Menu toggle

Velkommen

Bliv værkstedskunde i dag – læs mere her eller ring på : 38 74 04 48.

Er du værksted? Ring eller tryk her!.

Sammenlign priser på turboladere fra ophug

Find nu:

Søg via: Nummerplade | Originalnummer | Bilmærker

Hvilket mærke søger du efter?

Sorter efter:

Audi

Audi

Dele til salg: 1.523

BMW

BMW

Dele til salg: 842

Citroën

Citroën

Dele til salg: 1.139

Fiat

Fiat

Dele til salg: 423

Ford

Ford

Dele til salg: 1.322

Honda

Honda

Dele til salg: 84

Mazda

Mazda

Dele til salg: 132

Mercedes-benz

Mercedes-benz

Dele til salg: 1.016

Mitsubishi

Mitsubishi

Dele til salg: 150

Nissan

Nissan

Dele til salg: 796

Opel

Opel

Dele til salg: 986

Peugeot

Peugeot

Dele til salg: 1.381

Saab

Saab

Dele til salg: 436

Seat

Seat

Dele til salg: 491

Skoda

Skoda

Dele til salg: 920

Turbolader: funktion, defekter og udskiftning af turboen i køretøjet

Hvad er en turbolader?

En turbolader er en enhed, der øger kraften i en motor ved at tvinge ekstra luft ind i forbrændingskammeret. Turboladere drives af udstødningsgasser, som drejer en turbine, der igen komprimerer luften, der går ind i motoren. Dette gør det muligt for motoren at forbrænde mere brændstof og producere mere kraft. Turboladere kan bruges på både gas- og dieselmotorer, og de bliver mere og mere almindelige på nyere biler.

En turbolader hjælper bilens forbrændingsmotor med at producere mere kraft. Til dette formål komprimerer udstødningsgasturboladere indsugningsluften og fører den ind i motoren. I dag er flere og flere dieselmotorer, men også benzinmotorer, udstyret med en turbolader. På grund af forskellige årsager kan der let opstå skader på udstødningsgasturboladeren, især med et højt kilometertal. Det kan ikke altid betale sig at reparere en defekt turbolader. I dette tilfælde kan man købe en brugt turbolader til mange motorer til en fordelagtig pris.

En turbolader komprimerer den forbrændingsluft, der tilføres motoren. Komprimering af luften forbedrer fyldningen af cylindrene og øger også motorens effekt. Turboladeren bruger udstødningsgasserne fra motoren til at drive et turbinehjul. Derfor kaldes turboladeren også for en udstødningsgasturbolader eller forkortet ATL.

Som en hjælpeenhed på motoren er turboladeren opbygget i to dele. På den ene side er turbinen, som drives af motorens udstødningsgasstrøm. På den anden side af turboladeren er der en kompressor. Begge komponenter er fast forbundet via en turboladeraksel. Hvis turbinen bevæger sig, overføres dette drev til kompressoren.

Sådan fungerer turboladeren i køretøjet

For at kunne udnytte motorens udstødningsenergi er turboladerens turbiner forbundet med motorens udstødningsudtag. Udstødningsgasserne strømmer gennem turbinen og driver turbinehjulet. Turbineudløbet er igen forbundet med det pågældende køretøjs udstødningssystem, så udstødningsgasserne endelig kan slippe ud gennem udstødningen.

Kompressoren, der er forbundet med turbinen, suger derimod luften ind via køretøjets luftfilter. Denne luft komprimeres og leveres til motorens indsugningskanal som forbrændingsluft. Takket være denne teknik pumpes der mere luft ind i flaskerne, og fyldningen af flaskerne bliver bedre. Motoreffekt og drejningsmoment øges også i det lavere hastighedsområde.

Turboen giver mange fordele

Turbomotorer udnytter energien fra udstødningsgassen, som ellers i vid udstrækning ville gå tabt til ingen nytte. Sammenlignet med en sugemotor behøver cylindrene i turbomotoren ikke selv at suge forbrændingsluften ind gennem deres nedadgående bevægelse. Især ved høje motorhastigheder kan der ellers opstå problemer på grund af de korte åbningstider for indsugningsventilerne, som turboen kompenserer for.

I dag er turboladere næsten standard i dieselmotorer. Udstødningsgasturboladning er også populær i forbindelse med downsizing for at opnå høj motoreffekt med lille slagvolumen og lavt forbrug. Sammenlignet med motorer med naturlig indsugning med samme slagvolumen giver motorer med turbolader ofte et højere drejningsmoment og bedre ydeevne. Brugen af turboladeren reducerer også de forurenende emissioner.

5 almindelige årsager til defekte turboladere

  1. Slid af kompressor- eller turbinehjul ved højt kilometertal
  2. Skader som følge af indtrængende snavs eller fremmedlegemer
  3. Motoren blev ikke varmet tilstrækkeligt op
  4. Motorolie af dårlig kvalitet, eller der er fyldt forkert olie i
  5. Der blev ikke foretaget olieskift

Hvis turboladeren i køretøjet er defekt

Turboladere når høje hastigheder under drift og er også termisk belastet af de varme udstødningsgasser. Når bilmotoren kører, er turboladeren også i bevægelse. Derfor kan udstødningsgasturboladere gå i stykker på grund af slitage, især ved højere kilometertal. Der kan dog også være andre årsager, hvis turboladeren er defekt.

Moderne turboladere er forbundet med motorens oliekredsløb for at opnå perfekt smøring af turboen. Manglende olietilførsel kan let beskadige turboen og få den til at gå i stykker. Det er dog ikke alle defekter i turboladeren, som brugeren af bilen straks bemærker. Ofte er skaden allerede mere fremskreden, når der er tydelige tegn på, at turboladeren er gået i stykker.

Typiske symptomer på en defekt turbo

  • Turbolader forårsager raslende eller pivende lyde
  • Der løber synligt olie ud fra turboladeren
  • Motoren viser tydeligt tab af effekt
  • Boost-tryksdisplay leverer usædvanlige værdier
  • Røgudvikling fra udstødningen
  • Olieforbruget er usædvanligt højt

Sådan skifter du turboladeren

Hvis bilens turbolader er beskadiget, er det normalt en god idé at udskifte hele komponenten. Omkostningerne og proceduren for udskiftning af turboladeren afhænger af modellen. Erfarne mekanikere med et veludstyret hobbyværksted kan undertiden selv udskifte turboladeren.

Mens turboladeren på nogle bilmodeller kan udskiftes ovenfra via motorrummet, kan ATL på andre modeller kun udskiftes nedefra. I dette tilfælde skal drivakslerne eller en tværbjælke muligvis afmonteres for at få adgang til turboen, afhængigt af køretøjet.

Udskiftning af en defekt turbolader med en egnet reservedel

For at udskifte turboladeren skal den defekte turbolader afmonteres. Oliekredsløbet, udstødningssystemet og forbrændingslufttilførslen skal under alle omstændigheder afmonteres. Den nye turbolader monteres i omvendt rækkefølge. Fagfolk bruger nye skruer og udskifter alle pakninger, når de installerer turboladeren. Motorolien udskiftes også med ny olie.

Nye eller brugte turboladere er ikke altid udstyret med de tilsvarende tilbehør. Dele som f.eks. monteringsrammen eller olietilførsel og olieaftapningsledninger kan dog ofte overtages fra den gamle turbolader. Når du samler turboladeren, skal du sørge for, at der ikke kan komme små dele eller snavs ind i turboen.

Priserne for udskiftning af turboladeren på et specialværksted kan variere afhængigt af køretøjsmodel, mærke og forbrændingsmotortype. Ud over prisen for reservedelene skal mekanikerens indsats også aflønnes tilsvarende. Ud over de variable omkostninger i timeprisen tilbyder værkstederne undertiden også en fordelagtig fast pris.

Køb den rigtige turbolader brugt

Turboladere til diesel- og benzinmotorer kan ofte købes billigt brugt. Det er ikke kun skånsomt for pengepungen, men også mindre skadeligt for miljøet. Brugte reservedele som f.eks. turboladere kommer ofte fra miljøvenlig bilgenbrug. I denne proces demonteres de stadig intakte dele af bilerne, inspiceres og udbydes derefter til salg.

Hos Autoparts24.eu finder du et stort udvalg af bildele til mange bilmodeller. Hvis du ønsker at købe en turbolader, er det vigtigt at vælge den nøjagtige turbo til den pågældende model. For OEM-dele kan du blot sammenligne det originale nummer. Du kan finde passende turboladere til benzin- eller dieselmotorer og de tilsvarende priser ved hjælp af den praktiske søgefunktion.

Reservedele til salg af typen fordelt på bilmærker

Vores mere end 120 autoophuggere har lige nu mere end 14160 af typen til salg på Autoparts24 og her kan du se, hvordan de brugte autodele fordeler sig pr. bilmærke. F.eks. kan du se, at der lige nu er 4131 til salg af mærket VOLVO hvilket svarer til 29 % af alle brugte reservedele i kategorien .

Solgte reservedele af typen fordelt på bilmærker

Baseret på vores indsigt i mere end 120 autoophuggeres lagre, kan vi se, hvordan salget af reservedele af typen fordeler sig på bilmærkerne. F.eks. kan du se, at der solgt 3026 af typen af mærket VW hvilket svarer til 24 % af alle solgte brugte reservedele i kategorien .

Priser på reservedele af typen

Her kan du se, hvordan vores autoophuggere har prissat reservedelene i kategorien . Dvs. du har mulighed for at få indsigt i prisen på en reservedel af typen , og dermed blive klogere på, hvilke autodele, der er hhv. billige og dyre.

Den gennemsnitlige pris på en reservedel af typen til salg på Autoparts24 er 2496 DKK.

Priser på solgte reservedele af typen

Her kan du se prisen på de autodele af typen , som vores autoophuggere omsætter. Dvs. du kan vurdere, hvorvidt der bliver solgt flest dele i den billige ende eller den dyre ende af skalaen. Sammenholdt med grafen ovenfor, der viser reservedelenes udbudspris, kan du vurdere sammenhængen mellem udbud og efterspørgsel på autoreservedele af typen .

Den gennemsnitlige pris på en solgt reservedel af typen fra en af vores autoophuggere på Autoparts24 er 2255 DKK

Nyeste produkter

: