Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
Forbrændingsmotorer kræver en pålidelig brændstofforsyning for at fungere. For at sikre dette arbejder adskillige brændstofforsyningskomponenter tæt sammen. Find nu ud af, hvordan brændstoffet kommer fra bilens tank til cylinderen. Læs også alt om de enkelte komponenter i brændstofsystemet og brændstofindsprøjtningen.
Sådan kommer brændstoffet fra tanken til cylinderen
Brændstoffets vej fra tanken til cylinderen er let at følge. Afvigelser er dog mulige afhængigt af bilmodellen og det installerede brændstofsystem. I en moderne forbrændingsmotor med direkte indsprøjtning tager brændstoffet følgende rute:
- Brændstoffet pumpes ud af brændstoftanken af brændstofpumpen. Brændstoffet passerer derefter gennem brændstoffilteret, hvor det filtreres. Derfra transporteres brændstoffet videre gennem en brændstofledning til højtrykspumpen.
- Højtrykspumpen eller indsprøjtningspumpen sætter brændstoffet under tryk. Herfra ledes en vis mængde brændstof til brændstoffordeleren eller højtryksrailen. Overskydende brændstof strømmer tilbage til tanken via en returledning.
- Brændstoffordeleren lagrer brændstoffet under tryk og gør det tilgængeligt til indsprøjtning. Efter behov sprøjtes brændstoffet så ind i cylinderens forbrændingskammer via en indsprøjtningsdyse. Indsprøjtningen og timingen styres af motorens styreenhed.
Komponenterne i brændstofsystemet
Bilens brændstofsystem består af en lang række komponenter. Hver komponent har en specifik opgave. Vi har samlet de enkelte komponenter i moderne bilers brændstofsystem til dig her.
Brændstoftank
Bilens brændstoftank indeholder det nødvendige brændstof, f.eks. diesel eller benzin. Afhængigt af modellen er tanken lavet af metal eller, i moderne køretøjer, for det meste af plast. I biler er tanken ofte placeret under køretøjet eller ved bagsædet. Brændstoftanken har de nødvendige tilslutninger til sprøjtetilførsel, tankmåling og sprøjteudsugning.
Tankrem
Tankremmen eller flere tankremme bruges til at fastgøre brændstoftanken under køretøjet. Det er som regel fleksible metalbånd eller metalstrimler, der omslutter køretøjets brændstoftank tæt. Tankstropperne forbindes med karosseriet ved hjælp af en skrueforbindelse. Nogle producenter bruger formede metalbeslag som tankstropper.
Tankdæksel
Et tankdæksel sørger for, at påfyldningsstudsen eller påfyldningsåbningen er forsvarligt lukket. Tankdækslet forhindrer bl.a., at der løber brændstof ud af tanken. Ofte er tankdækslet låsbart for at forhindre tyveri af brændstof. Mange modeller har en udluftning integreret i dækslet for at udligne trykket i tanken.
Brændstofpåfyldningsklappen
Tankklappen skjuler påfyldningsstudsen eller påfyldningsåbningen med tankdækslet. Da klappen er tilpasset karrosseriets form og malet, så den passer til, er resultatet et forbedret udseende, så man næsten ikke ser tankklappen. Desuden beskytter tankklappen påfyldningsstudsen mod snavs eller uautoriseret adgang. Afhængigt af modellen er tankklappen lavet af metal eller plast.
Påfyldningsstuds
Påfyldningsstudsen gør det nemt at fylde brændstof på bilen udefra. Påfyldningsstudsen udgør forbindelsen mellem påfyldningsåbningen og tanken. Det er som regel et plast- eller metalrør, som brændstoffet strømmer igennem under påfyldningen. Afhængigt af bilmodellen kan der være integreret en udluftningsledning i påfyldningsstudsen.
Tanksensor
En tanksensor måler niveauet i brændstoftanken og overfører informationen elektronisk. Tanksensoren har som regel en flyder, der følger brændstofniveauet i tanken. Afhængigt af flyderens position bevæges en mekanisme, som ændrer en variabel elektrisk modstand.
Brændstofmåler
Brændstofmåleren eller tankmåleren viser, hvor meget brændstof der er tilbage i brændstoftanken. For at gøre dette, bruger komponenten de oplysninger om brændstofniveauet, som tanksensoren giver. Brændstofmåleren er normalt integreret i førerens synsfelt i instrumentbrættet eller kombiinstrumentet. Afhængigt af modellen er den udformet som et digitalt display eller analogt med en viser.
Brændstofpumpe
Brændstofpumpen leverer brændstof fra tanken til motoren. I moderne biler fungerer brændstofpumpen udelukkende som en forspændingspumpe. En anden pumpe, en højtrykspumpe, er ansvarlig for at sprøjte brændstoffet ind i motoren. Brændstofpumper opdeles i benzinpumper og dieselpumper, som er forskellige i design.
