Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på brugte hovedbremsecylindre fra autoophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.002

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 1.011

BMW

BMW

Dele til salg: 887

Citroën

Citroën

Dele til salg: 695

Ford

Ford

Dele til salg: 1.059

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 522

Mazda

Mazda

Dele til salg: 346

Nissan

Nissan

Dele til salg: 656

Opel

Opel

Dele til salg: 773

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.171

Seat

Seat

Dele til salg: 341

Skoda

Skoda

Dele til salg: 665

Toyota

Toyota

Dele til salg: 813

Volvo

Volvo

Dele til salg: 834

VW

VW

Dele til salg: 2.405

Bremse hovedcylinder: funktion, udskiftning og køb af hovedcylinderen

Hvad er en hovedbremsecylinder?

Hovedformålet med en hovedbremsecylinder er at generere det nødvendige tryk for at aktivere bremserne på et køretøj med et hydraulisk bremsesystem. Hovedbremsecylinderen består af to kamre, der hver indeholder et stempel. Når bremsepedalen trykkes ned, presses stemplerne sammen, hvilket tvinger væske fra kamrene ind i bremseslangerne. Væsken aktiverer derefter kaliberne, som lægger pres på bremseklodserne.

Bremse hovedcylinderen er en af de vigtigste dele i moderne bilers bremsesystemer. Her har komponenten til opgave at omdanne det mekaniske tryk på bremsepedalen til hydraulisk bremsetryk. Denne bremsekomponent, der også kaldes hovedcylinderen, anvendes i både skivebremser og tromlebremser. Autodele, der udsættes for meget belastning, som f.eks. hovedbremsecylinderen, kan blive slidt og gå i stykker i løbet af årene. Hvis de første tegn på en defekt i komponenten viser sig, f.eks. faldende bremsetryk, skal hovedcylinderen udskiftes.

Hvordan hovedcylinderen fungerer i bremsesystemet

.
En hovedbremsecylinder består af flere komponenter, f.eks. et cylinderhus og ekspantionsbeholderen som er et påfyldningsreservoir for bremsevæsken. Den er normalt placeret i motorrummet over førerens fodrum og i nærheden af bremsepedalen. I et moderne køretøj er hovedbremsecylinderen ofte flanget direkte til bremseforstærkeren.

Hovedbremsecylinderen består af en metalcylinder, hvori en stempelstang bevæger sig. På stangen er der fast forbundet med ærmer som tætningselementer, der således fungerer som trykstempler i cylinderen. Bremsepedalen i bilen er koblet til ydersiden af stempelstangen. Når bilens fører træder på pedalen, sættes stangen i bevægelse.

På denne måde skabes der et tryk i cylinderens trykkammer, som overføres til bremserne via bremseledninger. Her virker trykket på hjulbremsecylindrene i tromlebremsen eller på bremsestemplerne i skivebremsen og aktiverer bremsen. Når føreren fjerner foden fra bremsepedalen, udløser en returfjeder en aflastning af trykket, hvorved bremseprocessen afsluttes.

Tandem hovedcylinder til to bremsekredse

Moderne biler har i dag to separate bremsekredsløb, som begge betjenes af den samme hovedcylinder som en tandemhovedcylinder. Hvis køretøjet kun havde ét bremsekredsløb, ville der ikke være nogen bremsekraft til rådighed i tilfælde af en fejl i et kredsløb. I stedet styrer et bremsekredsløb en bremse foran og en bremse bagpå.

I en tandemhovedbremsecylinder er to hovedbremsecylindre anbragt i et fælles hus. Hvis det ene bremsekredsløb er defekt, f.eks. fordi bremsevæsken løber ud, er det andet bremsekredsløb stadig tilgængeligt. Takket være tandemhovedcylinderen og det moderne bremsesystem med to kredsløb kan køretøjet stadig standses effektivt i dette tilfælde.

Hvis hovedcylinderen er defekt

På grund af forskellige årsager kan hovedcylinderen svigte eller være begrænset i sin funktion. I dette tilfælde er der ikke længere tilstrækkelig bremsekraft til rådighed til at bremse køretøjet sikkert i ekstreme situationer. En bil med defekte eller begrænsede bremser bør under ingen omstændigheder flyttes. Defekte hovedbremsecylindre skal udskiftes med passende reservedele hurtigst muligt.

