Hvordan fungerer en dieselmotor? Opbygning, komponenter og udskiftning
Som forbrændingsmotor klarer dieselmotoren sig helt uden tændrør og udvikler et højt drejningsmoment. Dette er muligt på grund af motorens særlige udformning til dieselolie. Her kan du finde ud af, hvilke komponenter der indgår i motorer til diesel, hvordan dieselmotoren fungerer, og hvad du skal overveje, når du køber en udskiftningsmotor.
Hovedkomponenter i dieselmotoren
Den vigtigste komponent i dieselmotoren er motorblokken med de komponenter, der er monteret på den. Disse omfatter cylindrene, hvori stemplerne bevæger sig, og cylinderhovederne. Motorblokken rummer også krumtapakslen og den komplette krumtapakselsmekanisme med forbindelsesstængerne. Kanaler til smøring og køling er integreret i dieselmotorens blok.
Krankmekanismen omdanner den energi, der leveres af stemplerne, fra en frem- og tilbagegående bevægelse til en roterende bevægelse. Til dette formål er hvert stempel, der bevæger sig op og ned i cylinderen, forbundet med krumtapakslen via en plejlstang. Den ene ende af krumtapakslen stikker ud fra dieselmotorens blok på gearkassesiden, hvor den er forbundet med svinghjulet. Herfra overføres motorens kraft til gearkassen som en roterende bevægelse.
Ventiltræk og indsprøjtning
For at kunne drive dieselmotoren er ventiltrækket med ventilerne uundværligt. En eller flere knastaksler i cylinderhovedet drives direkte af motoren. Deres funktion er at åbne og lukke ventilerne til indsugning og udstødning. Dette gør det muligt for luften at strømme ind i cylinderen på det rette tidspunkt. Udstødningsgasser kan også udledes som restprodukter fra forbrændingsprocessen.
Indsprøjtnings- eller indsprøjtningssystemet forsyner dieselmotoren med dieselbrændstof. Dette sprøjtes ind i motorens forbrændingskammer via injektorer eller indsprøjtningsdyser. De pumper eller højtrykspumper, der er nødvendige for dette, er en del af indsprøjtningssystemet, og det samme gælder rørene. I modsætning til benzinmotorer har dieselmotorer ikke noget tændingssystem. I stedet finder selvantændelse sted. Der er kun et glødesystem til stede.
Sådan fungerer Rudolf Diesels motor
Dieselmotoren er ligesom det tilsvarende brændstof opkaldt efter sin opfinder Rudolf Diesel. Den tyske opfinder udviklede den frem- og tilbagegående stempelmotor allerede i slutningen af det 19. århundrede. I modsætning til benzinmotorer har dieselmotoren slet ikke brug for et tændrør. I stedet fungerer dieselmotoren efter princippet om selvantændelse.
I denne proces stimuleres en blanding af luft og brændstof til forbrænding ved hjælp af kompression. Som firetakts- og totaktsmotor har dieselmotoren en god virkningsgrad. Firetaktsdieselmotorer anvendes normalt til at drive biler.
Sådan kører en dieselmotor i firetakt
- Indsugning
- Kompression
- Forbrænding
- Udstødning
Som en firetaktsmotor arbejder kompressionstændingsmotoren i indsugningsmoment, kompressionsmoment, forbrændingsmoment og udstødningsmoment. I det første moment åbner knastakslen den tilsvarende indsugningsventil i cylinderen. Luft kan således strømme ind i cylinderen, mens stemplet bevæger sig nedad i cylinderen. I det andet moment komprimeres luften i forbrændingskammeret med lukkede ventiler, og luftens temperatur stiger kraftigt som følge af kompressionen.
I det tredje moment indsprøjtes den rette mængde diesel i luften i forbrændingskammeret via en indsprøjtningsdyse. Blandingen af luft og diesel antændes ved hjælp af kompressionstænding. Gnisttændingen forårsager en nedadgående bevægelse af stemplet i cylinderen. I fjerde moment udledes udstødningsgasser og varme via udstødningsventilen.
Den energi, der genereres af stemplet, overføres via plejlstangen til krumtapakslen, som omdanner bevægelsen til en roterende bevægelse. Ud over den høje effektivitet og det ukomplicerede design scorer dieselmotoren først og fremmest med sit sikrere brændstof i forhold til benzin. På Rudolf Diesels tid kunne dieselbrændstof opbevares mere sikkert, og i modsætning til benzin antændes det først ved en temperatur på 55 grader Celsius.
Køb og udskiftning af dieselmotor
Dieselmotorer er robust konstrueret, men de kan stadig gå i stykker, især hvis de har et højt kilometertal. En dyr reparation af den gamle dieselmotor kan ikke altid betale sig. Brugte dieselmotorer i bytte kan her være et fordelagtigt alternativ. Det er motorer, som man kan få fat i hos autogenbrug, og hvis teknik som regel er helt intakt.
Hvad du skal overveje, når du køber en brugt dieselmotor
For at sikre, at dieselmotoren i erstatningsbilen fortsat vil fungere i bilen pålideligt i mange år fremover, skal der tages hensyn til en række ting ved købet. Det gælder bl.a. enhedens stand samt omfanget af medleverede dele. En forbrændingsmotor kan tilbydes i bytte med forskellige tillægsdele eller endda uden tillægsdele overhovedet. F.eks. kan motorblokken med kun de indre dele og cylinderhovederne udgøre en udskiftningsmotor.
- Vær opmærksom på dieselmotorens tilstand
- Find ud af kilometertallet
- Vælg motortypen korrekt
- Kontroller omfanget af medleverede dele
- Tjek data fra motoren
Ved køb af dieselmotorer bør man derfor være opmærksom på, om motoren tilbydes med eller uden ekstra dele og aggregater. For dieselmotorers vedkommende gælder dette især det komplekse brændstofindsprøjtningssystem og forvarmningssystemet. Hvis der mangler dele, skal de købes senere eller overtages fra den gamle motor.
Tilstanden af brugte motorer angives af leverandøren eller kan udledes af billeder og oplysninger i tilbuddet. Dieselmotorens kilometertal kan også være en god indikator for slitage. Pålidelige leverandører af brugte motorer angiver altid det kilometertal, der var kørt, da motoren blev fjernet fra donorkøretøjet.
Overhold motortype og motordata
Når du vælger en dieselmotor, skal du sikre dig, at du vælger den rigtige enhed. Ofte fås dieselmotorer fra en producent med samme slagvolumen og antal cylindre. Disse passer dog ikke altid i alle bilmodeller.
De første ledetråde til valg af den rigtige motor findes i det motornummer, som fabrikanten har tildelt motoren, og den nøjagtige motorbetegnelse. Motorkoden findes normalt direkte på motoren eller er anført i bilens dokumentation. Chassis-/stel-nummeret kan også ofte bruges til at bestemme den installerede motor.
Biler, der er indregistreret i Tyskland, har også et såkaldt nøgletal i køretøjspapirerne, som er en hjælp i søgningen efter en passende motor. Før du bestiller en bestemt dieselmotor i bytte, bør alle detaljer samt leverandørens billeder sammenlignes igen.