Menu toggle

Velkommen

Lige nu 22.216 brugte motorer fra autoophug

Fri fragt | Fuld returret | Største udvalg
Europas største marked for billige brugte bilmotorer til alle bilmærker og bilmodeller

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Dele til salg: 170.592

BMW

Dele til salg: 123.862

Citroën

Dele til salg: 64.240

Dacia

Dele til salg: 6.327

Fiat

Dele til salg: 39.375

Ford

Dele til salg: 137.523

Honda

Dele til salg: 26.440

Hyundai

Dele til salg: 73.572

Kia

Dele til salg: 56.264

Mazda

Dele til salg: 47.762

Mitsubishi

Dele til salg: 48.689

Nissan

Dele til salg: 82.847

Opel

Dele til salg: 116.568

Peugeot

Dele til salg: 123.253

Saab

Dele til salg: 92.059

Nyeste produkter

Se Rating

Sådan køber du en brugt motor til din bil

11 tips til køb af brugt motor:

  • Find bilens stelnummer (VIN), motorkode og gearkasse-kode samt produktionsdato for bilen
  • Søg en motor, der matcher dine kriterier og gå efter en med lavt kilometertal – helst ikke meget over 100.000 km.
  • Få et billede af servicehæftet – er olien skiftet regelmæssigt og efter de rigtige intervaller?
  • Hvis motoren kommer fra en skadet bil og du har valgt, så tag hellere en med bagskade end frontskade.
  • Få gerne en kompressionsmåling, hvis sælger har det.
  • Hvis du kan så hør sælger om bilen har kørt bykørsel eller pendlerkilometer – det sidste slider mindst.
  • Tjek om der er garanti på motoren – det er klart at foretrække ved så kostbare indkøb.
  • Tjek om motoren kan køre med de nøgler, der er til bilen eller om der skal kodes eller skiftes noget for at få det til at virke.
  • Tjek om motoren kan dreje rundt inden du installerer den – det gør du på bolten i midten af svinghjulet.
  • Er det en benzinmotor, så hiv tændrørene op og se om de ser lysebrune, fine og ensartede ud.
  • Tag et grundigt kig på olien på oliepinden – hvis der er ’mayonnaise’ på, så kan der være huller til kølesystemet, som kan være dyre eller umulige at udbedre.

Har du en bil med en defekt motor, så er gode råd bogstavelig talt dyre. En fabriksny motor koster rigtig mange penge, hvis den overhovedet kan købes. Og hvis en reparation ikke kan betale sig, er det værd at se på en brugt motor. Til de fleste biler er der et stort udvalg af motorer, der har siddet i biler, der har fået en uoprettelig skade. Heldigvis er der ikke helt så mange motorer, der dør før tid i dag. Men man kan jo være uheldig. Eller heldig, hvis man er mekaniker og elsker to dages arbejde på én opgave.

Har du brug for en ny motor?

Første trin inden du køber en anden motor er naturligvis at finde ud af om det overhovedet er nødvendigt med en ny motor. Først og fremmest: Er det smartere at skrotte bilen? Hvis et motorskift er dyrere end en tilsvarende bil, så ja – skrot bilen. Koster bilen omkring 30.000 kr. så skal du nok regne på det. Er den dyrere, så har du nok ikke meget valg – en bil med defekt motor er bare ikke meget værd. Det er jo også dårligt nok en bil. For det andet – kan motoren renoveres for et rimeligt beløb?

Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis der er risiko for, at der er metalspåner i lejerne og olien, så er det en kæmpe operation at renovere. Hvis motoren er fuldstændig sodet til, oftest på dieselmotorer, så kan det også være svært at få renset i bund. Er blokken flækket på grund af stress eller en knækket plejlstang, så er det naturligvis også smartest at skifte til en anden motor. Er oliepumpen stået af, så er der nok heller ikke meget håb for motoren. Men hvad gør du så?

Hvad fik den gamle motor til at stå af?

Det spørgsmål skal stilles, så du ikke flytter en defekt del fra den gamle motor over på den nye. Der er for eksempel set eksempler på, at en mekaniker genbrugte dyserne, der også er dyre, fra den gamle motor. Problemet var bare, at en af dyserne var defekt, og det fik et af stemplerne til at smelte. Så find grunden – måske er grunden noget, der skal tjekkes på den nye motor, inden den monteres.

Kan du selv skifte motor?

Det er naturligvis svært at svare på herfra, men hvis du er i tvivl, så kan du ikke. Det er normalt et job for et værksted, da det kræver specialværktøj som for eksempel en kran, selvom hobbymekanikeren vil sige, at man sagtens kan løfte motoren op med et hejseværk på et garagespær. Det kan man også godt, men helt optimalt er det ikke.

Ny, brugt eller renoveret

Der er flere muligheder, når du skal købe en anden motor. Den fabriksnye er som regel udelukket, med mindre det er en garantireparation eller hvis du er ligeglad med prisen. En renoveret kan nogle gange betale sig, hvis det er en motor, der er solgt mange af. Men ellers er der masser af brugte motorer, der langt fra er slidt op - for eksempel fra skadede biler. Bemærk at nogle renoverede motorer sælges mod, at du leverer den ødelagte motor retur til sælger. Sådan er det ikke altid, men der skal du lige have øjnene åbne. Prisforskellene på forskellige motorer er i øvrigt astronomiske. En firecylindret rækkemotor kan for eksempel koste 20.000 kr. for motoren alene, mens en V10 til en sportsvogn kan koste flere hundrede tusinde kroner. En fabriksny turbomotor til for eksempel en Audi kan også sagtens nærme sig 100.000 kr. inden den er monteret. I det tilfælde er det nok smartere med en brugt, hvis ikke forhandleren vil spise en stor del af regningen på kulance.