Hvis der er symptomer som f.eks. faldende bremsetryk eller dårlig bremsevirkning, kan det være tegn på en defekt hovedbremsecylinder. Ud over en defekt hovedbremsecylinder er defekte bremseklodser, slidte bremseskiver, slidte bremseklodser på tromlebremsen, en revnet ekspansionsbeholder eller en defekt bremsekaliber også mulige årsager. Hvis der er tegn på, at bremserne er defekte, bør køretøjet absolut kontrolleres af en specialist.

Typiske symptomer på en defekt hovedbremsecylinder

    • Bremskraften er mærkbart reduceret

.

    • Bremspedalen kommer ikke tilbage
    • Pedalrejse er usædvanlig lang
    • Trykket i bremsesystemet falder hurtigt

.

    • Fejermeddelelse i driverens display

.

Udskift hovedcylinderen i bremsesystemet

.
Hvis hovedbremsecylindre er defekte, skal de udskiftes med intakte reservedele. Cylindrene kan som regel ikke repareres. Som alt andet arbejde på bremsesystemet er udskiftning af hovedcylinderen en professionel opgave og bør kun udføres af rigtig dygtige bilmekanikere.

Proceduren for udskiftning af hovedcylinderen kan variere afhængigt af model og fabrikant. Bremsevæsken fra ekspansionsbeholderen skal suges ud, og bremsevæske, der løber ud, når cylinderen fjernes, skal også opsamles. Efter at have løsnet bremseledningerne og fastgørelsesskruerne kan den defekte hovedcylinder fjernes.

En intakt hovedbremsecylinder monteres derefter i omvendt rækkefølge. Brugte hovedcylindre leveres ofte komplet med et reservoir, ellers kan det gamle genopfyldningsreservoir bruges. Når hovedcylinderen er blevet monteret, skal der tilsættes bremsevæske, og bremsesystemet skal afblødes.

Fire almindelige årsager til defekte bremsecylindre

  1. Slid på hovedbremsecylinderen: Bilens driftsbremser aktiveres mange gange, hver gang bilen køres. Derfor kan komponenterne inde i cylinderen blive slidt med tiden, hvilket kan føre til en defekt i komponenten.
  2. Materialets ældning: Hovedbremsecylinderen har muffer og tætningselementer indvendigt. Disse elastiske dele kan hærde eller blive skøre med årene, hvilket kan medføre lækager.
  3. Korrosion på hovedbremsecylinderen: På nogle bilmodeller er hovedbremsecylinderen placeret på en sådan måde, at den er udsat for store belastninger fra vandstænk eller vejsalt om vinteren. I dette tilfælde kan der opstå korrosion på hovedbremsecylinderen, hvilket beskadiger delen.
  4. Bremsevæske er ikke blevet skiftet: Hvis bremsevæsken i køretøjet ikke skiftes med jævne mellemrum, reducerer det ikke kun bremsevirkningen i farlige situationer. I dette tilfælde kan dele af bremsesystemet, f.eks. hovedbremsecylinderen, også blive slidt på grund af korrosion på indersiden.

Køb passende dele til dit køretøjs bremsesystem

.
Hvis komponenter i bremsesystemet er defekte, er det vigtigt, at de udskiftes i tide. Hos Autoparts24 finder du mange komponenter til bremsesystemet til dit køretøj. Afhængigt af producenten kan passende hovedbremsecylindre være forskellige i diameter eller gevindstørrelse.

Det er derfor vigtigt at vælge den rigtige type. For at få en liste over alle egnede bremsekomponenter, f.eks. hovedbremsecylindre, skal du blot indtaste producenten og køretøjsmodellen. Alternativt kan du indtaste nøgletal fra køretøjets dokumenter for at finde den rigtige reservedel.

Muligt at sammenligne priser

Hvis du ønsker at købe komponenter som f.eks. en hovedbremsecylinder, er det værd at sammenligne priserne. Alle passende OEM-reservedele til dit køretøj vises tydeligt hos Autoparts24, så du kan vælge mellem mange tilbud. Alle brugte dele kommer fra certificeret autogenbrug og er opført med detaljerede fotos samt yderligere oplysninger som modelvariant og produktionsår.

Fordelene ved at købe brugte bildele

.
Hvis du køber dele som f.eks. en hovedbremsecylinder brugt, kan du nogle gange spare mange penge. Desuden får du på denne måde originale reservedele, som i alle henseender svarer til de dele, der er monteret på køretøjet. Desuden skåner du miljøet ved at købe brugte reservedele, fordi de købte dele ikke skal produceres på ny.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 12201 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 2750 til salg af mærket VW hvilket svarer til 23 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 2643 af typen af mærket VW hvilket svarer til 21 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 947 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 337 DKK

Nyeste produkter

: