Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Billige, brugte knastaksler direkte fra autoophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 24

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 32

BMW

BMW

Dele til salg: 18

Citroën

Citroën

Dele til salg: 26

Ford

Ford

Dele til salg: 50

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 19

Mazda

Mazda

Dele til salg: 9

Nissan

Nissan

Dele til salg: 15

Opel

Opel

Dele til salg: 42

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 27

Seat

Seat

Dele til salg: 13

Skoda

Skoda

Dele til salg: 18

Toyota

Toyota

Dele til salg: 34

Volvo

Volvo

Dele til salg: 52

VW

VW

Dele til salg: 83

Knastaksel: Hvordan den fungerer, køb den og ændring af den i køretøjet

Hvad er en knastaksel?

Knastakslen er ansvarlig for at åbne og lukke indsugnings- og udstødningsventilerne på de rigtige tidspunkter, og den regulerer også timingen af tændrørene. I de fleste motorer er knastakslen drevet af en rem eller kæde forbundet med krumtapakslen. Knastakslen er normalt lavet af støbejern eller stål, og den kan være enten enkelt- eller flerdelt.

Knastaksel er et central komponent i de fleste diesel- og benzinmotorer. Her er komponenten ansvarlig for den korrekte rækkefølge af motorstyringen. Frisk blanding kan strømme ind i forbrændingskamrene på det rigtige tidspunkt, mens forbrændingsrester fjernes på det rigtige tidspunkt. Hvis knastakslen er beskadiget, skal den udskiftes med en passende reservedel.

Knastaksel opbygning og funktion

Kamakslen spiller en central rolle i forbrændingsmotoren. Her åbner komponenten indsugnings- og udstødningsventilerne på det rigtige tidspunkt og sikrer en optimal forbrænding. Kamakslen er placeret i cylinderhovedet og er forbundet med krumtapakslen i motorblokken ved hjælp af en tandkæde, tandrem eller tandhjul. På denne måde overføres den roterende bevægelse til knastakslen, som roterer med halvdelen af krumtaphusets hastighed.

For at kunne åbne hver enkelt ventil på det rette tidspunkt er akslen udstyret med knapper svarende til antallet af ventiler. På det rigtige tidspunkt og i den rigtige rækkefølge trykker akslen mod ventilen og åbner den. Afhængigt af køretøjet foregår denne proces direkte, via hydrauliske stempelknapper, vippearme eller andre komponenter. Ventilerne lukkes ved hjælp af fjedertryk. Akslen i cylinderhovedet bestemmer således slaglængden og åbningstiderne for ventilerne. Det er vigtigt, at de fungerer korrekt, for at bilen kan bruges efter hensigten.

Hvordan defekten i knastakslen bliver mærkbar

Knastakseler er ikke sliddele og holder ofte lige så længe som selve bilen. I biler med et højt kilometertal eller på grund af andre påvirkninger kan der dog i enkelte tilfælde opstå problemer med knastakslen. Føreren vil sandsynligvis opdage en ødelagt knastaksel ved symptomer som f.eks. dårlig kraftudveksling eller en ru og rykværdig motorkørsel.

Øget brændstofforbrug kan også være et tegn på en defekt knastaksel. Hvis knastakslen er slidt ind, eller knasterne på akslen er slidte, er timingen ofte ikke længere korrekt. De nævnte symptomer kan dog også skyldes andre defekte motorkomponenter. Derfor er det normalt nødvendigt at få knastakslen kontrolleret på et værksted.

Mulige symptomer på en defekt knastaksel

  • Motoreffekten er faldet mærkbart
  • Motoren kører ikke rundt, eller motoren er ustabil
  • Rassel eller sømning ved acceleration
  • Brændstofforbruget er steget
  • Afgasemissionerne er blevet forringet

Grunde for defekte knastaksler og test af knastakslen

Forskellige årsager kan føre til en defekt knastaksel. Hovedårsagen til en knækket knastaksel er stadig øget slid på grund af et højt kilometertal. Hvis bilen er blevet kørt meget, er motoren og knastakslen også blevet belastet tilsvarende. Da knastakslen skal åbne hver enkelt ventil mod kraften fra den tilhørende ventilfjeder, kan der med tiden blive slidt materiale af knastakslen.

