Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Hvad er det grundlæggende ved motorer?
2. Hvad er forbrændingsmotorer?
3. Hvad er det grundlæggende ved motordrift?
4. Hvad er komponenterne i en motor?
5. Hvad er de tre vigtigste komponenter, som en motor skal bruge for at fungere?
Det er ikke alle bilister, der kender de grundlæggende ting om bilmotorer, som som gør at bilen overhovedet kører. I denne vejledning lærer du det mest grundlæggende om forbrændingsmotorer, de vigtigste forskelle mellem benzin- og dieselmotorer og meget mere. Det vil give dig en bedre forståelse af bilmotorens dele og moderne motor-teknologi.
Læs mere: EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen
For mange bilister er det i dag normalt at søge efter bildele online i stedet for at søge dem hos individuelle bilgenvindingsvirksomheder, hvilket kan være en tidskrævende affære. Du skal vide, at mange motordele kan udskiftes ret nemt, så længe du forstår det grundlæggende og har en vis grundlæggende mekanisk viden.
Grundlæggende er alle motorer ens i deres design. De blander brændstof med luft og frigiver energi ved at forbrænde det. Dette skaber en lineær kraft, som absorberes af flere stempler og kan bruges til at dreje hjulene og bevæge køretøjet fremad.
Der findes to typer motorer: forbrændingsmotorer og motorer med ekstern forbrænding. Begge virker ved forbrænding, dvs. ved at noget forbrændes. I forbrændingsmotorer suges en blanding af luft og brændstof ind i et forbrændingskammer, hvor det forbrændes for at drive en cylinder fremad.
Forbrændingsgasserne udvider sig i forbrændingskammeret og driver motorens cylindre udad, hvilket kan omdannes til en rotationskraft, der kan bevæge køretøjet fremad. Det er sådan, en bilmotor fungerer. Til sammenligning er ekstern forbrænding afhængig af et eksternt tændingssystem, som f.eks. et kulfyr til opvarmning af vand. Dette er tilfældet med en dampmaskine.
Se vores store udvalg af brugte motorer til billige priser
Moderne motorer, uanset om de er benzin- eller dieselmotorer, har direkte indsprøjtningssystemer, som sammen med et luftindtagssystem producerer en brændbar luft- og brændstofblanding. Denne blanding kommer ind i hoveddelen af motorblokken, også kaldet cylinderblokken, som normalt er lavet af et enkelt stykke metal. I en benzinmotor indeholder cylindervæggene i blokken den mini-eksplosion, der opstår ved hvert arbejdsslag i motoren.
Indsugningsventiler bruges til at lukke for forbrændingen i cylinderblokken, så benzintanken ikke antændes. Brændstof-luftblandingen antændes af tændrør, der drives med elektrisk strøm. Dette tvinger et stempel ud, fordi den resulterende brændende gas forsøger at udvide sig, men bliver holdt tilbage af cylindervæggen i motorblokken i en benzinmotor.
Når stemplet skubbes fremad, kan der frembringes en roterende bevægelse. Dette kaldes forbrændingsslaget, men der kan hentes endnu mere energi fra en frem- og tilbagegående motor, hvis kompressionsslaget hvor stemplet vender tilbage til sin tidligere position, også tages med. Til dette formål hjælper ventilfjedre udstødningsventilerne med at åbne og lukke, alt efter om stemplet er i indsugnings- eller udstødningsslaget. I en firetaktsmotor er der fire faser:
I firecylindrede motorer arbejder to stempler altid i tandem. En tandrem sikrer, at stemplerne forbliver på linje med hinanden.
Cylinderhovedet indeholder mange af de komponenter, der er nødvendige for at drive en bilmotor. For eksempel indeholder cylinderhovedet:
Andre almindelige motorkomponenter, der er nødvendige for at forbedre bilmotorernes funktion og reducere brændstofforbruget, er oliebakken og oliepumpen. Motorolien er vigtig for at opretholde motorens ydeevne uden overophedning. Oliefilteret er også afgørende i denne henseende.
Alle varmemotorer kræver ikke kun motorolie, men også stempelringe for at holde dem kølige. En startmotor er afgørende for at sætte forbrændingsprocessen i gang, mens motorens hastighed opretholdes af et spjæld. Bilproducenter bruger plejlstænger til at overføre et stempels frem- og tilbagegående bevægelse til en krumtapaksel, som driver bilens hjul via en knastaksel. Mange moderne biler har i dag en dobbelt overliggende knastaksel for at øge effektiviteten.
Det er ikke altid let at finde den rigtige slags bildele, da producenterne bruger forskellige dele, og de er sjældent indbyrdes udskiftelige. Prøv at søge med din bils køretøjsidentifikationsnummer for at gøre det lettere at finde kompatible dele hos leverandører som Autoparts-24. Her kan du også finde originaludstyrsdele fra tredjeparter samt originale dele fra producenterne. Bilister kan også bruge motorkoder til at finde den rigtige type del til deres motor. De mest almindelige dele, som folk leder efter i dag, er anført nedenfor.
