Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. El-motor vs. forbrændingsmotor – hvor er forskellene?
2. Hvilke dele af det elektriske drev kan du selv udskifte?
Elbilen anses for at spille en central rolle i et fremtidsorienteret og klimavenligt transportsystem. Men kan du selv reparere elektriske drev? Og hvilke dele er det bedre at lade være som lægmand?
Læs mere: Hvilke dele til elbiler skal oftest repareres eller udskiftes?
El-motorers funktion og konstruktion adskiller sig på mange punkter fra klassiske forbrændingsmotorer. Der er også betydelige forskelle med hensyn til reparation og vedligeholdelse. Derfor kan især gør-det-selv-folk ikke arbejde på elbiler på samme måde, som de er vant til at gøre det med biler med forbrændingsmotorer.
Mange producenter forsyner i dag deres elbiler med komplekse drivaggregater, der kombinerer elmotor, transmission og andre komponenter i et kompakt drev. På grund af konstruktionen som en komplet drivenhed er det meget vanskeligere at foretage reparationer. Desuden er det temmelig farligt, på grund af de høje spændinger i de højspændingsbatterier, der almindeligvis anvendes i dag.
På grund af den komplekse konstruktion af køretøjer med elektrisk drivkraft er mulighederne for selvmontering ret begrænsede. De fleste af elmotorens komponenter er fast monteret inde i motoren og er vanskelige at nå.
Det er forholdsvis let at udskifte bildele, som ikke er direkte integreret i drivaggregatet. Det drejer sig bl.a. om ledningsnettet til styring af elmotoren eller forbindelseselementerne og komponenterne i kølekredsløbet. Komponenter i lavspændingssystemer kan også udskiftes uden problemer.
Nogle gange kan elementer som f.eks. en ekstern styreenhed eller andre moduler i selve styringen også udskiftes. Desuden kan der udskiftes separat monterede dele af selve drevet, f.eks. drivakslerne på drivenheden.
På grund af det kompakte og indkapslede design af elmotorer i elbiler kan ejeren selv kun foretage få reparationer. Mange defekter og problemer kræver, at drivenheden skal skilles ad, hvilket er en mere professionel opgave på grund af dens kompleksitet. Kun i enkelte tilfælde og afhængigt af elmotorens konstruktion kan reservedele monteres af ejeren.
I nogle tilfælde kan sensorer som f.eks. en hastighedssensor repareres af ejeren selv. Nogle elbiler har også en separat flanget transmissionsenhed, som ikke er en del af drivaggregatet. Også her kan det være muligt at reparere eller udskifte. Sikkerhed bør dog være førsteprioritet ved alle reparationer.
Nogle dele af elbilen bør aldrig udskiftes af amatører selv, men bør overlades til en professionel. Især komponenterne i højspændingssystemet kræver særlige sikkerhedsforanstaltninger, da elektriske stød kan have livstruende virkninger på grund af den høje spænding.
Værkstedspersonalet skal have en særlig uddannelse for at få lov til at arbejde på dele af elektriske køretøjer. For at sikre sikkerheden er højspændingsbatterierne f.eks. afbrudt fra resten af elbilens netværk for at sikre sikkerheden. Dette kræver særlig måleteknologi og undertiden endda beskyttelsesudstyr. Så det er absolut ikke for amatører.
Motorerne i moderne køretøjer med elektriske drev har ofte et komplekst design. Mange dele er integreret direkte under produktionen og er vanskelige at udskifte for lægmand. Det er ofte nødvendigt at afmontere drivaggregatet for at kunne montere passende reservedele. Sikkerhedsrelevante komponenter i motoren kan også bedre repareres af en fagmand.
Professionelle mekanikere kan ikke kun udskifte dele af højspændingssystemet på sikker vis, men også reparere motorkomponenterne. Nogle autoværksteder har endda specialiseret sig i elbiler og udskifter også komponenter i motoren.
Afhængigt af køretøjet er det elektriske drev konstrueret forskelligt indvendigt. Som regel udgør elementer som rotoren, statoren og motorhuset dog altid kernen. Efter demontering af motoren kan mekanikeren fjerne disse enkeltvis, kontrollere dem og udskifte dem om nødvendigt.
Andre elementer i motorer i elektriske køretøjer kan omfatte kølemiddelopsamleren, lejeskjolde, akselflanger eller differentialet. Den professionelle kan også se nærmere på disse elementer efter demontering af elmotoren og f.eks. parkeringslåsen.
Efterhånden som transport med elbiler bliver mere udbredt, bliver der også flere og flere brugte reservedele til elbiler tilgængelige. I forbindelse med miljøvenlig bilgenbrug demonteres beskadigede køretøjer, og de intakte reservedele fjernes. Hos Autoparts24 kan du sammenligne forskellige tilbud på brugte bildele og købe billige brugte dele til din elbil.
Elbiler har særlige komponenter, der adskiller dem fra traditionelle køretøjer med forbrændingsmotorer. Der er ingen manuel gearkasse eller kobling overhovedet. Andre komponenter adskiller sig derimod næppe fra komponenterne i en klassisk forbrændingsmotor. Vores guide viser forskellene, giver nyttige tips om…
Læs mere
Batteriet er en af de centrale komponenter i enhver elbil. Når de permanent installerede batterier når slutningen af deres levetid, kan det hurtigt blive dyrt at udskifte dem. I vores guide kan du finde ud af, hvor længe et batteri…
Læs mere
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901