Hvordan fungerer en benzinmotor? Opbygning, komponenter og udskiftning
Benzinmotoren som en frem- og tilbagegående stempelmotor har længe været anvendt i bilindustrien. Denne forbrændingsmotor scorer først og fremmest point for sin pålidelighedhed og sportslige karakter. I modsætning til dieselmotorer kræver benzinmotoren imidlertid en gnisttænding ved hjælp af et tændrør, for at sætte stemplerne i bevægelse indeni.
Benzinmotorens hovedkomponenter
Benzinmotorens hjerte er motorblokken, som er det krumtaphus, der rummer krumtapakslen. Cylindrene og de cylinderhoveder, der er monteret på dem, er også forbundet med motorblokken. Kanaler til motorolien er integreret i den indre struktur; sammen med oliepumpen og oliebakken sikrer de en pålidelig smøring.
Krumtapakslen
Krumtapakslen i forbrændingsmotoren er forbundet med stemplerne via plejlstænger. På denne måde kan stemplerne bevæge sig op og ned, mens krumtapakslen overfører sin energi i form af en roterende bevægelse. Til dette formål stikker krumtakslen ud fra motorblokken på gearkassesiden, hvor den også rummer svinghjulet. Desuden driver akslen aggregatdrevet, og kamakslen drives også herfra.
Ventiler og knastaksler
I en benzinmotor sørger ventiltrækket for, at ventilerne altid åbner og lukker på det rigtige tidspunkt. På denne måde tilføres luft og brændstof til cylinderen på det rigtige tidspunkt, og forbrændingsresterne fjernes. Til dette formål styres ventilerne i cylinderhovedet af en eller flere knastaksler. Afhængigt af motortypen drives knastakslen direkte af benzinmotoren via f.eks. en styringskæde.
Indsprøjtningssystem eller karburator
Indsprøjtningen eller karburatoren sørger for den rette blanding af brændstof og luft for at muliggøre optimal forbrænding. Afhængigt af motoren og dens individuelle udformning dannes blandingen enten eksternt eller i cylinderen. Blandingen af benzin og luft indføres enten i indsugningskanalen eller dannes direkte i forbrændingskammeret ved indsprøjtning af benzin.
Tænding på benzinmotor
En benzinmotor har brug for en tænding for at kunne fungere. En såkaldt gnisttænding adskiller benzinforbrændingsmotoren fra dieselmotoren. For at blandingen kan antændes pålideligt, er hver cylinder forsynet med et eller flere tændrør. Et tændingssystem sørger for den gnist, der er nødvendig for tændingen.
Benzinmotor – hvordan den fungerer
Benzinmotoren med gnisttænding, som den er kendt i dag, er også kendt som Ottomotoren. Den er opkaldt efter den tyske opfinder Nicolaus August Otto, som siges at have været drivkraften bag udviklingen af den firetaktede benzinmotor.
Benzinmotor som firetaktsmotor
Selv i dag anvendes benzinmotoren hovedsagelig som en firetaktsmotor i biler. Fordelene ved benzindrevne motorer er bl.a. god kraftoverførsel. Den stille og vibrationssvage drift er en anden forskel mellem benzinmotoren og de dieselmotorer, der også anvendes i biler.
Benzinmotorens funktion i firetaktsmotorer
- Indsugning – brændstof og luft strømmer ind i forbrændingskammeret
- Kompression – blandingen komprimeres i cylinderen
- Forbrænding – gassen antændes og brænder
- Udstødning – udstødningsgas og varme udledes
Funktion af motorer med benzin
Benzinmotorer fungerer altid efter samme princip som en frem- og tilbagegående motor med fire takter. I indsugningsslaget suges blandingen af brændstof og luft ind i forbrændingskammeret eller genereres der. I det andet slagtilfælde komprimeres blandingen, når stemplet bevæger sig opad. Kun under tryk kan blandingen af brændstof og luft antændes optimalt. Den efterfølgende antændelse af luft og brændstof sikrer frigivelsen af energi.
Energiafgivelse og udladning
Hvis luft og brændstof antændes, sker der straks en nedadgående stempelbevægelse. Takket være forbindelsen via forbindelsesstængerne overfører stemplet nu kraften til krumtapakslen. Krumtapakslen overfører på sin side energien, der er omdannet til en roterende bevægelse, til gearkassen. I det fjerde slag bevæger stemplet sig igen opad og sørger med den åbne udstødningsventil for, at varme og forbrændingsrester fjernes fra motoren.
Benzinmotor – køb og udskiftning
Hvis køretøjer med benzinmotorer kører mange kilometer, kan forbrændingsmotorerne blive slidt og gå i stykker ligesom andre typer motorer. Sammenlignet med en dyr og tidskrævende reparation efter en skade kan det ofte betale sig at udskifte hele motoren. I stedet for den defekte motor monteres der så en intakt motor.
Udvekslingsmotorer i forskellige varianter
Hvis den defekte forbrændingsmotor skal udskiftes med en erstatningsmotor, er der forskellige motorvarianter at vælge imellem. Der er derfor en række punkter, der skal overvejes ved købet. F.eks. er omfanget af udstyr til benzinudskiftningsmotorer ikke fastlagt. Motoren kan være udstyret med alle redskaber og ekstra enheder, men det er ikke altid at den er det. Selv en motor, der blot består af en motorblok med komponenter indeni og cylinderhovederne, kan kaldes en udskiftningsmotor.
Benzinmotor i bytte – disse punkter skal overholdes
- Motoren – er den beregnet for benzin
- Angivelse af kilometertal
- Tilbehørsdele og omfang af medleverede dele
- Bestem motortype og -type
- Sammenlign motorspecifikationer
Brugte motorer i bytte
En billig og ressourcevenlig løsning er at udskifte en defekt motor med en god brugt benzinmotor. Ideelt set gøres dette ved at bruge en motor fra en autoophugger, en såkaldt genbrugsstation for biler. Disse motorer fjernes intakte fra biler, så de kan genbruges. Dette er ofte den bedste og mest omkostningseffektive løsning, især for ældre køretøjer, så de kan fortsætte med at rulle ude på vejene i mange år fremover.
Hvad du skal overveje, når du køber brugte motorer
Ved valg og køb af brugte motorer til benzin skal der tages hensyn til enhedens tilstand, leveringsomfanget og den korrekte motortype. Ved benzinmotorer skal der lægges særlig vægt på komponenterne i tændingssystemet og blandingsdannelsen med hensyn til udstyr og leveringsomfang.
Leveringsomfanget bør overvejes
Tændingsanlægget samt karburatoren til blandingsdannelse eller indsprøjtningssystemet til indsprøjtning af brændstof under tryk er ikke altid omfattet af tilbuddet. I så fald skal disse dele købes separat eller overtages fra den eksisterende motor. Det samme gælder for alle elektriske komponenter samt øvrige elektronik som f.eks. styreenheder.
Valg af den rigtige forbrændingsmotor
Selv om nogle motorer fra en producent overlapper hinanden med hensyn til antallet af stempler og cylindre eller med hensyn til effekt, kan der være tale om en helt anden motor. For at kunne vælge den rigtige motor skal motorkoden for den installerede motor findes frem. Chassis-/stel-nummeret eller typekodenumrene fra køretøjets dokumenter er også ofte nyttige ved valget af den rigtige vare.