Menu toggle

Velkommen

Motor

EGR-ventilen er defekt: Undgå motorproblemer og rens EGR-ventilen

Recirkulationsventilen til udstødningsgas er en lidt overset komponent i indsugningskanalen i mange dieselmotorer og visse benzinmotorer. Den sikrer, at en vis mængde udstødningsgasser føres tilbage til forbrændingskammeret. En defekt EGR-ventil kan forværre udstødningsgasværdierne og begrænse motorens funktion. Hvis der opstår symptomer på en defekt, skal du gribe ind. Ofte er det nok at rense EGR-ventilen for at forhindre motorproblemer.

Læs mere: Ombygning af motorer: Her er den bedste fremgangsmåde

Funktionen af EGR-ventilen i bilen

EGR-ventilen er en vigtig komponent i den eksterne udstødningsgasrecirkulation i moderne forbrændingsmotorer. Med dens hjælp ledes udstødningsgasserne fra motorens udstødning tilbage til indsugningskanalen. Dette forbedrer først og fremmest køretøjets udstødningsgasværdier.

EGR-ventilen omdirigerer blot en del af de udstødningsgasser, der opstår under forbrændingen, tilbage til udstødningssystemet. Mængden bestemmes af bilens motorstyringssystem, så afhængigt af kravene åbnes ventilen yderligere eller lukkes.

Placering og udformning af EGR-ventiler

De fleste EGR-ventiler i personbiler styres enten pneumatisk eller elektromekanisk ved hjælp af en elektromotor og en servomotor. Ventilerne har et ventilkammer, som udstødningsgassen ledes igennem. En skyde- eller klapventil indvendigt regulerer strømmen af udstødningsgas.

Udstødningsgasrecirkulationsventilen er placeret i motorrummet tæt ved motoren. Afhængigt af modellen kan den monteres direkte på udstødningsmanifolden, eller den kan være tættere på indsugningsrøret. Ofte er EGR-ventilen kombineret med en EGR-køler, som afkøler udstødningsgasserne før recirkulation.

Dette er, hvad EGR-ventilen gør i forbrændingsmotoren

EGR-ventiler er primært monteret i moderne dieselmotorer, men kan også findes i benzinbiler. I biler med dieselmotorer sænker denne type udstødningsgasrecirkulation forbrændingstemperaturen i cylindrene med flere hundrede grader Celsius.

Den lavere temperatur på diesel reducerer udledningen af skadelige nitrogenoxider. Disse dannes i forbrændingskammeret primært ved høj temperatur og højt tryk. Emissionen af sod reduceres også i motorer med kompressionstænding. Ved benzinmotorer er det derimod primært udstødningsgasrecirkulationen, der reducerer brændstofforbruget.

EGR-ventil eller AGR-ventil – hvad er forskellen?

De forskellige betegnelser for udstødningsgasrecirkulationsventilen kan undertiden skabe forvirring. Det er dog normalt en og samme komponent. Det andet udtryk er blot en forkortelse af det engelske udtryk Exhaust Gas Recirculation. AGR er derimod den tyske forkortelse for „Auspuff Gas Recirculation“ (recirkulation af udstødningsgas).

EGR-ventil – defektsymptomer

Hvis EGR-ventilen er defekt, kan motoren og systemet til rensning af udstødningsgas ikke længere fungere optimalt. Dette skyldes bl.a., at udstødningsgasserne kun tilføres motoren i delbelastningsområdet. Fejl i EGR-ventilen, f.eks. fejl eller blokering, kan føre til følgende symptomer:

  • Motoren kører ikke jævnt og rykker
  • Hastigheden svinger
  • Udstødningsværdierne er dårlige
  • Brændstofforbruget øges
  • Effekttab ved fuld belastning
  • Tænding af motorstyrelyset

Hvis der er en defekt i EGR-ventilen, kan den sidde fast i både åben eller lukket tilstand. Det betyder, at udstødningsgas nogle gange tilføres motoren, selv om det ikke er hensigten med motorstyringssystemet. Udstødningsgasstrømmen kan også være blokeret forkert.

Disse symptomer opstår

Hvis EGR-ventilen er defekt og permanent åben, føres der for meget udstødningsgas ind i motoren, f.eks. ved fuld belastning. Det betyder, at motoren mangler frisk luft, så optimal forbrænding ikke længere er mulig. Resultatet er et tab af effekt.

Hvis ventilen derimod sidder fast, når den er lukket, vil bl.a. udstødningsemissionsværdierne blive forringet. I dette tilfælde kan bilen ikke bestå emissionstesten. En defekt EGR-ventil kan også forårsage symptomer som f.eks. motorrystelser, svingende motorhastigheder eller øget brændstofforbrug. Kontrollampen for motoren kan også lyse, hvis EGR-ventilen er defekt.

Årsager til en defekt EGR-ventil

En fejl i udstødningsgasrecirkulationsventilen kan have flere årsager. De første symptomer opstår ofte, når ventilen sætter sig fast på grund af snavs. Nogle gange kan blokaden fjernes til at starte men, men senere vil EGR-ventilen være helt defekt eller permanent blokeret.

