Dacia-motorer: Alt, hvad du behøver at vide om Dacia-motorer
Dacia er den mest kendte rumænske bilproducent og er i dag et datterselskab af den franske bilproducent Renault. Dacia-modellerne anses for at være robuste og er kendt for deres rimelige priser. De er ofte baseret på Renault-teknologi.
Sammen med Nissan og Mitsubishi tilhører Renault og dermed også Dacia en alliance af bilproducenter, som også udvikler fælles modeller og motorer. Nogle Dacia-motorer er kendt for deres lave brændstofforbrug, mens andre giver problemer med forlængede timingkæder.
Oversigt over Dacia-motorer
Afhængigt af køretøjet er Dacia-motorerne installeret i forskellige varianter som diesel-, benzin- eller elmotorer. Motorernes betegnelse indeholder ofte den omtrentlige effekt af den pågældende motor i hk. Benzinmotoren med betegnelsen TCe 150 yder f.eks. præcis 150 hk.
Dacia benzinmotor
- Dacia SCe-motorer: Dacia-motorer med SCe-betegnelsen er benzinmotorer, der fungerer som rene sugemotorer uden turboladere. Forkortelsen SCe står for Smart Control Efficiency. Denne type Dacia-motor er installeret som en tre- og firecylindret motor. Den anses for at være robust og giver tilstrækkelige køreegenskaber. Den er monteret i modellerne Dacia Sandero, Duster og Logan.
- Dacia TCe-motorer: En Dacia TCe-motor er en benzinmotor med en turbolader. Udtrykket TCe står for Turbo Control Efficiency. De moderne turbomotorer monteres i Duster, Sandero, Lodgy eller Logan med tre eller fire cylindre og med indsugningsmanifoldindsprøjtning eller direkte indsprøjtning.
- Dacia GPF-motorer: Hvis en Dacia-motor bærer betegnelsen GPF, er der tale om en benzinmotor med et ekstra partikelfilter. Udtrykket GPF er en forkortelse for Gasoline Particulate Filter (benzinpartikelfilter). Som med dieselbilen sikrer partikelfilteret forbedrede udstødningsgasværdier. Denne type Dacia-motor kan f.eks. findes som TCe 130 GPF i Dacia Dokker.
Dacia dieselmotorer
- Dacia dCi-motorer: Dacias dieselmotorer er moderne turbodieselmotorer med betegnelsen dCi. De tre bogstaver dCi står for Diesel Common Rail Injection, som denne motortype er udstyret med. Motorerne med fire cylindre i serie har en udstødningsgasturbolader og er monteret i forskellige versioner i Duster-modellen.
Alternative drev fra Dacia
- Dacia ECO-G-motorer: Dacia-motorer med ECO-G-betegnelsen er bivalente motorer, der kan køre på benzin eller LPG. Grundlaget er en benzinmotor med tre cylindre og en turbolader. Dacia LPG-motorerne er f.eks. monteret i Dacia Sandero eller Dacia Jogger.
- Dacia-elmotor: I den elektriske Dacia Spring-model monterer Dacia motorer som synkronmotorer med permanentmagnet. Drevkonceptet med fast gearudveksling og forhjulstræk sikrer sammen med et 26,8 kWh-batteri en kombineret rækkevidde på 230 km i henhold til WLTP-kravene. Forbruget ifølge WLTP er 13,9 kWh pr. 100 km.
10 populære Dacia-drevkoncepter
- SCe 65 – trecylindret rækkebenzinmotor med tre cylindre som sugemotor uden turbo. Dacia-motoren på 1,0 liter har en effekt på 49 kW (67 hk) og tilbydes som indgangsmodel i Dacia Sandero.
- TCe 90 – Turbomotor som trecylindret benzinmotor i rækkeform. Motoren med en slagvolumen på 1,0 liter yder 67 kW (91 hk) ved et drejningsmoment på 160 Nm og er monteret i Dacia Sandero.
- TCe 100 ECO-G – Drevkoncept til LPG med trecylindret turbo-linjemotor. Motoren med 1,0 liters slagvolumen og 81 kW (110 hk) findes i tredje generation af Sandero.
- TCe 130 – Firecylindret rækkebenzinmotor med en slagvolumen på 1,3 liter. Den turboladede motor yder 96 kW (131 hk) og er monteret i den anden udgave af Duster.
- TCe 150 – Turbomotor til benzin med fire cylindre på linje og 1,3 liter slagvolumen. Motoren med en effekt på 110 kW (150 hk) og et drejningsmoment på 250 Nm findes i Dacia Duster.
- TCe 150 4×4 – Kørekoncept med firehjulstræk til Dacia Duster. Turbo benzinmotor med 1,3 liters slagvolumen og 110 kW (150 hk) motoreffekt i kombination med firehjulstræk.
- Blue dCi 115 – Dieselmotor med fire cylindre og turboladning. Dacia-motoren med 1,5 liters slagvolumen og en motoreffekt på 85 kW (116 PS) og 260 Nm er monteret i Dacia Duster Diesel.
- TCe 110 – benzinmotor med turboladning og 1,0 liters slagvolumen, som er monteret i Jogger- og Sandero Stepway-modellerne. Tre cylindre yder 81 kW (110 hk) ved 200 Nm.
- TCe 90 CVT – Kørekoncept med 1,0-liters trecylindret turbomotor med trecylindret rækkemotor og CVT-automatgear. Drevet med 67 kW (91 hk) findes i Dacia Logan og Dacia Sandero.
- Electric 45 – Elektrisk drivkoncept fra Dacia med synkronmotor med permanentmagnet og 33 kW (45 hk) effekt. Elmotoren er monteret som standard i Dacia Spring-modellen.
Køb brugte Dacia-motorer
Hvis der er problemer med Dacia-motoren i din bil, kan du hurtigt afhjælpe dem med en udskiftningsmotor til en fordelagtig pris. I stedet for en dyr reparation af den defekte motor installeres en brugt originalmotor fra et autogenbrug i Dacia’en.
Især kan et stort olietab eller en forlænget styringskæde hurtigt føre til motorskader på visse Dacia-motorer. Sammenlignet med en ny motor kan Dacia-motorer til gengæld score point primært på grund af deres pris.
Find Dacia motorer og reservedele hos Autoparts24
Du kan få brugte Dacia-motorer og matchende reservedele hos Autoparts24. Takket være den praktiske søgefunktion kan du finde den del, du leder efter, eller en komplet Dacia-motor til din bil på ingen tid. Alle oplysninger og priser for motorerne er tydeligt angivet.
For at finde den rigtige enhed til den rigtige pris er det nyttigt at kende motorkoden. Alle andre oplysninger om køretøjet, f.eks. data fra køretøjets registreringsattest og den nøjagtige modeltype, skal også være tilgængelige.