Honda bilmotorer: Hvad du skal vide om Honda-motorer
.
Honda Motor Company Ltd. er en af de største uafhængige bilproducenter i Japan. Mens virksomheden startede sin succes med at fremstille motorcykler, er Honda i dag bedst kendt for sine moderne biler. Den første bil blev udviklet hos Honda allerede i 1960’erne.
Honda lagde tidligt vægt på avancerede drivkoncepter. Honda-motorerne anses for at være robuste, og motorskader opstår normalt kun ved høje kilometertal. Ud over økonomiske benzinmotorer fokuserer de japanske ingeniører på miljøvenlige drivteknologier som f.eks. hybrid- eller eldrift. Ifølge oplysninger fra koncernen ønsker Honda at tilbyde en eldrevet bil i alle bilklasser inden 2025.
Differente typer af Honda-motorer
Honda benzinmotorer
- Honda P-motor: Motorer med tre cylindre på linje, der hovedsagelig er monteret i små modeller som f.eks. producentens Kei Cars. Når den er udstyret med en turbo, anvendes Honda’s trecylindrede motor også i større modeller som Civic.
- Honda B-motor: Honda bruger betegnelsen B-motor for forskellige firecylindrede motorer i rækkefølge med forskellige slagvolumen. Disse Honda-motorer med to overliggende nokkeaksler og delvis variabel ventilstyring findes i kompakte køretøjer som Civic eller CR V.
- Honda D-motor: Honda D-motorer henviser til en række Honda-motorer med fire cylindre i række. Benzinmotorerne arbejder med en eller to knastaksler og nogle med variabel ventilhøjdejustering. D-motorerne blev monteret i modeller som Civic og CR X.
- Honda L-motor: Honda-motorer med betegnelsen L blev introduceret med Honda Jazz og har fire cylindre i rækkefølge. Afhængigt af versionen af L-motoren anvendes teknologier som f.eks. dobbelt tænding eller variabel ventilstyring. Ud over Honda Jazz kan disse motorer også findes i f.eks. Honda Civic eller Honda Accord.
- Honda R-motor: Motorer med R-betegnelsen blev introduceret hos Honda med den ottende modelgeneration af Civic’en. Målet med udviklingen var kraftige motorer, der samtidig sparer brændstof. Rækkebenzinmotorerne med fire cylindre og 16 ventiler er udstyret med variabel ventiltræk i-VTEC. Disse Honda-drivaggregater kan f.eks. findes i Honda Jazz, Civic, CR V eller HR V.
- Honda K-motor: Honda K-motorserien har dobbelte overliggende knastaksler og fungerer med rullevippearme. Motorerne er udstyret med enkelt tændingsspoler og fordelerløse tændingssystemer. Afhængigt af versionen kan kun indsugningsventilerne eller også udstødningssiden styres variabelt. Honda K-motorer findes i modeller som Honda Accord, Honda CR V eller Honda Civic.
Honda dieselmotorer og elektriske drev
- Honda N-motor: Med N-serien præsenterede Honda for første gang bilmotorer til dieselmotorer. Honda-dieselmotorerne anvender common rail indsprøjtning og har en motorblok af aluminium. De to overliggende knastaksler drives af en rullekæde. Desuden anvendes der turboladere med variabel justering. Denne motortype blev brugt i Honda Accord, Civic og i Honda FR V og Jazz-modellerne
.
- Honda e-motor: Elmotoren findes i den helt elektriske Honda e lille bil og er installeret i to effektniveauer. Det er synkrone maskiner med permanentmagnetspænding, der yder 136 hk i Honda e og 154 hk i Honda e Advance. Elmotorerne er placeret bagtil og driver bagakslen i hvert enkelt tilfælde.
10 moderne Honda-drevkoncepter
- 1.0 VTEC Turbo: Økonomisk 1,0-liters P-linjemotor på 1,0 liter med trecylindret teknologi og turboladning fra Honda Civic med 126 hk. Dobbelt overliggende knastaksler, VTEC variabel ventilstyring, 12 ventiler, motorblok og cylinderhoved i letmetal.
.
- 1,5 VTEC Turbo: Firecylindret motor med turbolader, motorblok og cylinderhoved af letmetal i en letmetallegering. Honda L-motor som en 16-ventilet motor med to overliggende knastaksler og variabel ventilstyring VTEC, som producerer 182 hk i Honda Civic.
- 2.0 i-VTEC: Benzinmotor med højt slagvolumen i Honda Civic med 158 hk fra 2,0 liter. Honda K-motor med motorblok og cylinderhoved i aluminium, to overliggende knastaksler, variabel ventilindstilling, som en motor med naturlig indsugning uden turbo med fire cylindre i serie.
- 1,5 i-MMD: Hybridsystem med 109 hk og 253 Nm drejningsmoment til Honda Jazz. Kombination af en 1,5 liters 4-cylindret benzinmotor med 4 cylindre og et elektrisk drev med to e-motorer.
- 1.3 i-VTEC: Benzinmotor med fire cylindre på linje og 1,3 liter slagvolumen i Honda Jazz. Honda-motor med indsugningsindsprøjtning og en ydelse på 98 hk med et drejningsmoment på 118 Nm.