Brændstofledning
Brændstofledninger sikrer en pålidelig transport af benzin eller diesel i køretøjet. En sådan brændstofledning forbinder f.eks. tanken bag på køretøjet med motorrummet. De forskellige komponenter i brændstofsystemet er også forbundet med brændstofledninger. Ledningerne er lavet af metal eller plast.
Brændstoffilter
Et brændstoffilter sørger for, at smudspartikler og andre unødige partikler filtreres ud af brændstoffet. Det forebygger effektivt skader på motoren eller dele af brændstofsystemet. Brændstoffiltre er placeret i motorrummet eller under bilen. Filtre til diesel adskiller sig fra brændstoffiltre til benzin.
Brændstoftilførselsenhed
En brændstoftilførselsenhed er monteret direkte i bilens tank og kombinerer forskellige komponenter til én komponent. Afhængigt af modellen er det f.eks. brændstofpumpen, tanksensoren, eller komponenter som et filter eller en reguleringsventil. Brændstoftilførselsenheden kaldes også et brændstoftilførselsmodul.
Motorens indsprøjtningssystem
Indsprøjtningssystemet er ansvarligt for at sprøjte brændstof ind i forbrændingskamrene. Det kaldes også indsprøjtning eller indsprøjtningssystem. Moderne brændstofindsprøjtning gør det muligt at udnytte brændstoffet optimalt og samtidig holde udstødningsemissionerne nede. Indsprøjtningssystemet består af forskellige komponenter.
Højtrykspumpe
En højtrykspumpe er en del af ethvert moderne brændstofsystem med direkte indsprøjtning. Her sættes brændstoffet under højt tryk af pumpen og sprøjtes derefter ind. Højtryksbrændstofpumper bruges i både diesel- og benzinmotorer med direkte indsprøjtning. En forspændingspumpe forsyner højtrykspumpen med brændstof.
Indsprøjtningsdyse
Indsprøjtningsdysen sprøjter den korrekte mængde brændstof ind i cylinderen. I benzinmotorer kaldes komponenten en indsprøjtningsventil, i dieselmotorer kaldes den en injektor. Moderne motorer har en separat indsprøjtningsdyse til hver cylinder. Brændstoffet forstøves fint via indsprøjtningsdysen og kan derefter antændes optimalt i forbrændingskammeret.
Motorens styreenhed
Motorens styreenhed regulerer de komplekse processer med indsprøjtning og tænding. Elektronikken styrer bl.a. indsprøjtningsventilerne. Baseret på forskellige sensorværdier bestemmer motorstyringen det korrekte tidspunkt for brændstofindsprøjtningen samt indsprøjtningsmængden. Det giver den bedst mulige forbrænding.
Mest læste guides
- Indsprøjtningssystemet i bilen forklaret enkelt - indsprøjtningssystemets dele o...
- Vedligeholdelse og reparation af elbiler: Hvad kan dit normale værksted gøre?
- Øget ydelse gennem chiptuning: fordele, risici og tips
- Guide: Computersystemer og software i din bil
- Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
- Hybridbiler: Hvordan fungerer en hybridbil?
- Hvad er et solid state-batteri til elbiler?
- Alt om motorsensorer: fra forbrændingsmotorer til elbiler
- Forøg rækkevidden på en elbil: Sådan kommer alle elbiler længere
- Elbilens batterilevetid: Sådan forlænger du batteriets levetid
- Hvad er kompressionen i en bilmotor?
- Dette er slagvolumen for en bilmotor
- Forbrændingsmotorens ventiler: funktion, defekter og reparation
- Forbrændingsmotorens kernekomponenter - dele og funktioner
- Motorsmøring i biler: komponenter, funktion og defekter
- Miljøpåvirkningen ved fremstilling af nye bildele
- Alt om forureningsklasser og deres rolle i miljøbeskyttelsen
- Overhaling af motor: Hvad er motorreparation, og hvor meget koster det?
- OEM-produktion af bildele: de vigtigste komponenter i sektoren
- Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi
- Bilens styretøj - opbygning og funktion
- Bilens bremsesystem - opbygning, dele og funktion.
- Motortyper i biler: V-motor, rækkemotor og boxermotor forklaret
- Hvordan skelner man mellem OEM-dele, eftermarkedsdele og forfalskede bildele
- EPC-indikatorlampen er tændt eller blinker: Hvad skal jeg gøre?
- Hovedbremsecylinder: funktion, fejlfinding og reparation
- OEM-bildele til hybrid- og elbiler
- Brugte youngtimer- og klassiske bildele - de bedste tips.
- Fartpilot: Funktion og reparation af fartpiloten i bilen
- Udstødningssystem: Alt hvad du behøver at vide om udstødningssystemets dele og ...
- Låsesystem: sikker og pålidelig låsning af bilen
- Motorens luftindtagssystem - dele, funktion og udskiftning
- Er bremsekaliberen defekt? Sådan udskifter du den selv
- Brændstofsystem: dele af brændstoftilførslen fra tanken til cylinderen.
