Menu toggle

Velkommen tilbage

Guides

Defekt lambdasonde? Hvad er symptomerne, og kan jeg rense sensoren?

Lambdasonden måler iltindholdet i udstødningsgassen og sikrer, at motoren får en optimal blanding af luft og brændstof. Hvis lambdasonden er defekt, viser der sig ofte symptomer som øget brændstofforbrug eller dårlig motorydelse. I vores vejledning kan du finde ud af alt om lambdasonder og få vejledning i, hvordan du udskifter komponenten.

Læs mere: ABS-pumpe defekt? Funktion, reparation og udskiftning

Funktion af lambdasonden i bilen

Moderne biler har mindst én lambdasonde, som normalt er skruet ind i udstødningssystemet direkte bag udstødningsmanifolden. Her bestemmer sensoren kontinuerligt restindholdet af ilt i udstødningsgassen ved at sammenligne det iltindhold, som den indeholder, med iltindholdet i den omgivende luft.

Lambdaaflæsningen overføres til motorens styreenhed i form af en spænding. På baggrund af denne spænding kan motorstyringsenheden registrere, om brændstof-luft-forholdet er optimalt indstillet, og justere blandingssammensætningen for motoren i overensstemmelse hermed. Moderne køretøjer har ofte en anden diagnostisk sonde, der måler restindholdet af ilt bag katalysatoren for at kontrollere dens tilstand.

Skifter eller renser du lambdasonden?

Hvis lambdasonden er defekt, er der mange, der spørger sig selv: Skal den skiftes eller renses? Begge dele er mulige, så længe lambdasonden kun er beskidt. Rengøring af sensoren kan undertiden spare omkostninger til en udskiftningsdel. Lambdasonden skal dog afmonteres og genmonteres for at blive renset, ligesom når den skal udskiftes.

Lambdasonderne er ofte forurenet af forbrændingsrester eller sod. Dette kan begrænse den korrekte funktion. Ved rengøring af sensoren fjernes snavs og tilstopninger af åbningerne. Rengøring af lambdasonden skal udføres med største forsigtighed for ikke at beskadige komponenten. Det samme gælder, når du fjerner og monterer sensoren.

Symptomer på en defekt i lambdasonden

Hvis lambdasonden er defekt, får motorstyringsenheden forkerte måleværdier, eller signalet mangler helt. Som følge heraf kan motorstyringsenheden ikke længere registrere restindholdet af ilt i udstødningsgassen korrekt, hvilket betyder, at brændstof-luft-forholdet ikke længere kan indstilles optimalt.

Forskellige symptomer kan tyde på en defekt lambdasonde. F.eks. kan udstødningsgasværdierne forringes, hvis forholdet mellem ilt og brændstof ikke længere er korrekt. Dette kan først vise sig ved den næste udstødningsemissionsprøve. Mere tydelige tegn er en røgudvikling fra udstødningen eller en ubehagelig lugt fra udstødningsgasserne.

Motor uden strøm eller fejlmeddelelse

Hvis en lambdasonde svigter, kan motorens ydeevne også falde som følge heraf. Uden signalet fra sensoren mangler motorstyringssystemet et vigtigt parameter. Ilt og brændstof kan ikke længere justeres optimalt, hvilket betyder, at motoren har tendens til at forbrænde mindre effektivt. Afhængigt af modellen kan bilen endda gå i nødfunktion.

Moderne køretøjer registrerer ofte en defekt i lambdasonden via den indbyggede diagnose. I dette tilfælde lyser motorstyrelampen, eller føreren informeres om fejlen som en fejlmeddelelse på displayet i den indbyggede computer. Samtidig registreres fejlen i fejlhukommelsen, så værkstedet senere kan kontrollere den.

Lambdasonde defekt Oversigt over symptomer:

  • Brændstofforbruget øges
  • Motorens effekt falder
  • Forurenende emissioner stiger
  • Røg fra udstødningen
  • Lugten af udstødningsgasser er mere ubehagelig
  • Kontrollampen i instrumentbrættet blinker
  • Den indbyggede computer giver en fejlmeddelelse
  • Bilens nødprogram aktiveres

Årsager til en defekt lambdasonde

De mulige årsager til en defekt i lambdasonden er mange. Selv om sensoren er en robust komponent, kan et højt kilometertal og medfølgende stigende slid føre til en defekt. I området omkring udstødningssystemet er lambdasonden udsat for store belastninger på grund af varmepåvirkninger – men også fra snavs og vejrforhold.

Fugt og vejsalt forårsager ofte korrosion af lambdasonden under køretøjet og fører dermed til en defekt. Sodpartikler og forbrændingsrester i udstødningsgassen kan også forårsage forurening af sensoren i årenes løb. Det resulterer undertiden i en forkert lambdaværdi, eller at lambdasonden svigter helt.

Brændstof eller korrosion af forbindelserne

Mulige årsager til en defekt lambdasonde kan også være uprofessionel tuning af motoren og uegnede additiver til brændstoffet. Begge fører midlertidigt til en øget temperatur i udstødningsgassen og dermed til høj varme, hvilket beskadiger lambdasonden. Brugen af brændstoftilsætning kan også føre til forurening af sensoren.

Desuden er der også risiko for at beskadige diagnosesensoren mekanisk, f.eks. fordi lambdasonden er placeret på undersiden af bilen. Korroderede forbindelser på lambdasonden kan også være skyld i, at lambdasignalet svigter. Det er dog ikke altid selve lambdasonden, der er defekt, når der opstår symptomer på komponentens fejl. Defekte kabler sikrer også, at signalet ikke længere overføres korrekt.