- 2.0 i-MMD 2WD: Moderne hybrid med 184 hk og 315 Nm drejningsmoment. Hybridsystemet med 2,0-liters i-VTEC-benzinmotor og elektrisk drivmotor tilbydes i Honda CR V med forhjulstræk.
- 2.0 i-MMD AWD: Allwheel drive-koncept som et hybridsystem til Honda CR V. Kombination af elektrisk drivkraft og i-VTEC-benzinmotor med 2,0 liter slagvolumen og 184 hk 315 Nm drejningsmoment.
- 1,5 i-MMD: HR V Hybrid med et dobbeltmotorsystem med e-motor og en 1,5 liters firecylindret benzinmotor på 1,5 liter i linje. Moderne drivkoncept med 131 hk og 235 Nm drejningsmoment.
- 100 kW e-motor: Elmotor til Honda e med en effekt på 100 kW eller 136 hk. Synkronmaskine med permanent magnet med et maksimalt drejningsmoment på 315 Nm.
- 113 kW e-motor: Permanent tændt synkronmotor til Honda e Advance. Elektromotor med en effekt på 113 kW eller 154 hk og et maksimalt drejningsmoment på 315 Nm.
Find brugte Honda-motorer
Efter en motorskade er det ofte en god idé at købe en brugt Honda-motor. På denne måde kan et defekt køretøj af ældre modelår normalt repareres uden problemer. Brugte Honda-motorer er også ofte billigere end omfattende motorreparationer.
Hos Autoparts24.eu finder du et bredt udvalg af bildele, f.eks. brugte Honda-motorer. Hvis du ønsker at købe en brugt Honda-motor, kan du nu nemt finde passende enheder til din bil takket være den praktiske søgefunktion. Det eneste, du skal gøre, er at indtaste køretøjets mærke og modelbetegnelse.
Alternativt kan du også søge efter passende drev til alle Honda-modeller ved hjælp af data fra køretøjets registreringsattest. På Autoparts24.eu er de egnede reservedele overskueligt listet med de vigtigste oplysninger, hvilket giver et hurtigt overblik. køb af bildele til køretøjer som Honda CR Z eller Honda Civic er derfor særligt ukompliceret.
Vælg årgang / modelvariant - så finder du hurtigt den rigtige brugte bildel til din Honda
1994 - 2001
Civic VI Fastback (MA, MB)
1991 - 1996
Civic MK V Saloon (EG, EH)
1998 - 2001
Civic Mk V Aerodeck (MB, MC)
1995 - 2001
Civic VI Hatchback (EJ, EK)
1995 - 2001
Civic VI Saloon (EJ, EK)
1979 - 1983
Accord Hatchback (SJ, SY)
1983 - 1985
Accord Mk II Hatchback (AC, AD)
1999 - 2006
Civic VII Hatchback (EU, EP, EV)
1985 - 1989
Accord Mk III Aerodeck (CA)
2000 - 2006
Civic VII Saloon (ES, ET)
2005 - Nu
Civic Viii Hatchback (FN, FK)
1996 - Nu
Legend Mk III (KA)
2005 - Nu
Civic Viii Saloon (FD, FA)
1989 - 1994
Accord Mk IV Aerodeck (CB)
2016 - Nu
Civic X Hatchback (FC_, Fk_)
2015 - Nu
Civic X Saloon (FC_)
1989 - 1993
Accord Mk IV Coupe (CB, CC)
1993 - 1998
Accord Mk V Aerodeck (CE)
2001 - 2007
Cr-v Mk II (RD_)
1995 - 1998
Accord Mk V (CE, Cf_, CD)
2006 - Nu
Cr-v Mk III (RE_)
1997 - 2003
Accord VI (CK, CG, CH, CF)
2016 - Nu
Cr-v V (RW_, Rt_)
1999 - 2002
Accord Mk VII Hatchback (CH, CL)
2003 - 2012
Accord VII (CL, CN)
2003 - 2008
Accord VII Tourer (CM, CN)
2008 - Nu
Accord Viii (CU)
2008 - Nu
Accord Viii Estate (CW)
1978 - 1987
Acty Platform/chassis (TN)
1992 - 1998
Civic del Sol Mk III (EH, EG)
1995 - 2002
Orthia / Partner (EL_, Ey_)
2005 - 2014
Ridgeline (YK)
2013 - Nu
City VI Saloon (GM4, Gm5, Gm6, Gm9, Gm7)
1978 - 1983
Civic MK II Hatchback (SS, SL)
1983 - 1987
Civic MK III (AL, AJ, AG, AH)
1983 - 1987
Ballade MK III Saloon (AM, AK, AU)
1987 - 1993
Civic MK IV Hatchback (EC, ED, EE)
1989 - 1993
INTEGRA Saloon (DA5, Da6, Da7, Da8, Da9, Db1, Db2)
1993 - 2001
INTEGRA Saloon (DB6, Db7, Db8, Db9)
2014 - Nu
Civic IX Tourer (FK)
2001 - 2008
Jazz II (GD_, Ge3, Ge2)
2007 - Nu
Jazz III (GE_, Gg_, Gp_, Za_)
1991 - 1995
Civic MK V Hatchback (EG)