Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
Indhold
1. Sådan fungerer fartpiloten i bilen
2. Fartpiloten er defekt – her er årsagerne
Fartpiloten er et populært køreassistentsystem, der hjælper bilen med automatisk at holde en indstillet hastighed. Afhængigt af producenten kaldes systemet fartpilot eller tempostat. Assistentsystemet aflaster føreren i trafikken og er et af de mest anvendte systemer i biler. Find ud af alt, hvad du behøver at vide om fartpilot i din bil. Og hvordan du selv kan genkende defekte dele og udskifte dem.
Sådan fungerer fartpiloten i bilen
Fartpilot har været installeret i biler som et køreassistentsystem siden 1960’erne. Systemet, også kendt som fartpilot eller cruise control, gør det muligt at holde en bestemt hastighed. For at gøre dette, behøver føreren ikke at holde foden på speederen; i stedet styrer fartpiloten hastigheden helt automatisk. En integreret hastighedsbegrænser giver også føreren mulighed for at indstille den maksimale hastighed. Det øger kørekomforten betydeligt for føreren, især ved kørsel på motorvej.
Føreren bestemmer hastigheden
Fartpiloten aktiveres og indstilles som ønsket af føreren selv. Afhængigt af bilen aktiveres fartpiloten via et håndtag på ratstammen eller ved at trykke på en knap på rattet. Derudover kan den maksimale hastighed vælges via hastighedsbegrænseren. Den maksimale afstand til den forankørende bil kan også indstilles. Hvis føreren trykker på en regulerende kontakt eller træder på speederen, koblingen eller bremsen, deaktiveres fartpiloten.
Adaptiv fartpilot regulerer afstanden
Allerede for et par årtier siden blev fartpiloten som køreassistentsystem udvidet med en praktisk funktion. Via sensorer foran på bilen måler systemerne afstanden til den forankørende bil og tilpasser hastigheden derefter. Systemet, der er kendt som adaptiv fartpilot, øger komforten i stop-and-go-trafik. Det reducerer også førerens arbejdsbyrde mærkbart på motorvejen.
Fartpiloten er defekt – her er årsagerne
En fartpilot består af et komplekst system af forskellige komponenter. Hvis en af komponenterne er defekt eller beskadiget, fungerer fartpiloten ikke længere efter hensigten eller svigter helt. Årsagerne til defekten kan være mange. Derudover gør det en forskel, om fartpiloten styres elektronisk, eller om fartpiloten har en mekanisk eller pneumatisk styring.
Almindelige årsager til defekte fartpiloter:
- Fartpilotens styreenhed er defekt
- Defekt i dele af vakuumsystemet
- Kontakt eller kabel er beskadiget
- Servomotor til fart pilot er defekt
- Sensor er beskadiget eller snavset
Fartpilot med elektronisk regulering
Moderne biler har et fartpilotsystem, der er fuldt elektronisk styret. Systemet bruger eksisterende komponenter som f.eks. den elektroniske speederpedal eller sensorer, der er installeret i bilen. Alle data kombineres og videresendes i fartpilotens styreenhed. Med denne type system kan en defekt styreenhed eller defekte sensorer ofte være årsagen til fejl i systemet. Defekte kabler og kontakter kan også få systemet til at svigte.
Mekanisk eller pneumatisk fartpilot
Ældre køretøjer har ofte en fartpilot, der enten er mekanisk eller pneumatisk i sin funktion. Med denne type fartpilot kan årsagerne til fejl være mange: En defekt servomotor eller utætte slanger er også mulige årsager til fejl i ældre fartpilotsystemer. Som ved den elektroniske version er der også her, afhængigt af bilmodellen, installeret en styreenhed, som også kan svigte.
Defekt fartpilot – disse symptomer opstår
Det vil ofte være typiske symptomer der opstår, når fartpiloten er defekt. For eksempel holdes den ønskede hastighed ofte ikke, hvis fartpiloten er defekt. Så snart føreren letter foden fra speederen, reduceres hastigheden på trods af, at fartpiloten er aktiveret. Der kan også opstå andre symptomer, hvis førerassistentsystemet er defekt.
Symptomer på en defekt fartpilot:
- Hastigheden opretholdes ikke
- Hastighedsbegrænseren virker ikke
- Fartpiloten kan ikke aktiveres
- Hastigheden varierer på trods af fartpiloten
- Justering af hastighed forbliver slået fra
Andre tegn på defekt fartpilot
En defekt i fartpiloten viser sig ofte ved, at systemet ikke længere kan aktiveres. Selvom føreren trykker på knappen på rattet eller håndtaget på ratstammen, aktiveres fartpiloten ikke. Hvis fartpiloten er defekt, kan hastighedsbegrænseren svigte, hvilket betyder, at hastighedsbegrænsningen ikke længere kan aktiveres, og at den maksimale hastighed ikke kan indstilles. Nogle gange svinger hastigheden tilmed, når fartpiloten er defekt.
Reparation eller udskiftning med passende reservedele
En defekt fartpilot reducerer kørekomforten betydeligt. Det er derfor tilrådeligt at reparere fartpiloten så hurtigt som muligt, hvis den er defekt. Reservedele til fartpiloter kan nemt fås brugt og er som regel nemme at udskifte.
Styreenhed og ledninger
En almindelig årsag til fejl i fartpiloten er en defekt styreenhed. Da styreenheden som regel ikke er let at reparere, er det bedst at udskifte den med en reservedel. En brugt fartpilot er som regel billigere end at få den repareret af en specialist. Når man har løsnet et par stik og skruer, kan den defekte del nemt udskiftes med reservedelen. Ledningerne bør også kontrolleres på forhånd.
Fartpilot med mekanisk system eller vakuumsystem
I biler der har en fartpilot med mekanisk styring, er det ofte komponenter som servomotoren eller dens mekaniske kobling, der er defekte. Hvis fartpiloten styres af vakuum, er det ofte utætte vakuumslanger, der er skyld i fejlen i ældre biler. Defekte vakuumventiler er også en mulig årsag. Den elektriske motor til styringen kan som regel nemt udskiftes. Det samme gælder for komponenterne i vakuumsystemet.
Kontakt til fartpilot eller ratstammehåndtag
Hvis fartpiloten ikke kan aktiveres, er årsagen ofte en defekt kontakt eller et knækket ratstammehåndtag. En kontakt på rattet eller håndtaget på ratstammen kan dog udskiftes, men indsatsen varierer afhængigt af bilmodellen. Nogle gange skal dele af ratstammens dæksel fjernes, eller ratdækslet skal skilles ad. Derefter kan kontakterne udskiftes relativt nemt.
Eftermontering af fartpilot i bilen
Hvis fartpiloten ikke er installeret i bilen, er der ofte et ønske om at eftermontere dette førerassistentsystem. Eftermontering er generelt muligt og gennemførligt. Det er en fordel, hvis det pågældende køretøj blev tilbudt med fartpilot. I så fald skal man kun købe og installere de dele, der passer til fartpiloten. Eftermontering er især billig, hvis der anvendes brugte dele.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!