- Aircondition: funktion og komponenter i din bils airconditionanlæg
- Koblingen: Opbygning og funktion forklaret helt enkelt
- Opdagelse og udskiftning af en defekt brændstofpumpe
- Overrasket? Så mange pumper er der i din bil
- De mest almindelige årsager til en defekt elbil
- De 6 vigtigste sikkerhedskomponenter i din bil
- Identificer og reparer en defekt starter på et øjeblik
- 5 almindelige chassisproblemer, og hvordan du løser dem
- 10 ukendte bildele, som mange bilister ikke kender til
- Guide: Her er 7 gode råd, når din bil skal være klar til sommeren
- Motorkøling: funktion og vigtige komponenter i kølesystemet
- Forskelle mellem benzin- og dieselmotorer
- Firehjulstræk: Sådan fungerer mekanikken og komponenterne i firehjulstræk
- Motorstyringsenhed bil: Alt om komponenter og funktion
- Defekt motorstyringsenhed: årsager, symptomer og reparation
- HK vs. drejningsmoment: Hvad er forskellen mellem effekt og drejningsmoment?
- Grundlæggende om EL-motorer: Hvordan de er bygget, hvordan de fungerer og adskill...
- Brugte dele til elbiler: Hvad du skal holde øje med
- Betydningen af bilens stelnummer, når du køber brugte bildele
- ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning
- Indsprøjtningsdyse defekt? Diagnostik, rengøring og udskiftning af indsprøjtnin...
- Karosseriet: oversigt over og funktion af alle ophængskomponenter
- Defekt generator? Her er symptomer og årsager til fejl på generatoren
- Defekt kompressor til klimaanlæg ? Hvad er symptomerne, og hvornår skal kompress...
- Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?
- Defekt ratstamme? Hvad er symptomerne, og hvornår skal den udskiftes?
- Defekt vandpumpe? Her er symptomerne, og sådan reparerer du den
- Indsugningsmanifold defekt? Udskift pakningen eller rens manifolden?
- Udstødningsmanifold utæt? Symptomer på et defekt udstødningsmanifold eller en ...
- Defekt turbolader? Reparation eller udskiftning?
- Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen
- Er koblingen i stykker? - Disse symptomer tyder på en defekt i koblingen
- Almindelige problemer og reparation af defekte drivaksler
- Årsager til motorstøj, og hvad man kan gøre
- Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?
- Hvornår og hvordan du skal udskifte bremseskiver og bremseklodser
- Advarselslampen for bremser lyser - hvad skal man gøre, og hvad er årsagen?
- EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
- Spar penge når du kører: Sådan bruger din bil mindre brændstof
- Bremser der larmer: Derfor knirker bremser, og sådan du slipper af med det
- Sikker opspænding af din bil: Sådan opspænder du din bil med donkraft og donkra...
- Lyddæmper: Hvordan en defekt i lyddæmperen bliver mærkbar, og hvordan den udski...
- Elbil-motor: Disse dele til elbiler kan du selv udskifte
- Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder
- Motorens kontrollampe lyser: Hvad du bør gøre som bilist
- Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger
- Fordele ved at købe reservedele online i forhold til at gå til den lokale ophugg...
- Motorkode: Hvad betyder en motorkode, og hvor kan jeg finde den på bilen?
- Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje
- Fejl ved bilreparationer: Dette er de 7 mest almindelige fejl ved bilreparationer
- Gearkassekoden: Hvad betyder den, og hvor kan den findes på gearkassen?
- Brugte dele: Sådan kontrollerer du kvaliteten af brugte bildele
- Gear til biler: Hvad er forskellen mellem et manuelt og et automatisk gear?
- Kilometerstand: Sådan bliver bilens dele påvirket af antal kørte kilometer
- Genbrug af biler: Hvad sker der med bilen, når den bliver sendt til ophug?
- OEM originale dele eller aftermarked og hvad betyder det egentligt?
- Fordele og ulemper ved nye og brugte bildele
- Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner
- De bedste tips til at indrette din egen garage derhjemme
- Almindelige motorproblemer i biler: diagnose, fejlfinding og reparation
- Reservedele og reparationer: Her er syv, som du ikke bør lave selv
- Guide til gør-det-selv: Vedligeholdelse og reparationer af biler
- Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
- Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor
- Her er de mest almindelige årsager til støj fra servostyring: Og det kan du gør...
- Sådan finder du fejlen ved støj fra bagdifferentialet
- Oversigt: Her er de vigtige bildele og deres funktion
- Hvorfor spørger vi om stelnummer / nummerplade?
- Er du klar til vinteren?
- Passer reservedelen til min bil - Autoparts24 Match hjælper dig.
- 5 tips, når du køber brugte reservedele
- Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til
- Autoparts24 Motor – brugte kvalitetsmotorer fra autoophuggere i Europa
- Din levering – din beslutning!
- Top 10 listen over de mest populære mærker indenfor brugte reservedele.
- Franske bilmærker er populære – meget populære
- Vækst betyder nye ansigter
- De er vilde i Frankrig – vilde på den gode måde.
- 2,4 mio. brugte reservedele hver dag
- Det hele starter med nummerpladen!