Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Krumtapakslen er en af de centrale komponenter i en forbrændingsmotor. Denne komponent er dog ikke umiddelbart synlig i en bilmotor. I vores artikel lærer du alt om krumtapakslens opbygning og funktion i en forbrændingsmotor.
En krumtapaksel i motoren overfører den kraft, der genereres under forbrændingen og virker på stemplerne. Samtidig omdanner akslen stemplernes lineære bevægelse til en roterende bevægelse. Hvert stempel i motoren er forbundet med krumtapakslen via en plejlstang, og krumtapakslen overfører den roterende bevægelse til koblingen via svinghjulet. Herfra overføres kraften til gearkassen. Den roterende bevægelse overføres derefter til bilens hjul. Ud over svinghjulet driver krumtapakslen også remtrækket til hjælpeenhederne og knastakslen.
En krumtapaksel er sammensat af flere komponenter. Det gælder også, hvis akslen er smedet i ét stykke og ikke består af enkeltdele. Denne type konstruktion er almindelig i bilmotorer i dag for bedre at kunne absorbere det drejningsmoment, der opstår. Krumtapakslen er som regel lavet af legeret stål, som er hærdet og delvist poleret.
Krumtapakslens udformning og funktion varierer afhængigt af motortypen. Placeringen og antallet af krumtappe og lejepunkter varierer alt efter antallet af cylindre. Krumtapakslerne er konstrueret forskelligt afhængigt af den kraft og det drejningsmoment, der påføres. Krumtapakslens materiale og udformning kan også variere.
Den energi, der frigøres under forbrændingen af brændstof og luft, sætter stemplet i cylinderen i bevægelse. Denne kraft overføres til krumtapakslen via plejlstangen. Motorstemplet og plejlstangen bevæger sig i krumtapakslens retning, og krumtapakslens konstruktion sikrer, at de lineære bevægelser, der opstår, overføres som drejningsmoment. Samtidig sørger krumtapakslen for, at stemplet bevæger sig i retning af cylinderen, efter at det nederste dødpunkt er overskredet. Når stemplet skubbes tilbage, komprimerer det den blanding, der er nødvendig for forbrændingen, eller udstøder udstødningsgasserne fra forbrændingen. I motorer med flere cylindre er det krumtapakslens specifikke udformning, der i sidste ende bestemmer motorens tændingsrækkefølge.
En defekt i krumtapakslen forekommer ret sjældent og kan have forskellige årsager. Det er ikke altid let at diagnosticere en defekt krumtapaksel. Når oliepanden er fjernet, kan krumtapakslens tilstand og funktion kontrolleres. Nogle gange er det ikke selve krumtapakslen, der er defekt, men et eller flere af de monterede krumtapaksellejer.
Krumtapakslerne i moderne bilmotorer er designet til at være robuste og holdbare. Alligevel kan der opstå slid på krumtapakslen i motorer med et højt kilometertal. En almindelig årsag til defekter er utilstrækkelig smøring af krumtapaksler. For højt motoromdrejningstal forekommer sjældent i moderne motorer, men kan også beskadige krumtapakslen.
Symptomerne på en defekt krumtapaksel kan være mange. Der er ofte knald- eller rumlelyde, når motoren kører. Fra tid til anden kan man også høre raslende eller bankende lyde, f.eks. når man accelererer. Desuden kan usædvanligt kraftige vibrationer eller generelt ujævn motorgang være tegn på defekte krumtapaksler.
Udskiftning eller reparation af en krumtapaksel er som regel forbundet med en del arbejde. Som regel skal motoren fjernes fra bilen for at kunne afmontere akslen. Derefter skal alle lejepunkter på motorblokken og plejlstangslejerne på krumtapakslen løsnes. Det samme gælder forbindelserne til svinghjulet, remtrækket og ventilsystemet.
I princippet er det muligt at reparere en defekt krumtapaksel. Specialiserede virksomheder renoverer ofte krumtapaksler som en del af motorrenoveringen. Det er muligt at afbalancere eller slibe krumtapakslen, når den er fjernet fra motoren. Forinden bliver akslen grundigt kontrolleret for skader og målt. Derefter bearbejdes krumtapakslen, hvilket normalt er en kompleks proces.
Det er altid muligt at reparere en motor, men det virker ikke altid økonomisk. Især med ældre køretøjer kan reparationsomkostningerne nogle gange overstige køretøjets værdi. I dette tilfælde kan det betale sig at udskifte hele motoren med en brugt motor.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901