Det er en enkelt blok af metal, normalt stål, som udgør den integrerede struktur, hvori motorens bevægelige dele fungerer.
Den består af en cylinder, et stempel og et cylinderhoved. Det er her, brændstoffet blandes med luft og antændes.
Cylinderhovederne er metaldele, der sidder over cylinderne i motorblokken og skaber plads til forbrænding i den øverste del af kammeret.
Som du har læst, bevæger stemplerne i hver cylinder sig frem og tilbage.
Denne komponent omdanner den frem- og tilbagegående bevægelse af et stempel til en rotationskraft.
Sammen med krumtapakslen sørger knastakslen for, at alle cylindre arbejder sammen, og at ventilerne fungerer på en koordineret måde.
Dette system bruger en rem eller lignende til at holde knastakslen synkroniseret med de andre bevægelige komponenter i motoren.
Denne komponent sørger for, at ventilerne i hver cylinder åbnes og lukkes via et system af stempelstempler, vippearme og stødstænger.
Ventilerne forhindrer, at der kommer mere brændstof og luft ind i forbrændingskammeret, når det tændes. De er også med til at sikre, at skadelige gasser slipper ud af motoren på en sikker måde.
Det er arme, der presses, når knastakslen kommer i kontakt med dem, så de kan trykke på ventilerne på det rigtige tidspunkt, afhængigt af hvor mange omdrejninger bilen laver på et givet tidspunkt.
Hvis knastakslen ikke kommer i direkte kontakt med vippearmene på grund af motorens konstruktion, anvendes stødstænger eller stempelstænger til at skabe en fysisk forbindelse mellem de to.
Brændstofindsprøjtningssystemer har i dag stort set erstattet de gammeldags karburatorer. Disse komponenter sprøjter brændstof direkte ind i hver cylinder, så den nøjagtigt rigtige mængde brændstof når frem til stedet hver gang.
Dette er en elektrisk komponent, der producerer en gnist, hver gang der sprøjtes nyt brændstof ind. Dette udløser den forbrænding, som forbrændingsmotorer har fået deres navn efter.
Ventiltrækket er en vigtig mekanisk komponent, der sikrer sikker motordrift. Den består af selve ventilerne samt vippearme, en plejlstang og stødstænger.
Et andet vigtigt element for motorens problemfri funktion er indsugningsmanifolden. Denne enhed, også kendt som indsugningsmanifoldet, fører luft og brændstof til cylindrene i den helt rigtige mængde.
En anden vigtig komponent, der undertiden kan svigte, er tandremmen, som er en del af motorens bredere styresystem. Den holder motoren i synkronisering med sig selv og hjælper med at koordinere knastakslen og krumtapakslen.
Det er vigtigt at vide, at nogle ting under motorhjelmen på et køretøj ikke er motordele, men tilbehør, der understøtter køretøjets funktion. En oliepande er f.eks. et tilbehør. Den opsamler blot den brugte olie, så den kan filtreres og genbruges som motorolie. Tilsvarende gælder for motorens luftfilter. Dette tilbehør hjælper med at fjerne luftpartikler, der ellers kunne trænge ind i forbrændingskammeret.
I dag er der to hovedbrændstofkilder: Benzin og diesel. Begge bygger på enslydende teorier og nogle fælles dele, f.eks. en injektor, en forbindelsesstang eller et manifold. Men afhængigt af motortypen er konstruktionen meget forskellig. Kun nogle få er kompatible med hinanden.
For at forhindre, at forbrændingsmotorer bliver for varme under drift, sørger et sofistikeret kølesystem for køling. Men hvis dele af kølesystemet er defekte, eller der ikke er noget kølevand, kan motoren overophede. I vores guide om overophedning af motoren giver…
Læs mere
Motoren er en vigtig del af enhver bil. Den driver alt fra lys til lydsystem og styrer de fleste funktioner i bilen. Men nogle gange bliver motoren ramt af problemer, som ikke altid er nemme hverken at diagnosticere eller at…
Læs mere
Hvis du støder på en motor, der er helt ødelagt, eller du har brug for reparation af nogle dele, anbefales det ofte, at den bliver fuldstændig ombygget for at bringe den tilbage til ny stand. Nogle mekanikere ombygger motorer for…
Læs mere
Forbrændingsmotoren er en af de vigtigste kraftkilder til biler. Gennem forbrænding af brændstof genereres der her kraft, som er tilgængelig til at drive køretøjet. I denne guidebog får du et omfattende indblik i forbrændingsmotorens teknologi. Forbrændingsmotorens slagvolumen Deplacementet (Forskydningen) angiver…
Læs mere
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901