Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Indhold
1. Funktionen af EGR-ventilen i bilen
2. Dette er, hvad EGR-ventilen gør i forbrændingsmotoren
3. EGR-ventil – defektsymptomer
Recirkulationsventilen til udstødningsgas er en lidt overset komponent i indsugningskanalen i mange dieselmotorer og visse benzinmotorer. Den sikrer, at en vis mængde udstødningsgasser føres tilbage til forbrændingskammeret. En defekt EGR-ventil kan forværre udstødningsgasværdierne og begrænse motorens funktion. Hvis der opstår symptomer på en defekt, skal du gribe ind. Ofte er det nok at rense EGR-ventilen for at forhindre motorproblemer.
Læs mere: Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde
EGR-ventilen er en vigtig komponent i den eksterne udstødningsgasrecirkulation i moderne forbrændingsmotorer. Med dens hjælp ledes udstødningsgasserne fra motorens udstødning tilbage til indsugningskanalen. Dette forbedrer først og fremmest køretøjets udstødningsgasværdier.
EGR-ventilen omdirigerer blot en del af de udstødningsgasser, der opstår under forbrændingen, tilbage til udstødningssystemet. Mængden bestemmes af bilens motorstyringssystem, så afhængigt af kravene åbnes ventilen yderligere eller lukkes.
De fleste EGR-ventiler i personbiler styres enten pneumatisk eller elektromekanisk ved hjælp af en elektromotor og en servomotor. Ventilerne har et ventilkammer, som udstødningsgassen ledes igennem. En skyde- eller klapventil indvendigt regulerer strømmen af udstødningsgas.
Udstødningsgasrecirkulationsventilen er placeret i motorrummet tæt ved motoren. Afhængigt af modellen kan den monteres direkte på udstødningsmanifolden, eller den kan være tættere på indsugningsrøret. Ofte er EGR-ventilen kombineret med en EGR-køler, som afkøler udstødningsgasserne før recirkulation.
EGR-ventiler er primært monteret i moderne dieselmotorer, men kan også findes i benzinbiler. I biler med dieselmotorer sænker denne type udstødningsgasrecirkulation forbrændingstemperaturen i cylindrene med flere hundrede grader Celsius.
Den lavere temperatur på diesel reducerer udledningen af skadelige nitrogenoxider. Disse dannes i forbrændingskammeret primært ved høj temperatur og højt tryk. Emissionen af sod reduceres også i motorer med kompressionstænding. Ved benzinmotorer er det derimod primært udstødningsgasrecirkulationen, der reducerer brændstofforbruget.
De forskellige betegnelser for udstødningsgasrecirkulationsventilen kan undertiden skabe forvirring. Det er dog normalt en og samme komponent. Det andet udtryk er blot en forkortelse af det engelske udtryk Exhaust Gas Recirculation. AGR er derimod den tyske forkortelse for „Auspuff Gas Recirculation“ (recirkulation af udstødningsgas).
Hvis EGR-ventilen er defekt, kan motoren og systemet til rensning af udstødningsgas ikke længere fungere optimalt. Dette skyldes bl.a., at udstødningsgasserne kun tilføres motoren i delbelastningsområdet. Fejl i EGR-ventilen, f.eks. fejl eller blokering, kan føre til følgende symptomer:
Hvis der er en defekt i EGR-ventilen, kan den sidde fast i både åben eller lukket tilstand. Det betyder, at udstødningsgas nogle gange tilføres motoren, selv om det ikke er hensigten med motorstyringssystemet. Udstødningsgasstrømmen kan også være blokeret forkert.
Hvis EGR-ventilen er defekt og permanent åben, føres der for meget udstødningsgas ind i motoren, f.eks. ved fuld belastning. Det betyder, at motoren mangler frisk luft, så optimal forbrænding ikke længere er mulig. Resultatet er et tab af effekt.
Hvis ventilen derimod sidder fast, når den er lukket, vil bl.a. udstødningsemissionsværdierne blive forringet. I dette tilfælde kan bilen ikke bestå emissionstesten. En defekt EGR-ventil kan også forårsage symptomer som f.eks. motorrystelser, svingende motorhastigheder eller øget brændstofforbrug. Kontrollampen for motoren kan også lyse, hvis EGR-ventilen er defekt.
En fejl i udstødningsgasrecirkulationsventilen kan have flere årsager. De første symptomer opstår ofte, når ventilen sætter sig fast på grund af snavs. Nogle gange kan blokaden fjernes til at starte men, men senere vil EGR-ventilen være helt defekt eller permanent blokeret.
En almindelig årsag til problemer med udstødningsgasrecirkulationsventilen er forurening af komponenten. Betjeningsmekanismerne inde i ventilkamrene er placeret direkte i udstødningsgasstrømmen og er således udsat for mange belastninger. Især kan sod- og olierester i udstødningsgasserne forurene og blokere EGR-ventilen.
EGR-ventilen i sig selv er ikke altid årsagen til problemer med udstødningsgasrecirkulation. En defekt forbindelse på den elektriske EGR-ventil kan også være skyld i funktionsfejl. Det samme gælder for defekter i pneumatikken i pneumatisk styrede EGR-ventiler. Desuden er softwaren i nogle dieselkøretøjer blevet ændret på en sådan måde, at der recirkuleres flere udstødningsgasser. Dette medfører, at EGR-ventilen slides og bliver hurtigere snavset.
Hvis der er tydelige symptomer på en fejl i EGR-ventilen, bør komponenten kontrolleres. I mange tilfælde er det tilstrækkeligt at rense udstødningsgasrecirkulationsventilen for at genoprette funktionen. Det er ikke altid nødvendigt at udskifte EGR-ventilen.
For at foretage en grundig rengøring tager fagfolk normalt EGR-ventilen ud. Selv om nogle producenter tilbyder sprays, der skal rense EGR-ventilen, selv når den er monteret, er det normalt mere grundigt at rense den, når den er fjernet.
Hvis EGR-ventilen er defekt og ikke fungerer, selv efter rengøring, er det nødvendigt at udskifte den med en reservedel. Reparationer af selve komponenten er normalt ikke mulige. Udstødningsgasrecirkulationsventilen udskiftes i samme rækkefølge som ved rengøring.
En EGR-ventil kan koste flere tusinde kroner som en ny del direkte fra producenten. Det er nogle gange billigere at installere en god brugt reservedel. Hos Autoparts24 kan du finde udstødningsgasrecirkulationsventiler og EGR-kølere til mange bilmodeller. Forsendelse er altid gratis.
Forbrændingsmotoren er en af de vigtigste kraftkilder til biler. Gennem forbrænding af brændstof genereres der her kraft, som er tilgængelig til at drive køretøjet. I denne guidebog får du et omfattende indblik i forbrændingsmotorens teknologi. Forbrændingsmotorens slagvolumen Deplacementet (Forskydningen) angiver…
Læs mere
For at forhindre, at forbrændingsmotorer bliver for varme under drift, sørger et sofistikeret kølesystem for køling. Men hvis dele af kølesystemet er defekte, eller der ikke er noget kølevand, kan motoren overophede. I vores guide om overophedning af motoren giver…
Læs mere
Hvis du passer godt på motoren, vil den holde længere og tjene dig bedre. Motoren skal køre jævnt, så bilen kan fortsætte med at køre og tilbagelægge flere kilometer. Derfor er det meget vigtigt at holde motoren i topform, så…
Læs mere
Det er ikke alle bilister, der kender de grundlæggende ting om bilmotorer, som som gør at bilen overhovedet kører. I denne vejledning lærer du det mest grundlæggende om forbrændingsmotorer, de vigtigste forskelle mellem benzin- og dieselmotorer og meget mere. Det…
Læs mere
Brændstofsystem
Dele til salg: 45.836
Elektroniske dele
Dele til salg: 448.296
Hjul / Bremsedele
Dele til salg: 277.927
Interiør / Indvendigt
Dele til salg: 382.233
Karrosseri
Dele til salg: 329.586
Kontakter / Relæ
Dele til salg: 249.681
Kølesystem
Dele til salg: 81.417
Låsesystem
Dele til salg: 158.864
Lygter
Dele til salg: 121.191
Motor / Motordele
Dele til salg: 333.656
Radio / Lyd / Infotainment
Dele til salg: 70.866
Spejle
Dele til salg: 67.441
Styretøj
Dele til salg: 145.365
Transmission / Gearkasse
Dele til salg: 239.637
Udstødningsystem
Dele til salg: 94.557
Undervogn / Aksler
Dele til salg: 248.760
Varme / Aircondition / Klimaanlæg
Dele til salg: 192.415
Visker
Dele til salg: 222.762
Værktøj / Udstyr
Dele til salg: 11.901