Lejeskallerne på knastakslen kan også gå i stykker af forskellige årsager og dermed også beskadige knastakslen. En almindelig årsag til defekte knastaksler er mangel på olie eller forkert motorolie i oliekredsløbet. Da olien er nødvendig for at smøre og køle lejerne i knastakslen, kan en afbrydelse af oliefilmen hurtigt føre til skader. Dygtige bilmekanikere kan vurdere tilstanden af knastakslen efter afmontering af ventildækslet. Lejepunkterne kan kun kontrolleres, når knastakslerne er fjernet.

Hvordan fagfolk kan skifte knastaksel

Udskiftning af en defekt knastaksel er kompliceret og kræver avanceret viden om motorer. Det er derfor kun erfarne bilmekanikere, der selv kan skifte akslen. Afhængigt af producent, model og motorvariant kan proceduren for udskiftning af bildele også være forskellig. Uanset producenten fjernes ventildækslet dog først for at få fri adgang til akslen.

Afhængigt af motor og køretøj er det derefter nødvendigt at låse knastakselsakslen med et specialværktøj for at muliggøre demontering. Nokkeakselhjulet fjernes derefter, hvilket nogle gange kræver, at tandbæltedækslet fjernes. Selve bæltet skal også fjernes på forhånd. Nogle motorer kræver også, at cylindrene skal bringes i en bestemt position på forhånd.

Når det indledende arbejde er udført, kan akslens lagerdæksler fjernes, efter at skruefastgørelsen er løsnet. Afhængigt af motorvariant og fabrikant kan det være nødvendigt at følge en bestemt rækkefølge. Den defekte aksel kan derefter fjernes og udskiftes med en passende reservedel. De nye dele monteres derefter i omvendt rækkefølge. Nogle ældre motorer kræver stadig justering af ventilspillet.

Tre tips til udskiftning af knastakslen

  1. Udskift andre komponenter: Hvis knastakslen udskiftes, kan andre komponenter også nemt udskiftes. Det drejer sig f.eks. om knastakselhjulet, kæden eller remmen. Ventiler og hydrauliske stempler kan også udskiftes, når knastakslen fjernes.
  2. Køb et sæt knastaksler: Ud over selve knastakslen indeholder et sæt knastaksler andre reservedele som f.eks. ventiler, hydrauliske stempler eller andre dele til ventilstyring. Prisen for et sæt knastaksler er normalt billigere end at købe enkeltdele.
  3. Skift olie: Efter montering af knastakslen eller knastaksel-sættet er det en god idé også at skifte motorolien. På den måde kan den nye aksel udføre sit arbejde optimalt. Olie og oliefilter bør altid skiftes samtidig, uanset køretøj.

Find den rigtige knastaksel til dit køretøj

Hvis knastakslen i bilen skal udskiftes, er det vigtigt, at der kun monteres nøjagtigt matchende reservedele. På denne måde garanteres motorens korrekte funktion og god motorkørsel. Hos Autoparts24 finder du passende originale bildele til mange forskellige bilmodeller fra forskellige producenter. Takket være den praktiske søgefunktion er det nemt at finde passende dele som f.eks. en knastaksel eller et knastaksel-sæt til din bil.

Sammenlign priserne på forskellige aksler med knastaksler

.
Alle egnede OEM-dele til dit køretøj er tydeligt angivet på Autoparts24.eu. Oversigten indeholder vigtige oplysninger som f.eks. kilometertal, OE-nummer, produktionsår eller pris. Dette giver mulighed for en bekvem prissammenligning af brugte bildele på et øjeblik.

Fordelene ved at købe en brugt knastaksel

Hvis du køber en original knastaksel brugt, kan du ofte spare mange penge. Når du køber online, bestemmer du selv, hvilke bildele der opfylder dine krav, og hvilken pris du ender med at betale. Når du køber brugte knastaksler fra autogenbrug online, sparer du ikke kun penge, du reducerer også samtidig belastningen på miljøet.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 533 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 110 til salg af mærket MERCEDES-BENZ hvilket svarer til 21 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 215 af typen af mærket VW hvilket svarer til 19 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 846 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 733 DKK

Nyeste produkter

: