også med at bruge denne type motorkøling i lang tid med 911-modellen. Køling ved hjælp af luftstrøm har flere fordele i forhold til motorkøling med kølemiddel. Blandt andet er der behov for betydeligt færre komponenter end ved væskekøling.
I køretøjer med luftkøling suges den omgivende luft ind af en mekanisk drevet køleblæser og ledes hen over de motorkomponenter, der skal køles. For at muliggøre en bedre varmeoverførsel er motorhuse, cylindre eller cylinderhoveder forsynet med køleribber.
Væsentlige komponenter i vandkølesystemet som f.eks. radiator, vandpumpe og radiatorslanger er udeladt i luftkølede motorer. Derfor kan disse komponenter ikke blive slidt eller gå i stykker. Da der ikke er noget kølevand, kan vandet heller ikke fryse. Luftkøling er dog mindre effektiv end motorkøling ved hjælp af kølevæske. Motorer med lave emissioner kan derfor kun realiseres med væskekøling.
Hvis der er problemer med motorkøling, er det næsten altid defekte komponenter, der er årsagen. Ofte er der en utæthed i kølesystemet, hvorfra kølevæske undslipper. Kølerens slanger, selve køleren eller vandpumpen kan være utætte. Resultatet er et utilstrækkeligt kølevæskeniveau.
Hvis kølevandstemperaturen stiger kraftigt, kan det skyldes en defekt termostat eller en defekt radiatorventilator. Hvis motoren er længe om at nå driftstemperaturen, kan termostaten sidde fast. En defekt cylinderhovedpakning kan også være skyld i tab af kølevand, hvis vandet trænger ind i forbrændingsrummet.
Mange dele af motorens kølesystem, f.eks. køleren, blæseren, ekspansionsbeholderen eller køleslangerne, er lette at udskifte. For vandpumpen afhænger indsatsen af monteringsposition og kørsel. Det er vigtigt at tømme kølekredsløbet efter udskiftning af dele og at fylde kølevæske på i overensstemmelse hermed. Originale komponenter er særligt egnede og kan nemt udvælges og købes brugt hos Autoparts24.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901