Almindelige årsager til en defekt i lambdasonden:

  • Slid efter lang kørsel
  • Varme i området omkring udstødningssystemet
  • Korrosion på lambdasonden
  • Sod og forbrændingsrester tilstopper sonden
  • Der blev anvendt brændstoftilsætningsstoffer
  • Skader som følge af mekanisk påvirkning
  • Tilslutninger er korroderede
  • Lambdasensorkablet er defekt

Udskiftning af den defekte lambdasonde

Hvis lambdasonden er defekt, skal komponenten udskiftes så hurtigt som muligt. Afhængigt af køretøjsmodel og defekt er fortsat drift mulig, men det kan ikke anbefales. Det er ikke muligt at regulere blandingssammensætningen optimalt, hvilket betyder, at motoren ikke kører perfekt og udleder flere forurenende stoffer.

Fortsætter du med at køre med en defekt lambdasonde? Det er ikke en god idé. Bilen vil blive bemærket senest ved den næste emissionstest. Hvis de forurenende stoffer i udstødningsgassen overskrider de tilladte grænser, vil køretøjet ikke bestå hovedkontrollen. Desuden kan katalysatoren blive beskadiget, hvis køretøjet køres permanent med en defekt sensor.

Udskiftning af lambdasonden i 4 trin

Udskiftning af lambdasonden med en ny eller brugt reservedel er normalt hurtigt klaret. Ekspertbilmekanikere udfører gerne selv udskiftningen af sensoren for at holde omkostningerne ved reparationen nede.

Den nøjagtige fremgangsmåde kan variere fra køretøj til køretøj og kan afvige en smule fra de følgende instruktioner. Den bedste måde at udføre reparationen på er at løfte køretøjet op på en løfteplatform.

  1. Kontroller lambdasonden: Før du udskifter den installerede lambdasonde med en reservedel, er det en god idé at kontrollere sonden. Værkstederne kan kontrollere lambdasonden ved at tilslutte et passende diagnoseapparat. Den angivne spænding kan dog også bestemmes med et multimeter. Desuden bør kabler og forbindelser kontrolleres. Det er ikke ualmindeligt, at en beskadiget forbindelse eller et mårbid i kablerne er skyld i fejlen.
  2. Fjern den defekte sensor: Hvis det er sikkert, at lambdasonden er defekt, kan du begynde med at fjerne komponenten. For at gøre dette skal du først afmontere stikket og derefter fjerne sensoren fra gevindet. Gamle sensorer er ofte meget stramme, så der er risiko for at du kommer til at rive gevindet af. Det kan derfor  undertiden være nyttigt at opvarme udstødningssystemet en smule eller bruge passende midler til at løsne det. Hvis den gamle del alligevel skal bortskaffes, kan en ringnøgle skubbes over kablet, efter at stikket er klippet af.
  3. Forbered den nye lambdasonde: Når den defekte sensor er fjernet, kan den intakte udskiftningsdel installeres. Før dette sammenlignes den nye lambdasonde med den udtagne del og kontrolleres for pasform. Fagfolk smører gevindet med et særligt smøremiddel til høje temperaturer før montering, hvilket gør den monterede del lettere at skrue i og lettere at løsne. Derefter skrues komponenten først forsigtigt i med hånden og strammes derefter med et egnet værktøj.
  4. Fuldfør reparationen: I det sidste trin af reparationen genindkobles lambdasensorkablet ved at forbinde stikkene sammen. Eventuel korrosion på stikket på køretøjssiden skal fjernes på forhånd, f.eks. med egnede rengøringsmidler til kontakter. Hvis en fejlkode er blevet gemt i fejlhukommelsen, kan den nu slettes med en passende diagnoseenhed.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Hvad kan bilens diagnoseapparater gøre, og har jeg brug for en OBD-scanner?

OBD-diagnosesystemer gør det muligt at opdage fejl hurtigt ved at aflæse køretøjets egen diagnose. Takket være den konstante videreudvikling er priserne på sådanne diagnoseapparater faldet støt i de seneste år, hvilket gør dem overkommelige selv for hobbymekanikere. I denne vejledning…
Læs mere

Værktøj til bilreparation: Disse 10 værktøjer bør du eje

Autoreparationer kræver det rigtige værktøj. Kun på den måde kan bilens dele udskiftes problemfrit og vedligeholdelsesarbejdet udføres ordentligt. Her kan du finde ud af, hvilket værktøj der er nødvendigt til hvilke bilreparationer, og hvilke praktiske hjælpemidler der ikke bør mangle…
Læs mere

Defekt servopumpe? Her er symptomerne, og hvornår du bør udskifte delen

Servostyringspumpen er en af de vigtigste komponenter i servostyringssystemet. Hvis komponenten er defekt, er der undertiden ikke længere mulighed for at få hjælp til styringen. Men der kan også opstå andre problemer, hvis komponenten svigter. Vores vejledning om servostyringspumpen besvarer…
Læs mere

Hvad er det for en lugt fra min bil? De vigtigste årsager og behandlinger

Mange mennesker ved ofte, at der er noget galt med motoren, når de hører lydene under motorhjelmen. Men du kan også bruge dit andet sanseorgan, næsen, til at diagnosticere problemer med din motor. Enhver lugt, der er usædvanlig, kan være…
Læs mere

Mest læste guides