Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på brugte A/C bokse / klimabokse fra ophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.658

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Dele til salg: 1.040

BMW

BMW

Dele til salg: 1.353

Citroën

Citroën

Dele til salg: 460

Ford

Ford

Dele til salg: 826

Hyundai

Hyundai

Dele til salg: 538

Mazda

Mazda

Dele til salg: 309

Nissan

Nissan

Dele til salg: 793

Opel

Opel

Dele til salg: 704

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 683

Seat

Seat

Dele til salg: 214

Skoda

Skoda

Dele til salg: 854

Toyota

Toyota

Dele til salg: 1.334

Volvo

Volvo

Dele til salg: 943

VW

VW

Dele til salg: 3.273

AC-boks/Klimaboks: hvordan fungerer den og hvordan fejlfinder man?

Hvad er en AC-boks/Klimaboks?

En klimaboks, forkortet som en AC-boks, er et bilsystem, der bruges til at køle temperaturen inde i køretøjet. AC-boksen kan opnå dette ved at fjerne køretøjets eksisterende varme og fugt, så systemet kan give kølig, tør luft. AC-boksen er placeret foran radiatoren og får derfor navnet miniradiator.

Hvad gør en Air-Condition-box/Klimaboks?

I varmt vejr er AC-boksen ansvarlig for at give et køligt miljø i din bil ved at eliminere varme og fugt. Navnlig er alle moderne køretøjer blevet udstyret med et standard-klimaanlæg. Det typiske AC-system består af en kompressor, kondensator og fordamper.

AC-systemets funktion kræver et kølemiddel. Kølingsprocessen begynder, når kompressoren drevet af serpentinbåndet komprimerer kølemidlet til flydende form. Resultatet er, at dette skaber en højtrykstilstand på væsken, som bruges til at drive væsken fra kompressoren gennem slangerne til kondensatoren.

Kondensatorens funktion er analog med radiatorens. I kondensatoren kommer AC-slangerne i kontakt med den køligere luft udefra og fjerner derved varme fra væsken. Senere passerer kølemidlet gennem ac inline-filteret, der fjerner støvpartikler, der kan absorberes fra luften udenfor. Det kølige kølemiddel ledes derefter til fordampersektionen gennem en ekspansionsventil eller et åbningsrør.

I fordamperen omdannes lavtrykskølemidlet til en gasform. Dette gør det muligt for kølemidlet at absorbere varme fra luften, der passerer gennem fordamperribberne. Den absorberede varme får den kølige luft til at gå tilbage til køretøjets indre, mens kølemidlet forbliver varmt og går tilbage til kompressoren, hvorefter den cykliske proces fortsætter.

Kan du selv udskifte AC-boksen?

At udskifte en defekt AC-boks selv er en bedre og omkostningseffektiv mulighed frem for at få en professionel mekaniker til at gøre det. Du skal dog have en vis grundlæggende viden om en AC-boks funktion og reparation. Nedenfor er en guide til, hvordan man udskifter en defekt AC-boks;

 Åbn hætten og find AC-ledningerne

 Afbryd batteripolerne

 Tøm AC-systemet for at fjerne det nuværende kølemiddel

 Fjern ledninger på kompressorerne og afbryd de elektriske stik

 Fjern og udskift de beskadigede AC-ledninger, O-ringe, kompressor, kondensator eller fordamper

 Genopfyld AC-systemet med kølemidlet. Sørg for at kontrollere, at AC-ledningerne ikke er utætte.

 Tilslut batteripolerne igen

 Tænd for AC-systemet og tjek, om der kommer kold luft ud af luftkanalen med motoren i gang.

Ting du skal vide og huske, når du udskifter en AC-boks

Før du udskifter AC-boksen, skal du være sikker på, at det er AC-boksen der volder problemer og ikke en anden kølesystemkomponent. Derfor er det nødvendigt at måle kabinetemperaturen, når AC er tændt før udskiftningen. Den anbefalede temperatur bør ligge mellem 5°c og 10°c.

For det andet skal du kontrollere niveauet af kølemidlet på AC-systemet. Lave kølemiddelniveauer kan ikke effektivt køle bilens interiør. Dette vil give dig en falsk opfattelse af, at AC’en er beskadiget.