  • EGR-ventilen er snavset
  • Tilslutning på EGR-ventilen er defekt
  • Pneumatikken til EGR-ventilen virker ikke
  • Software til motorstyring blev ændret

En almindelig årsag til problemer med udstødningsgasrecirkulationsventilen er forurening af komponenten. Betjeningsmekanismerne inde i ventilkamrene er placeret direkte i udstødningsgasstrømmen og er således udsat for mange belastninger. Især kan sod- og olierester i udstødningsgasserne forurene og blokere EGR-ventilen.

Andre mulige årsager er

EGR-ventilen i sig selv er ikke altid årsagen til problemer med udstødningsgasrecirkulation. En defekt forbindelse på den elektriske EGR-ventil kan også være skyld i funktionsfejl. Det samme gælder for defekter i pneumatikken i pneumatisk styrede EGR-ventiler. Desuden er softwaren i nogle dieselkøretøjer blevet ændret på en sådan måde, at der recirkuleres flere udstødningsgasser. Dette medfører, at EGR-ventilen slides og bliver hurtigere snavset.

Rengør EGR-ventilen

Hvis der er tydelige symptomer på en fejl i EGR-ventilen, bør komponenten kontrolleres. I mange tilfælde er det tilstrækkeligt at rense udstødningsgasrecirkulationsventilen for at genoprette funktionen. Det er ikke altid nødvendigt at udskifte EGR-ventilen.

For at foretage en grundig rengøring tager fagfolk normalt EGR-ventilen ud. Selv om nogle producenter tilbyder sprays, der skal rense EGR-ventilen, selv når den er monteret, er det normalt mere grundigt at rense den, når den er fjernet.

Rengøring af EGR-ventilen i 5 trin

  1. Find EGR-ventilen: Find først EGR-ventilen i motorrummet. Det er som regel en stor metallisk komponent. En reparationsmanual kan besvare spørgsmål om EGR-ventilens placering.
  2. Fjern ventilen: Når EGR-ventilen er blevet fundet, fjernes den. Proceduren kan variere afhængigt af køretøjsmodellen. De elektriske og pneumatiske forbindelser løsnes først. Derefter kan skruerne løsnes, og EGR-ventilen kan fjernes.
  3. Kontroller EGR-ventilen: Efter at udstødningsgasrecirkulationsventilen er fjernet, kontrolleres den visuelt for skader. Hvis dele indeni er ødelagte eller defekte, er den eneste løsning at udskifte den med en ny EGR-ventil. Forurening kan derimod let fjernes.
  4. Rengøring af ventilen: I de fleste tilfælde er EGR-ventilen stærkt forurenet med udstødningsrester. For at rengøre den skal du sprøjte et specielt EGR-ventilrensemiddel fra forhandleren ind i komponenten. Efter et vist tidsrum kan snavset fjernes med en blød klud.
  5. Monter EGR-ventilen: Efter rengøring og kontrol kan EGR-ventilen monteres i bilen igen. Dette gøres i omvendt rækkefølge i forhold til afmontering. Alle forbindelser og slanger sættes tilbage på EGR-ventilen, hvorefter der foretages en testkørsel.

Udskiftning af EGR-ventilen

Hvis EGR-ventilen er defekt og ikke fungerer, selv efter rengøring, er det nødvendigt at udskifte den med en reservedel. Reparationer af selve komponenten er normalt ikke mulige. Udstødningsgasrecirkulationsventilen udskiftes i samme rækkefølge som ved rengøring.

En EGR-ventil kan koste flere tusinde kroner som en ny del direkte fra producenten. Det er nogle gange billigere at installere en god brugt reservedel. Hos Autoparts24 kan du finde udstødningsgasrecirkulationsventiler og EGR-kølere til mange bilmodeller. Forsendelse er altid gratis.

gratis inspiration, nyheder og tilbud!

Tilmeld dig vores nyhedsbrev som udkommer ca.10 gange årligt!

Forstå motorkraft - indblik i bilmotorens teknologi

Forbrændingsmotoren er en af de vigtigste kraftkilder til biler. Gennem forbrænding af brændstof genereres der her kraft, som er tilgængelig til at drive køretøjet. I denne guidebog får du et omfattende indblik i forbrændingsmotorens teknologi. Forbrændingsmotorens slagvolumen Deplacementet (Forskydningen) angiver…
Læs mere

Motor overophedet: Hvad du skal gøre, hvis motoren overopheder

For at forhindre, at forbrændingsmotorer bliver for varme under drift, sørger et sofistikeret kølesystem for køling. Men hvis dele af kølesystemet er defekte, eller der ikke er noget kølevand, kan motoren overophede. I vores guide om overophedning af motoren giver…
Læs mere

Guide: Sådan vedligeholder og beskytter du din bilmotor

Hvis du passer godt på motoren, vil den holde længere og tjene dig bedre. Motoren skal køre jævnt, så bilen kan fortsætte med at køre og tilbagelægge flere kilometer. Derfor er det meget vigtigt at holde motoren i topform, så…
Læs mere

Din guide til bilmotorens komponenter og funktioner

Det er ikke alle bilister, der kender de grundlæggende ting om bilmotorer, som som gør at bilen overhovedet kører. I denne vejledning lærer du det mest  grundlæggende om forbrændingsmotorer, de vigtigste forskelle mellem benzin- og dieselmotorer og meget mere. Det…
Læs mere