Saab-motorer: Hvad du bør vide om Saab-motorer
Saab Automobile var engang en af de mest berømte bilproducenter i verden. Bilerne fra Sverige blev anset for at være både robuste og innovative og blev ofte brugt i rallykørsel. Oprindeligt var Saab en flyproducent, men i 1947 introducerede virksomheden den første bil, som den selv havde udviklet. Fra 1989 samarbejdede Saab med GM-koncernen og blev overtaget fuldstændigt af sidstnævnte i 2000.
Efter et salg til sportsvognsproducenten Spyker blev Saab opløst i 2012. Da Saab ikke har været aktiv som producent i årevis, er det næsten umuligt at finde nye originale Saab-motorer. Brugte Saab-motorer er derimod stadig tilgængelige i tilstrækkeligt antal, og det samme gælder andre brugte originale reservedele. For Saab-entusiaster kan det godt betale sig at købe en passende del til en god pris og lægge den på lager.
Saab-motorer – disse motortyper er tilgængelige
I sin mere end halvtredsårige historie har Saab ikke kun produceret en eller flere biler, men har også udviklet sine egne motorer. Fra slutningen af 1960’erne og fremefter var Saab afhængig af Slant-Four-motoren fra Triumph, men fra 1970’erne og fremefter udviklede Saab også sine egne motorer, der var afledt af Triumph-motoren.
Saab udviklede og brugte benzinmotorer med turbo længe før de blev populære. På denne måde var svenskerne i stand til at få betydelig kraft ud af et relativt lille motorrum. Saab var på den anden side noget sent ude med udviklingen af dieselmotorer. En Saab-dieselbil er derfor normalt udstyret med en motor fra Opel.
Saab-benzinmotorer
- Saab B-motorer: Saab B-motoren er en type benzinmotor med fire cylindre på række. Mens motorblokken er lavet af gråt støbejern, er dele som f.eks. cylinderhovedet lavet af aluminium. Senere blev der udviklet et cylinderhoved med to overliggende knastaksler og 16 ventiler til denne motortype, som bl.a. blev brugt i Saab Rally-bilen. Fra 1978 blev Saab B-motoren også udstyret med en turbolader i Saab 99 og den tidlige Saab 900.
- Saab H-motorer: Denne Saab-motor er en videreudvikling, som delvist er udviklet fra Saab B-motoren. Disse Saab-motorer er også konstrueret som firecylindrede rækkemotorer med en motorblok i gråt støbejern og et cylinderhoved i aluminium. Sammenlignet med B-motorer har denne motortype en højere kompression, hvilket er angivet med bogstavet H. Saab H-motorer blev anvendt i modeller som Saab 900, Saab 9000 og Saab 9-5.
Saab dieselmotorer
- Saab TiD-motorer: Saab-motorer med betegnelsen TiD er dieselmotorer med direkte indsprøjtning. Saab tilbød denne motortype i forskellige varianter med forskellig slagvolumen og motoreffekt, afhængigt af køretøjet. Betegnelsen TiD står for Turbo Injected Diesel. Disse motorer blev bygget mellem 1998 og 2012 og kan f.eks. findes i Saab 9-3 II eller i et køretøj som Saab 9-5.
10 kendte Saab-motorer og i hvilken model de blev installeret
- 2,5 V6 24V: Saab-motor som benzinmotor med 6 cylindre i V-arrangement, DOHC-ventiltræk og flerpunktsindsprøjtning. Motoren uden turbo har en slagvolumen på 2,5 liter og yder 170 hk med et maksimalt drejningsmoment på 227 Newtonmeter. Motoren blev brugt i Saab 900 II Coupé.
- 2,0 t Automatisk: Benzinmotor med 2 liter slagvolumen, fire cylindere på linje og 175 hk motoreffekt. Denne type Saab-motor med DOHC-ventilstyring, flerpunktsindsprøjtning og turbo blev monteret i Saab 9-3 Cabriolet II fra modelåret 2002 med en automatisk gearkasse.
- 2.0 i 16V Bio: 4-cylindret benzin- og biobrændstofmotor i Saab 9-3 II Sport Estate. Motortypen har et cylinderhoved med to knastaksler og 16 ventiler. Med sin 2 liters slagvolumen og turbo yder motoren 200 hk.
- 2.0i-motor: Saab-motor med 4 cylindre i rækkefølge og turbo. Den 2,0-liters benzinmotor med 220 hk og et maksimalt drejningsmoment på 350 Newtonmeter blev monteret sammen med en 6-trins manuel gearkasse i modeller som Saab 9-5 II fra modelåret 2009.
- 2.3 T 16V Aero Automatic: Saab-motor som firecylindret motor i rækkefølge med DOHC-ventiltræk og 16 ventiler. Den 2,3-liters benzinmotor med en motoreffekt på 250 hk og et maksimalt drejningsmoment på 350 Newtonmeter blev monteret med automatgear i Saab 9-5-modellen.
- 2.8 i V6 24V: Saab-motor med 6 cylindre i V-arrangement. Denne benzinmotor blev monteret på tværs i Saab 9-3 II med Sentronic-transmission. Motoren med en kapacitet på 2,8 liter yder 280 hk med et drejningsmoment på 400 Nm.
- 2.0i XWD Automatic: Firecylindret 2,0-liters benzinmotor med turbo og en motoreffekt på 220 hk med et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm. Denne Saab-motor blev monteret i kombination med en automatisk gearkasse og firehjulstræk i Saab 9-5 II Sport Estate.
- 2.8i V6 XWD Automatisk: Benzin-V-motor med 6 cylindre og 2,8 liter slagvolumen. Denne motor blev monteret i Saab 9-5 II med firehjulstræk og yder her i kombination med en automatgearkasse 300 hk med et maksimalt drejningsmoment på 400 Newtonmeter.
- 1.9 TiD-motor: Saab-diesel med common rail injektion, intercooler og turbo. Denne variant af 1,9-liters Saab-motorer med DOHC-ventilstyring yder 150 hk med et drejningsmoment på 320 Newtonmeter. Motorerne blev f.eks. installeret i Saab 9-5 Sport stationcar fra 2005.
- 2.2 TiD-motor: Dieselmotor med 4 cylindre på linje, turbo og common rail injektion. Disse Saab-motorer til dieselmotorer med OHC-ventilstyring yder 125 hk med et maksimalt drejningsmoment på 280 Newtonmeter. Motorerne blev monteret i Saab 9-3 II Sedan.
Motorer til Saab køb billigt brugt
Hvis motoren i Saab’en er defekt, kan det betale sig at udskifte den med en brugt originalmotor til en fordelagtig pris. Da Saab ikke længere fremstiller bilmotorer, er entusiaster af modellerne derfor afhængige af brugte Saab-motorer fra autogenbrug. Du kan også købe Saab-motorer hos Autoparts24.
Hos Autoparts24.eu finder du et stort udvalg af originale reservedele til Saab og andre OEM-dele. Når du har indtastet køretøjets data, OE-nummeret eller motorkoden i søgemaskinen, kan du nemt finde Saab-dele og priser. Alle passende tilbud og priser er tydeligt angivet sammen med oplysninger om f.eks. kilometertal og produktionsår.