AC-ledningerne kontrolleres derefter for lækage. Du kan gøre dette ved hjælp af et UV-farvestof, der nemt identificerer en lækage. Lækagen kan være et resultat af en dårlig tætning eller et beskadiget leje.

Forskellige typer/generationer/modeller af delen

Bilens klimaanlæg er bredt opdelt i ekspansionsventilsystemet og rørsystemet med fast åbning. De to systemer har et lignende funktionsprincip, men adskiller sig egentlig kun i den komponent, der bruges til at sænke kølemidlets tryk. Til ekspansionsventilsystemet bruges ekspansionsventilen til at sænke trykket, mens der i den anden AC-type anvendes dyserør.

Forskellige underdele af AC-boksen

Komponenterne i AC-boksen inkluderer:

 Kompressor. Kompressoren bruges til at sætte kølemidlet under tryk for at køle luft, overvåge og kontrollere temperaturudgangen og flytte luft til kondensatoren.

 Kondensor. Kondensatoren bruges til at reducere temperaturen på det varme komprimerede kølemiddel.

 Ekspansionsventil eller åbningsrør. Denne komponent er afhængig af køretøjets mærke. Nogle har et åbningsrør, mens andre har en ekspansionsventil, men begge tjener det samme formål. De bruges begge til at overvåge temperatur og tryk i AC-systemet og regulere mængden af ​​kølemiddel, der går til fordamperen.

 Modtager/tørrer/ eller akkumulator. En modtager/tørre bruges med en ekspansionsventil, mens en akkumulator bruges med et åbningsrør. Denne komponent er fyldt med et tørremiddel, der adskiller væsker fra gasser. Det bruges også som filter til systemet.

 Fordamper. Det omdanner kølemidlet fra flydende til gasagtig form og afleder samtidig varme og afkøler det derfor.

Identificering af problemer eller symptomer på svigt/problemer

Når klimaanlægget er ved at svigte/har svigtet, giver bilen dig en masse signaler. For at være på forkant med problemet skal du være opmærksom på symptomerne på svigt. Nedenfor er nogle af de synlige tegn;

 Utilstrækkelig køling

 Ubehagelig lugt fra luftkanaler

 Der lækker olie

 Motoren overophedes

 Vand siver ind i kabinen

 Mærkelig støj

Hyppigt forekommende problemer med AC-boksen

Hvis du oplever et defekt AC-system, er de mulige årsager til problemet:

 En kølemiddellækage forårsaget af en defekt O-ring eller dårlig tætning

 En tilstoppet ekspansionsventil eller åbningsslange

 Beskadiget kondensator, fordamper eller kompressor

 Defekt blæsermotor eller blæsermotormodstand.

Normal levetid

Selvom AC-boksen er designet til at holde hele livet, kan den blive beskadiget før tid. Dens omtrentlige levetid er 10 til 15 år.

Andre dele, der skal udskiftes eller repareres ved udskiftning af klimaanlægget

For optimal ydeevne skal du udskifte mere end bare AC-boksen i systemet. De andre komponenter, der muligvis skal udskiftes, er kondensatorblæserens motor, driftskondensatorer og AC-kontaktor (relæ). Du kan købe alle disse dele på autoparts-24.com.

Sådan sikrer du dig, at du køber den rigtige del til netop din bil

Afhængigt af din bilmodel vil du være i stand til at vælge den rigtige AC-boksvariant. Du valgte her gør-det-selv-tilgangen, da du ønsker at minimere udskiftningsomkostningerne. Du kan endda sænke driftsomkostningerne yderligere ved at købe en brugt del. Før du køber en brugt OEM AC-boks, skal du dog sikre dig, at den er kompatibel. Du kan finde alle brugte OEM dele på autoparts-24.com.

Konklusion

At bruge en bil med en beskadiget AC-boks er en næsten umulig opgave. Derfor er det bydende nødvendigt at finde en erstatning for denne del. Under hensyntagen til prisen er valget af en brugt OEM AC-boks den ideelle mulighed for at nedbringe udskiftningsomkostningerne. Heldigvis er denne specifikke del let tilgængelig på autoparts-24.com

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 13332 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 3388 til salg af mærket VW hvilket svarer til 25 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 2804 af typen af mærket VW hvilket svarer til 20 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 885 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 671 DKK

Nyeste produkter

: