Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Der er mange computere i moderne biler, for det meste integreret i styreenheder. Her sørger mikroprocessorer for at optimere motorstyringen eller garantere sikkerheden under kørslen. I vores guide kan du finde ud af, hvor computerne er gemt i bilen, og hvilke funktioner de udfører.
Computere kan findes mange steder i bilen. Mikroprocessorer og controllere i form af styreenheder har været installeret i køretøjer i flere årtier. Hver styreenhed er en lille computer i sig selv. De enkelte moduler er forbundet med hinanden via grænseflader og elektroniske systemer og kan udveksle data. Hardwarens individuelle opbygning varierer afhængigt af krav og anvendelse.
Den software, der bruges i biler, varierer afhængigt af systemet. Bilproducenter specificerer ofte visse rammebetingelser for leverandører i denne henseende. Det sikrer, at modulerne og systemerne nemt kan integreres i forskellige køretøjer. Når det gælder styresystemer, er udviklerne ofte afhængige af afprøvede og testede industrielle løsninger.
I moderne biler styres de drivmotorer, der er installeret i køretøjet, rent elektronisk. Elektroniske styreenheder har længe været brugt til dette formål. Systemerne har mikroprocessorer eller mikrocontrollere og er udstyret med integrerede grænseflader. Motorstyringscomputeren modtager vigtige data via tilsluttede sensorer.
Moderne forbrændingsmotorer er nu uden undtagelse udstyret med elektronisk motorstyring. Den motorstyreenhed, der kræves til dette, er allerede en lille computer. Den bestemmer den indsprøjtede brændstofmængde og det optimale tændingstidspunkt. Softwaren til dette er gemt direkte på en chip i styreenheden.
Drivmotorerne i elbiler styres også af styreenheder, hvor der er integreret en computer. På den måde leverer drivmotoren f.eks. altid den nødvendige effekt. Derudover overvåger tilsvarende computersystemer batteriernes ladetilstand og beregner den resterende rækkevidde. Batteriopladningsprocessen overvåges også.
Talrige sikkerhedsrelevante funktioner i bilen overvåges eller styres også af en computer. Det gælder f.eks. sikkerhedsanordninger som ABS eller nødbremseassistent, der kan beskytte mod ulykker. Computersystemer i de tilhørende styreenheder analyserer data fra forskellige sensorer og udløser de nødvendige handlinger.
Computeren, der er integreret i motorstyreenheden, sikrer ikke kun optimal motordrift, men reducerer også miljøpåvirkningen. Til dette formål tilpasser det mikrocontroller-baserede system brændstofmængden til kørselsforholdene og de respektive krav. Efterbehandlingen af udstødningsgassen via katalysatoren analyseres også og påvirkes positivt i overensstemmelse hermed.
En af de mest udbredte og længst installerede computere i biler er den såkaldte on-board computer. Denne komponent har været i biler siden 1980’erne. De fleste bilister kender computeren som et display i bilens cockpit. Her viser computeren aktuelle data og måleværdier for køretøjet på en måde, der er tydelig for føreren.
Nutidens kørecomputere har ofte en kompleks struktur og er forbundet med mange andre systemer i bilen. De udgør ofte et centralt kontrolelement og fungerer også som et display for alle køretøjets statusser. Derudover påtager kørecomputere i moderne køretøjer sig ofte yderligere opgaver. Disse omfatter styring af komfortfunktioner.
Området for navigation og multimedier er også domineret af computere i moderne biler. Målrettet navigation via satellit i form af et navigationssystem er nu standard i de fleste modeller. Et computersystem gør rutevejledning mulig. Dette system behandler og analyserer data fra satellitter samt køretøjsdata og kortdata.
Næppe nogen bilproducent kan i dag undvære et såkaldt infotainmentsystem. Dette computerstyrede system kombinerer ofte bilradioen og lydsystemet med navigationssystemet og forskellige assistentsystemer. Grundlaget er en computer, som ofte har mange grænseflader. Det styres som regel via en touchscreen i midterkonsollen.
Softwaren i moderne infotainmentsystemer til biler er ofte alsidig og kraftfuld. Ud over grafisk behandling af køretøjsstatus eller navigationsdata tilbyder den mange ekstra funktioner, afhængigt af modellen. Nogle biler kan f.eks. score point med computerspil eller andre programmer. En forbindelse til smartphonen er nu standard.
Der stilles særlige krav til elektroniske systemer og computere i biler. I modsætning til en computer på kontoret er de systemkomponenter, der er installeret i køretøjer, udsat for forskellige tunge belastninger. Det kan f.eks. være vibrationer under kørslen. Komponenterne skal også kunne modstå varme- og kuldepåvirkninger.
Når det gælder computersystemer i biler, er pålidelighed altafgørende. I modsætning til andre områder er det derfor ikke altid de nyeste chips, der bruges. Ydeevne er heller ikke i fokus, når det gælder installation i bilen. Det, der er vigtigt for bilproducenterne, er systemer, der er permanent modstandsdygtige og særligt holdbare.
Mange bilproducenter mener, at kravene til computere i biler vil fortsætte med at ændre sig i løbet af de næste par år. I fremtiden vil computersystemer i stigende grad gøre det muligt at styre biler sikkert uden en fører. Desuden skal softwaren i bilerne kunne tilpasses lettere og oftere i løbet af bilens levetid.
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901