Long block eller short block

Når du kigger efter brugte motorer støder du ofte på begrebet long block og short block. En short block er bunden af en motor – fra bundkar og op til toppakning. Her er altså ikke topstykke, manifolde og eventuel turbolader med. Med en long block er det en komplet motor fra bundkar til ventildæksel, men ikke altid med manifolde. Med short og long block skal du flytte en del ting over på den nye motor. Med en short block skal topstykket flyttes, og det kræver, at du enten er helt sikker på, at det er plant, eller også skal det til cylinderservice. Det er forskelligt hvordan topstykker skal monteres – nogle har strækbolte, andre skal spændes på en helt bestemt måde, så det ikke vrider sig. Her er en long block noget nemmere at arbejde med.

Du kan også støde på ordet ’turn key’, og det er motorer, der er gennemtjekket for fejl og som har alt udstyr med. Dette er naturligvis nemmest, men også det dyreste

Tjek motorkoden

Når du bestiller en ny motor er det meget vigtigt, at du sikrer dig, at den motor du bestiller er identisk med den, du piller ud – det er i hvert fald det nemmeste. Som regel har en motor tre tal eller bogstaver, der angiver motortypen og de skal naturligvis være de samme, men de efterfølgende cifre eller bogstaver har også betydning. Bemærk om du er nødt til at skifte motorstyring – hvis du er det i nogle tilfælde vigtigt at få nøglerne med, da chippen i nøglen snakker sammen med motorstyringen.

Manifold og turbolader

De seriøse motorsælgere har mange billeder af motorerne, så du hurtigt kan se, hvad du skal genbruge. Det er forskelligt om indsugningsmanifold, udstødningsmanifold og turbolader følger med. Det samme gælder startermotor og kobling. Svinghjul er som regel monteret. Sidder turboladeren på er det også nemt at tjekke den for slør.

Hvad vil det sige, at en motor er renoveret?

Desværre findes der ikke nogle minimumskrav for, hvornår man kan sige, at en motor er renoveret. Du kan støde på ordene renoveret eller totalrenoveret, men ingen er enige om, hvad det vil sige. Så står der renoveret på en motor, er du nødt til at spørge ind til det. Er cylindrene honet og har den fået nye stempler eller stempelringe og olieskraberinge? Har den fået nye plejllejer? Har den fået nye krumtapslejer? Har den fået nye olietyve i topstykket? Har den nye dyser? Der er mange spørgsmål, der skal besvares, hvis der står at motoren er renoveret. Her er det også en god ide at spørge ind til, hvem der har udført arbejdet og om der er særlig garanti på det.

Tjek kobling og svinghjul

Kig grundigt på kobling og svinghjul på den nye motor, og tjek om de er slidte – det er meget nemmere at skifte inden motoren ryger i motorrummet. Skift også tandrem, remstrammere og evt. vandpumpe, hvis den drives af tandremmen. Er det en motor, der har problemer med kæde eller kædestrammer, så skift disse. Det kan være på nogle af VAG’s TSI-motorer eller på BMW’s firecylindrede motorer fra omkring 2006 til 2011. Hvis EGR-ventilen er monteret, så tjek for sod i den og indsugning – dette er også langt nemmere, når motoren ikke sidder i bilen. Hvis du ved, at den givne motor har problemer med defekte dobbeltmasse svinghjul, så kan du overveje at skifte til et ’single mass’ svinghjul. Du skal bare vide, at det øger vibrationerne fra motoren en del, så for de, som går op i komfort, er skiftet ikke så smart.

Vil du opgradere til noget større og stærkere?

Når du alligevel skal købe en ny motor, så kan du måske lige så godt finde en med flere hk. Du må skifte til en motor, som har maksimalt 20 pct. flere hestekræfter end den originale. Du kan også gå over de 20 pct. men så kræver det ny afgiftsberegning af bilen, og det kan blive dyrt. Desuden skal bilfabrikken godkende det, og det kræver i nogle tilfælde nye bremser og i andre kan det ikke lade sig gøre uden du selv betaler dyre testgebyrer for godkendelse.

Passer kilometerne?

En gennemsnitsbil i Danmark kører 14.000 km om året, så vær ekstra kritisk, hvis kilometertallet er mistænkeligt lavt. Bed sælger om dokumentation for standen. Når du køber brugte motorer, er det vigtigt med garanti, for selv om brugte motorer er billigere end nye, så koster de stadig mange penge.

Skal man rette på speedometeret, så det passer til den nye motor?

Det er ikke ulovligt at stille speedometeret, men det naturligvis ulovligt at påstå, at bilen har kørt mindre end den har, når den skal sælges. Vi anbefaler ikke, at man stiller på speedometeret ved et motorskift, da bilen jo ikke har kørt mindre af den grund. Skriv i stedet i servicehæftet, at motoren er skiftet og ved hvilket kilometertal